Holenderski operator narodowy NS zamawia w hiszpańskim CAF 60 pociągów piętrowych.

Holenderski operator narodowy NS zamawia w hiszpańskim CAF 60 pociągów piętrowych.

13 grudnia 2022 | Źródło: CAF / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Holenderski operator narodowy NS (Nederlandse Spoorwegen), obsługujący pociągi podmiejskie i międzymiastowe na holenderskiej sieci kolejowej, ponownie zaufał CAF, zamawiając nową flotę pociągów dwupokładowych do obsługi połączeń międzymiastowych. Ten nowy kontrakt jest następstwem udanego zamówienia składów pociągów SNG-Civity dla przewozów podmiejskich, z których ostatnie z łącznie 206 składów są obecnie dostarczane. Nowa umowa obejmuje dostawę 30 jednostek czterowagonowych i 30 jednostek sześciowagonowych, a także wsparcie techniczne w zakresie utrzymania, przy czym NS będzie samo serwisować pociągi. Wartość nowo podpisanego kontraktu wynosi ponad 600 mln euro i zawiera dodatkowe opcje na kolejne jednostki, które zwiększyłyby tę kwotę. 

 

 

Wizualizacja: CAF

 

NS jest państwowym operatorem w Holandii i jedną z wiodących firm w europejskim sektorze kolejowym. Po raz kolejny projekt ten stanowi dowód na sukces platformy Civity opracowanej przez CAF dla usług Suburban, Intercity i Regional na rynku europejskim, ponieważ została ona wykorzystana w różnych projektach realizowanych w takich krajach jak Holandia, Wielka Brytania, Szwecja czy Włochy. 

Ten nowy projekt jest zgodny ze strategią biznesową, którą Spółka ogłosiła 1 grudnia podczas prezentacji swojego Planu Strategicznego na rok 2026, kiedy to podkreśliła, że jednym z priorytetów CAF jest zaangażowanie firmy w rynek europejski, biorąc pod uwagę jej znaczący wolumen biznesowy i powtarzalną działalność na tym rynku, a także jej silną pozycję rynkową i adekwatność jej gamy rozwiązań. 

Główne cechy jednostek dostarczanych przez CAF to połączenie dużej pojemności i łatwej dostępności pojazdów. Każdy skład pociągu składa się zatem z kombinacji wagonów jednopokładowych i dwupokładowych, przy czym wagony jednopokładowe oferują równy dostęp dla osób o ograniczonej mobilności. Pociągi będą miały maksymalną prędkość 160 km/h.  Kontrakt ten stanowi kamień milowy, ponieważ jest to pierwszy klient, który otrzymał piętrowe jednostki platformy Civity. 

Projekt jest częścią bieżących planów NS dotyczących odnowienia obecnej floty piętrowej, przy jednoczesnym zwiększeniu zdolności usługowej na najbliższe lata. Pierwsze jednostki mają być eksploatowane na trasach Intercity przebiegających przez cały kraj do 2028 roku, z możliwością skorzystania z niektórych opcji rozbudowy o kolejne jednostki lub wdrożenia wersji pociągów, które mogą kursować na trasach transgranicznych do innych krajów, takich jak Niemcy i Belgia.

Należy podkreślić, że relacje CAF z holenderskim przewoźnikiem sięgają wielu lat wstecz, ponieważ CAF zawarł pierwszy kontrakt z NS w 2014 roku. Kontrakt ten polegał na produkcji 118 pociągów podmiejskich z platformą Civity. Następnie, pod koniec 2018 roku, kontrakt ten został rozszerzony o dodatkowe 88 jednostek, co biorąc pod uwagę znaczenie klienta i wartość kontraktu (blisko 1 mld euro) było jednym z najbardziej znaczących kontraktów zawartych przez CAF w Europie.