ÖBB jest przygotowane na śnieg, lód i niskie temperatury

ÖBB jest przygotowane na śnieg, lód i niskie temperatury

09 grudnia 2022 | Źródło: ÖBB / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Na najbliższe dni zapowiadane są pierwsze cięższe opady śniegu, także na niższych wysokościach. ÖBB na długo przed pojawieniem się pierwszych płatków śniegu zakończyło przygotowania do lodu, mrozu i śniegu i uruchomiło techniczne wyposażenie zimowe. Zainwestowano w to około 40 milionów euro. W zimowej obsłudze ÖBB pracuje w systemie zmianowym około 4,5 tys. pracowników, których zadaniem jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania kolei - zwłaszcza w obszarach torów i zwrotnic oraz na peronach.

 

Fot. OEBB / Christoph Posch

 

Ochrona infrastruktury - uzasadniona naukowo. 

W całej Austrii ÖBB zarządza około 202.000 metrów bieżących zabezpieczeń przed lawinami i obrywami skalnymi, monitoruje 3.976 hektarów terenów skalnych i stokowych oraz zarządza około 3.370 hektarami lasów ochronnych. Bazy danych i systemy informacji geograficznej wspomagają kontrolę, konserwację, naprawę i odnawianie konstrukcji ochronnych. Zaangażowanie i inicjowanie projektów badawczych gwarantuje również wysoki poziom wiedzy technicznej i naukowej. Na przykład ÖBB współpracuje z Politechniką w Grazu nad bardziej efektywnym testowaniem konstrukcji ochronnych przed alpejskimi zagrożeniami naturalnymi.

"Zazwyczaj konstrukcje te znajdują się w stromych, eksponowanych miejscach. Niemniej jednak znormalizowane badania fundamentów muszą być realizowane w sposób efektywny, tak abyśmy uzyskali optymalne wyniki - jest to duże wyzwanie przy budowie konstrukcji i chcemy to jeszcze bardziej poprawić w ramach projektu" - wyjaśnia kierownik projektu Markus Schuch z zespołu inżynierii geotechnicznej i zarządzania zagrożeniami naturalnymi, zarządzania trasami i rozwoju obiektów w ÖBB.

Kolejny projekt realizowany wspólnie z TU Graz dotyczy zakotwiczonych konstrukcji nośnych. Wspólnie opracowali nową, lekką prasę do bardziej efektywnego przeprowadzania kontroli kotew sprężonych. ÖBB z powodzeniem przetestowało już tę kompaktową prasę na istniejącej ścianie, tzw. ścianie z kotwami segmentowymi, w dolinie Gastein koło Klammstein. "Oczekujemy daleko idących optymalizacji w zakresie kontroli naszych ścian, a tym samym krótszych zamknięć torów w trakcie czynności kontrolnych" - informuje Jürgen Stern, koordynator zespołu ÖBB ds. geotechniki i zarządzania zagrożeniami naturalnymi.

Ogrzewanie punktowe roztapia śnieg i lód. 

W całej Austrii ponad dwie trzecie z prawie 13.300 punktów jest ogrzewanych elektrycznie. Jeśli można przewidzieć, że śnieg i lód będą utrudniać działanie urządzeń punktowych, zwrotnic i rozjazdów, systemy ogrzewania punktów są automatycznie aktywowane i topią śnieg w ich obszarze.

Pojazdy gotowe do użycia. 

Sieć tras o długości prawie 5.000 km w Austrii jest zimą stale odśnieżana. Aby zapewnić to bez opóźnień, ÖBB przygotowuje swoje pojazdy zimowe do pracy jeszcze przed spadnięciem pierwszego śniegu. Sprzęt jest tankowany, smarowany i przygotowywany do pracy we własnych warsztatach. Centralnym elementem jest nowa wysokowydajna dmuchawa do śniegu o wydajności odśnieżania do 15.000 ton na godzinę i możliwości pracy w temperaturze do minus 25 stopni. Ponadto w pogotowiu są dwie inne wypróbowane dmuchawy do śniegu, a także dmuchawy, szczotki do śniegu i 19 pługów śnieżnych w całej Austrii.

Serwis zimowy ÖBB w skrócie: Liczby - Dane - Fakty

  • ÖBB inwestuje około 40 mln euro rocznie w usługi zimowe
  • 4.500 pracowników pracuje w całej Austrii
  • Ponad 1000 stacji i przystanków jest oczyszczonych z lodu i śniegu
  • 13 300 punktów wyposażonych jest w elektryczne systemy ogrzewania punktowego
  • Latem i jesienią w całej Austrii sprawdzane są 202 km zabezpieczeń lawinowych i przeciwosuwiskowych pod kątem ich zimowej przydatności.
  • Monitorowanych jest około 4 000 hektarów ścian skalnych.
  • Zagospodarowano około 3.400 hektarów lasów ochronnych.