Deutsche Bahn (DB) wyciąga dalsze konsekwencje z ogólnokrajowego programu kontroli podkładów kolejowych. W ramach środków zapobiegawczych eksperci DB w ciągu kilku tygodni od lipca do końca sierpnia 2022 roku skontrolowali w całych Niemczech około 200 000 podkładów określonego typu i producenta. Teraz wyniki badań materiałowych zainicjowanych przez DB oraz raporty techniczne niezależnych instytutów badawczych sugerują, że mogło dojść do wady fabrycznej. Niektóre z podkładów wykazują nieprawidłowości w składzie materiałowym. Dalsze szczegółowe badania wskazują również, że za uszkodzenia może być częściowo odpowiedzialny pewien rodzaj kamienia użytego do produkcji betonowych podkładów.
Na podstawie tych nowych ustaleń DB skontroluje w całych Niemczech około 130 000 podkładów betonowych innych producentów z tym samym rodzajem kamienia. Niestety, prawdopodobnie nie uda się w efekcie uniknąć kolejnych restrykcji, jeśli eksperci wykryją jakieś nieprawidłowości, DB zareaguje natychmiast. Do czasu wymiany uszkodzonych podkładów pociągi będą jeździć wolniej na danych odcinkach. W razie potrzeby można również zamknąć odcinki linii. DB pragnie przeprosić wszystkich pasażerów i przewoźników towarowych za zaistniałą sytuację i będzie pracować z całych sił, aby jak najszybciej wyeliminować wszelkie zakłócenia.
DB zrekompensuje wszystkim poszkodowanym przedsiębiorstwom kolejowym szkody, które rzeczywiście poniosły w związku z kontrolami podkładów i wynikającymi z nich działaniami. Dotychczasowe regulacje obowiązują bez zmian również w przypadku obecnego rozszerzenia programu.
Odnowa podkładów, które pierwotnie uznano za wadliwe, przebiega zgodnie z planem - DB usunęła już dwie trzecie powstałych ograniczeń.