CARGOUNIT powiększa tabor lokomotyw - nowe lokomotywy Vectron i Smartron

CARGOUNIT powiększa tabor lokomotyw - nowe lokomotywy Vectron i Smartron

14 grudnia 2022 | Źródło: CARGOUNIT
PODZIEL SIĘ

CARGOUNIT - największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw w Europie Środkowo-Wschodniej, a także jeden z wiodących tego typu podmiotów w Europie odebrała w 2022 r. 8 lokomotyw Vectron oraz zdecydowała się zakupić nowe lokomotywy od Siemens Mobility. Łącznie CARGOUNIT będzie mieć w swojej flocie aż 31 elektrowozów Siemensa.

 

Fot. Kurier Kolejowy

 

Nowoczesne lokomotywy wielosystemowe Vectron to klucz do realizacji różnorodnych zadań przewozowych w całej Europie i intensywnego rozwoju także w segmencie intermodalnym. Vectrony to najnowocześniejsze na rynku europejskim, uniwersalne lokomotywy, o modułowej konstrukcji, umożliwiającej łatwe dostosowanie do  wymogów użytkowania i specyfiki jazdy w różnych krajach. Podstawowym założeniem przy ich konstrukcji była wydajność i opłacalność wykonywania zadań trakcyjnych w ruchu krajowym i międzynarodowym, zarówno pasażerskim, jak i towarowym w Europie.

- Główne czynniki wzrostu rynku wynajmu nowoczesnych lokomotyw elektrycznych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pozostają od kilku lat niezmienne i wynikają z potrzeby odnowienia taboru lokomotyw eksploatowanych przez przewoźników kolejowych oraz wzrostu rynku przewozów międzynarodowych. Obecnie w krajach Trójmorza doświadczamy dodatkowego czynnika wzrostu zapotrzebowania na lokomotywy wielosystemowe, który wynika z potrzeby zapewnienia taboru kolejowego do przewozu ładunków z Ukrainy, w tym eksportu zboża i innych produktów rolnych. Od kilku lat widzimy także renesans kolei w międzynarodowych przewozach pasażerskich - powiedział Łukasz Boroń, Prezes Zarządu CARGOUNIT Sp. z o.o.

 

Fot. Kurier Kolejowy

 

Nowi klienci poolu taborowego

CARGOUNIT wyrasta na największego odbiorcę lokomotyw Siemensa w Polsce. Tylko w 2022 r. firma odebrała aż 8 nowych lokomotyw (6 Vectronów i 2 Smartrony).

Najnowsze lokomotywy dostarczone w grudniu 2022 roku trafią w ręce zupełnie nowych klientów. Pierwsza z nich od nowego rozkładu jazdy będzie kursować z pasażerami na trasie Warszawa-Berlin, obsługiwaną wspólnie przez DB Fernverkehr AG i PKP Intercity. Druga nowa lokomotywa Vectron trafi do polskiego oddziału firmy Freightliner – jednego z największych prywatnych towarowych przewoźników kolejowych w Polsce.

- Odebrane dwie lokomotywy Vectron MS dysponują mocą 6,4 MW przy zasilaniu napięciem przemiennym i 6,0 MW przy zasilaniu napięciem stałym oraz zostały wyposażone w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3). Lokomotywy przeznaczone są do eksploatacji na terenie Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii, Chorwacji, Serbii i Holandii, Rumunii oraz Bułgarii. Co niezwykle ważne, pojazdy z platformy Vectron – jako jedyne nowoczesne lokomotywy w Europie – posiadają już dopuszczenia do eksploatacji aż w 20 europejskich krajach. Cieszymy się, na współpracę z CARGOUNIT w następnych latach - dzięki temu nasze lokomotywy są wykorzystane przez coraz szersze grono użytkowników operujących w Polsce i zagranicą - powiedział Hubert Meronk, Prezes Zarządu Siemens Mobility Sp. z o.o.

- Odebrana lokomotywa Vectron, jest pierwszą w naszej flocie lokomotywą tego typu, która wzmacnia nasze zdolności operacyjne w ruchu transgranicznym pomiędzy Polską i krajami Europy Zachodniej. Wierzymy, że nasi klienci docenią kolejny krok w naszym rozwoju, wychodzący na przeciw ich oczekiwaniom. Od początku działalności operacyjnej, a minęło już 15 lat od uruchomienia przez Freightliner PL pierwszego pociągu, oferujemy naszym klientom, elastyczne i terminowe usługi transportu kolejowego, wyznaczając jednocześnie standardy bezpieczeństwa. Tworzenie przewagi konkurencyjnej dla transportu kolejowego jest od zawsze naszym celem, a rozwój z wykorzystaniem nowoczesnych lokomotyw najlepszą drogą do jego realizacji - powiedział Konstantin Skorik, Prezes Zarządu Freightliner PL Sp. z o.o.

 

Smartron przekazany rumuńskiemu operatorowi w 2022r.  Fot. Trenuri România

 

Dodatkowe lokomotywy „pod choinkę”

Do tej pory firma CARGOUNIT zakupiła już 28 od Siemens Mobility z platform Vectron i Smartron, z możliwością zamówienia dodatkowych pojazdów do końca przyszłego roku. Z końcem 2022 r. firma zdecydowała się zakupić dwie kolejne dwie lokomotywy Smartron oraz uruchomić opcję na kolejną lokomotywę Vectron z istniejącego kontraktu. Flota lokomotyw Siemensa zakupionych przez CARGOUNIT wynosi obecnie 31 elektrowozów, a do 2025 r. można ona wzrosnąć do 40 lokomotyw.

- CARGOUNIT konsekwentnie realizuje strategię modernizacji floty m.in. poprzez zakup nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych Vectron oraz lokomotyw Smartron na rynek rumuński. Cieszymy się, że możemy odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie rynku, proponując nowoczesne lokomotywy wielosystemowe takie jak Vectron, dostosowane zarówno do ruchu towarowego jak i pasażerskiego. Jesteśmy dumni, że grono naszych klientów powiększa się o Freightliner PL oraz DB Fernverkehr podmioty międzynarodowe będące liderami odpowiednio w przewozach towarowych i pasażerskich w Europie - powiedział Łukasz Boroń, Prezes Zarządu CARGOUNIT Sp. z o.o.

Firma Siemens Mobility sprzedała już 1675 Vectronów łącznie do 63 klientów z całej Europy. Lokomotywy te przejechały ponad 660 milionów kilometrów i są dopuszczone do eksploatacji w Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Danii, Finlandii, Niemczech, Węgrzech, Włoszech, Holandii, Norwegii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Szwecji, Szwajcarii.

Polscy operatorzy i przewoźnicy kolejowi zakupili już ponad 100 nowoczesnych elektrycznych lokomotyw Siemensa (Husarze, Vectrony, Smartrony). Na co dzień korzystają z nich CARGOUNIT, PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Lotos Kolej oraz Laude Smart Intermodal.