Niedzielna wizyta z Turkolem na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.

Niedzielna wizyta z Turkolem na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.

28 listopada 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W niedzielny poranek przy peronie 6 Wrocławskiego dworca głównego zameldowała się SU45-079 z pociagiem KATARZYNKA, który równo o 10:25 wyruszył w kierunku stacji Wrocław Nadodrze, gdzie nastąpił oblot składu i powrót na stację Wrocław Główny, tam po ponownym oblocie i chwilowym postoju udał się połączony ze składem pociągu BADACZ na Tor Doświadczalny Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.

 

Fot. Kurier Kolejowy

 

Po dojechaniu na miejsce na uczestników przejazdu czekała niespodzianka. Nie był nią Fiat Seicento przerobiony na drezynę, a prototypowa lokomotywa manewrowa o napędzie wodorowym wyprodukowana przez bydgoską PESĘ o oznaczeniu SM42-6Dn 001. Była to okazja do zrobienia zdjęć lokomotywom z dwóch epok.

 

Fot. Kurier Kolejowy

 

Fot. Kurier Kolejowy

Potem wszyscy uczestnicy udali się na salę konferencyjną aby zapoznać się prezentacją działalności Ośrodka Eksploatacji Toru Doświadczalnego w Żmigrodzie, przedstawioną osobiście przez jedo kierownika, pana inż. Waldemara Szulca. Pobyt w ośrodku zakończył dwukrotny przejazd pociągiem po pętli toru testowego. Po prawie 2 godzinach spędzonych w tym niezwykłym miejscu pociąg wyjechał w drogę powrotną do Wrocławia. Uczestnicy i organizatorzy tej swoistej wyprawy studyjnej byli zachwyceni jej przebiegiem.

 

 

Tor doświadczalny Instytutu Kolejnictwa  znajdujący się w okolicy miasta Żmigród, w województwie dolnośląskim ma charakter badawczy i doświadczalny, służy przede wszystkim testom trwałości i niezawodności pojazdów, systemów, nawierzchni i urządzeń kolejowych. Obiekt jest zarządzany przez Instytut Kolejnictwa i jego jednostkę - Ośrodek Eksploatacji Toru Doświadczalnego. Tor jest jedynym tego typu obiektem w Polsce, jednym z sześciu funkcjonujących w Europie i ośmiu na świecie.

Pętla toru ma długość 7725 metrów, zbudowana jest z odcinków prostych i łuków o promieniach 600, 700, 800 i 900 metrów. Najdłuższa prosta ma długość 1314 metrów, można na niej uzyskać prędkość 160 km/h. Tor ten miał służyć głównie do testowania różnych rodzajów nawierzchni, dlatego podzielono go na odcinki, na których zastosowano różne typy podłoży torowych, konstrukcje przytwierdzeń i innych elementów składowych nawierzchni.