ecco-rail wydzierżawi dwie lokomotywy typu Euro9000 od European Loc Pool (ELP)

ecco-rail wydzierżawi dwie lokomotywy typu Euro9000 od European Loc Pool (ELP)

05 grudnia 2022 | Źródło: European Loc Pool AG / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

 Lokomotywa EURO9000 łączy w sobie zrównoważony rozwój, efektywność energetyczną, wydajność i niezawodność - to wielosystemowa hybrydowa lokomotywa co'co', która umożliwia eksploatację na liniach AC, DC i niezelektryfikowanych w Europie. Pionier zielonej energii, firma ecco-rail, wydzierżawia dwie kolejne lokomotywy hybrydowe typu Euro9000 od European Loc Pool (ELP).

Fot. European Loc Pool AG

 

"Nasze zapotrzebowanie na potężne lokomotywy bardzo wzrosło. Imponująca wysokowydajna lokomotywa EURO9000 umożliwia w wielu przypadkach prowadzenie cięższych i dłuższych pociągów za pomocą jednej lokomotywy, co skutkuje większą ładownością i niższymi kosztami trakcji. W przyszłości będziemy mogli przewieźć taką samą ilość towarów przy użyciu tylko 4 lokomotyw, jak dziś przy użyciu 6 lokomotyw. Ponadto ecco-rail jest innowacyjnym przedsiębiorstwem, które stawia na przyszłość, a flota składa się wyłącznie z nowoczesnych lokomotyw, które obecnie spełniają także normę EURO9000, co zapewnia także dobre i zdrowe środowisko pracy dla maszynistów - mówi Johann Pötsch, dyrektor zarządzający ecco-rail.

Ponadto ecco-rail często musi dokupować usługi, aby świadczyć je na niezelektryfikowanych torach lub/i na ostatniej mili, co obejmuje np. trasę spalinową do 60 km do Wilhelmshaven. Z lokomotywą EuroDual kosztuje to tylko połowę pierwotnej ceny. 

ecco-rail ma też w swoim zasobie trzy lokomotywy BR187 z modułem ostatniej mili, ale tam wydajność jest niestety niewystarczająca. Dodatkowym plusem jest fakt, że dzięki ciężkim pociągom oszczędzają również energię, ponieważ potrzeba mniej kursów w obie strony, a koszty dźwięku/energii są znacznie niższe w przypadku ciężkich pociągów.

Dwie lokomotywy EuroDual firmy ecco-rail odniosły już duży sukces w Niemczech i dlatego ecco-rail chciałby wprowadzić potężną EURO9000 do eksploatacji na korytarzach międzynarodowych (na osi Dunaju, z Bratysławy przez Austrię i Niemcy do Belgii i Holandii).

Ponadto, lokomotywa hybrydowa bardzo dobrze wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju ecco-rail, polegającą na zasilaniu wyłącznie zieloną energią elektryczną - a więc w 100% neutralną pod względem emisji Co2 - i tym samym ecco-rail wnosi znaczący wkład w ochronę środowiska i klimatu.

"Mamy wysoki standard usług i tego samego oczekujemy od naszych partnerów. ELP spełnia te oczekiwania i dlatego zdecydowaliśmy się na zakup kolejnych lokomotyw ELP - mówi Johann Pötsch.
Lokomotywy mają zostać przekazane ecco-rail pod koniec 2023 roku. W tym celu ELP zorganizuje zarówno szkolenia maszynistów, jak i oklejenie lokomotyw, co jest zawarte w zakontraktowanej ofercie usług.

Euro9000 to najnowsza lokomotywa firmy Stadler Rail Valencia. Ta wielosystemowa lokomotywa "Next Generation" jest zdecydowanie najmocniejszą lokomotywą na rynku europejskim. Dzięki sile pociągowej 500kN, mocy elektrycznej 9MW i mocy 2 x 950kW oleju napędowego (z aktualną normą emisji spalin Stage V i możliwością zastosowania oleju napędowego HVO w celu uzyskania neutralności pod względem emisji CO₂), przewozi on najcięższe ładunki zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych; i to przy nacisku na oś wynoszącym zaledwie 20 ton.

Oprócz standardowej konfiguracji, Euro9000 firmy ELP będzie wyposażony w pilot radiowy, przełącznik napędu bocznego (po obu stronach w każdej kabinie), tryb boost 3kV DC (do 7,7MW przy kole) oraz elektroniczną blokadę drzwi. W pierwszym etapie Euro9000 jest przeznaczony dla korytarza DACHINLB. Kolejne korytarze europejskie są w fazie planowania.