Elefanty bez zasilania prądem zmiennym, ale dodany zostanie ETCS

Elefanty bez zasilania prądem zmiennym, ale dodany zostanie ETCS

25 listopada 2022 | Źródło: Zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Jak poinformował portal Zdopravy.cz České dráhy (ČD) ostatecznie zrezygnowały z pomysłu dodania obsługi AC do niektórych jednostek elektrycznych z serii 471 CityElefant. Jednostki te powinny zostać zezłomowane i zastąpione nowymi, większymi jednostkami EMU 400, zanim systemy zasilania w Pradze i jej okolicach oraz w rejonie Ostrawy zostaną przełączone z prądu stałego na prąd zmienny. Ich potencjalni dostawcy obecnie konkurują o pozyskanie zamówienia. Zakup aż 90 sztuk to największe zamówienie w historii ČD.

 

Jednostka serii 471 w Ostrawie. Fot. Petr Štefek

 

"Nie rozważamy już ich przebudowy na system 25 kV 50 Hz, co nastąpi później, dzięki wymianie na nowe pociągi" - potwierdził Emanuel Vittek, rzecznik ČD.

Mimo to České dráhy przewidują duże inwestycje w jednostki serii 471, które do 2040 roku powinny całkowicie zniknąć. Od 1 stycznia 2025 r. powinny kursować z sygnalizacją ETCS. ČD ogłosiła już przetarg na dostawę sygnalizacji ETCS dla 82 jednostek serii 471 w cenie 16 mln CZK za jednostkę. Pojawia się pytanie, czy taka inwestycja ma sens, skoro nowe jednostki EMU 400, które mają stopniowo zastąpić CityElefanty, mają być przejmowane przez ČD stopniowo od 2026 roku.

"Data 1 stycznia 2025 roku jest datą, od której praca pod nadzorem ETCS jest obowiązkowa, więc inwestycja w serię 471 jest konieczna. Ponieważ nowe jednostki będą dostarczane w późniejszym terminie, a tym samym jednostki serii 471 podlegają systemowi ETCS, konieczne jest, aby były w niego wyposażone - dodał Vittek.

Ponadto, według niego, nowe jednostki będą przeznaczone na nowe zelektryfikowane linie, zwłaszcza z Pragi do Kladna. Biorąc jednak pod uwagę tempo przygotowania odcinka przez Pragę 6 w szczególności przez Aministrację Kolei, może się zdarzyć, że w 2026 roku pociągi spalinowe będą nadal kursować do Kladna i lotniska na pierwotnej linii obok reklamy "Już wkrótce pociągiem do lotniska", którą Administracja Kolei umieściła na stacji w Veleslavinie. Dopiero później zostaną wykorzystane jednostki EMU 400, które zastąpią kończące się jednostki serii 471.

W przeciwieństwie do niedawnego przetargu na EMU 350 do obsługi pociągów dużych prędkości, ČD nie gwarantuje żadnej liczby jednostek w przetargu na jednostki podmiejskie o dużej pojemności. To może zniechęcić wielu producentów, miesiące pracy nad ofertą mogą zakończyć się wygraną, ale nie odebraniem ani jednego pociągu. "W przypadku jednostek EMU 400 oferenci otrzymają informację o minimalnej liczbie jednostek, które będą brane w kolejnym etapie przetargu. Wybraliśmy tę procedurę ze względu na charakter pociągu i jego zastosowanie na terenie Republiki Czeskiej, które jest ograniczone do bardzo małej liczby regionów, np. w przeciwieństwie do EMU typu 350, który może być stosowany praktycznie na całej sieci szybkich pociągów elektrycznych i częściowo również na sieci ekspresowej - wyjaśnił Petr Št'ahlavský, rzecznik prasowy České dráhy.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Groźba strajku ostrzegawczego na austriackich kolejach Groźba strajku ostrzegawczego na austriackich kolejach
Następny artykuł Funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei ujęli sprawców kradzieży bagażu Funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei ujęli sprawców kradzieży bagażu