Oferta Newagu uznana za najkorzystniejszą w przetargu na dostawę 20 lokomotyw elektrycznych.

Oferta Newagu uznana za najkorzystniejszą w przetargu na dostawę 20 lokomotyw elektrycznych.

08 grudnia 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Newag zostaje głównym dostawcą lokomotyw dla PKP Intercity. Oferta nowosądeckiego producenta uznana została za najkorzystniejszą w przetargu na dostawę kolejnych 20 lokomotyw elektrycznych. Będą to lokomotywy konwencjonalne o prędkości maksymalnej 160 km/h. Wartość kontraktu wyniesie niespełna 525 mln zł.

 

Fot. Kurier Kolejowy

 

PKP Intercity niespodziewanie ogłosiło w sierpniu przetarg na dostawę 20 fabrycznie nowych lokomotyw elektrycznych,  jednosystemowych (3kV prądu stałego) o prędkości maksymalnej 160 km/h, co ma pozwolić efektywnie wykorzystywać rozwijaną i modernizowaną sieć kolejową.

Pojazdy będą przeznaczone do obsługi relacji krajowych (stąd jednosystemowość). Lokomotywy będą wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS poziomu L1 oraz L2. Koszty utrzymania pojazdów w pierwszym cyklu, czyli do pierwszej naprawy z poziomu P4 włącznie, będą rozłożone równomiernie pomiędzy przewoźnika i dostawcę lokomotyw.

W przetargu wzięły udział dwie największe polskie spółki kolejowe. Oferta z Pesy wynosiła 561 372 000,00 zł brutto, natomiast Newag był tańszy: 524 595 000,00 zł brutto. Obie firmy zadeklarowały 60-miesięczny okres utrzymania. Przewoźnik planował przeznaczyć na zamówienie 463 710 000  zł brutto, ale ostatecznie zdecydował się dołożyć i wybrał ofertę Newagu. 

Kryteriami oceny ofert w Postępowaniu były:

  1. cena jednostkowa dostawy Pojazdu – waga 60,00 punktów,
  2. stawka za świadczenie usług utrzymania – waga 10,00 punktów,
  3. okres gwarancji jakości i rękojmia na każdy z Pojazdów (ich poszczególne elementy), ich oprogramowanie oraz sporządzoną dokumentację– waga 5,00 punktów,
  4. maksymalna liczba zdarzeń powodująca utratę zasadniczych cech eksploatacyjnych w cyklu 250 000 km – waga 5,00 punktów,
  5. termin dostawy pierwszego Pojazdu, nie dłuższy niż 18 miesięcy – waga 10,00 punktów,
  6. termin dostawy wszystkich Pojazdów, nie dłuższy niż 30 miesięcy – waga 10,00 punktów.

W Postępowaniu złożone zostały dwie oferty, tj.:

  1. oferta Newag S.A. z siedzibą w Nowym Sączu,
  2. oferta Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. z siedzibą w Bydgoszczy oraz PESA Mińsk Mazowiecki S.A. z siedzibą w Mińsku Mazowieckim.

Badanie ofert wykazało, że złożone oferty są ważne i podlegają rozpatrzeniu.

Oferty oceniono na podstawie ustalonych w Postępowaniu kryteriów oceny ofert, przyznając im następującą liczbę punktów:

Źródło: PKP Intercity

 

Ten rozstrzygnięty przetarg to kolejny element strategii inwestycyjnej PKP Intercity, która w perspektywie 2030 roku ma doprowadzić do sytuacji, w której cała flota przewoźnika będzie nowa lub zmodernizowana. Łącznie na inwestycje w tabor przeznaczone zostanie 24,5 mld złotych. W efekcie we flocie PKP Intercity dostępnych będzie 429 lokomotyw różnego rodzaju. Zwiększy się również liczba elektrycznych zespołów trakcyjnych - będzie ich 109. Pojawi się również we flocie przewoźnika 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 38 siedmiowagonowych dwupiętrowych składów typu push-pull. W celu spełnienia oczekiwań i wymagań pasażerów co do komfortu podróży PKP Intercity zainwestuje także w zakup i modernizację wagonów, co sprawi, że łącznie we flocie będzie ich 2466.