Transport podmiejski wokół Paryża ma przejść w najbliższych latach poważną transformację. W najbliższych miesiącach Île-de-France Mobilités, zleceniodawca transportu w Paryżu i okolicach, wprowadzi do systemu RER nowe jednostki Nouvelle Génération (NG). Kurier Kolejowy w kwietniu ubiegłego roku informował o wyprodukowaniu pięciu pojazdów testowych, z których trzy przechodziły testy na torze Le Centre d'essais ferroviaires w Bar-le-Duc (CEF-2) we Francji, czwarty na torze w czeskim Velimie, a piąty na torze w niemieckim Wildenrath.
Pociągi, które były testowane w Bar-le-Duc był całkowicie pozbawione wyposażenia wewnętrznego. Zamiast niego zainstalowano laboratorium do bardzo szczegółowego badania zachowania pociągu. Spośród 5 testowych składów pociągów, które poddawane były lub są testom przed uruchomieniem, trzy były pozbawione wyposażenia wewnętrznego, 2 ostatnie przeznaczone do testów komfortu i akustyki posiadały pełne wyposażenie.
Jednostka przebywająco na torze w Velimie (Republika Czeska) poddawana była testom trakcji, hamowania awaryjnego i pogorszonej przyczepności oraz pantografów.
Ostateczny projekt został zaprezentowany przez producenta przedstawicielom zamawiającego w zeszłym tygodniu podczas ceremonii w zakładzie Valenciennes Petite-Forêt. To wyjątkowo duży kontrakt na nowy tabor, umowa ramowa z 2017 roku przewiduje możliwość dostarczenia 225 zestawów o wartości 3,75 mld euro. Kontrakt został podpisany przez konsorcjum Alstom-Bombardier, ale po fuzji jest to już tylko Alstom.
Pierwsza jednostka wejdzie do służby na linii E latem przyszłego roku. Wiążące zamówienie dotyczy na razie 71 sztuk. Pociągi bazują na jednostkach Regio 2N firmy Bombardier oraz X'trapolis firmy Alstom. Będą one miały drzwi o szerokości dwóch metrów, aby ułatwić ludziom wsiadanie i wysiadanie. Francuskie koleje państwowe SNCF rozmieszczą je kolejno na liniach D i E. Pierwsze i ostatnie wagony są jednopokładowe, a pomiędzy nimi znajdują się wagony dwupokładowe.
Są one już wyposażone w technologię automatycznego sterowania pociągami. Produkowane są w dwóch wersjach, jedna mierzy 111 metrów, druga 130 metrów. Pojemność pociągów może sięgać nawet 1800 pasażerów. Umożliwi to również niekonwencjonalny układ foteli w wersji 3+2. Pierwsze zamówienie dotyczy 71 pociągów.
Charakterystyka pojazdu RER Nouvelle Génération (NG) przeznaczonego do obsługi obszarów gęsto zaludnionych:
- przestronne platformy wymiany,
- w pełni otwarta przestrzeń na dwóch poziomach,
- wzmocniony monitoring,
- trwałe oświetlenie,
- porty USB,
- odpowiednia podłoga zapewniająca równy dostęp do peronów o wysokości 920 mm,
- ruchome stopnie ułatwiające obsługę niskich platform 550 mm,
- łatwodostępna przestrzeń przeznaczona dla pasażerów na wózkach inwalidzkich,
- system wspomagający identyfikację drzwi,
- zoptymalizowane wizualne i dźwiękowe informacje dla pasażerów,
- kontrastowe elementy wnętrza.
Réseau express régional d’Île-de-France, RER to regionalna sieć kolejowa utworzona z pięciu linii, wokół aglomeracji paryskiej. RER wokół paryskiego regionu Île de France jest systemem kolejowym spełniającym zarówno rolę szybkiej kolei miejskiej jak też kolei regionalnej.