Parowóz TKh 05353 Ferrum wraca na stalowe szlaki

Parowóz TKh 05353 Ferrum wraca na stalowe szlaki

22 grudnia 2022
PODZIEL SIĘ

Zakończyła się naprawa parowozu TKh 05353 na poziomie utrzymania P4. Prace zajęły około 2 lata i szacowany czas pracy to około 4000 roboczogodzin. W dniu 2.12.2022 odbył się odbiór kotła na gorąco przez inspektora TDT oraz jazdy próbne z komisarzem odbiorczym DB Cargo Polska S.A., które zakończyły się wynikiem pozytywnym.

Fot. KSK we Wrocławiu

Naprawę kotła wykonała czeska firma SEA Kolin. Pozostałe prace zostały wykonane we Wrocławiu siłami członków klubu!

Wykonany został demontaż oraz montaż kotła po naprawie, zregenerowany cały układ stawidłowy oraz napędowy, wraz z regulacją rozrządu pary, wykonana została regeneracja układu zawieszenia parowozu oraz układu hamulcowego. Zregenerowana została cała armatura kotła, tj. centralną odbiornicę pary, inżektory, odmulacze, zawory zasilające kotła itd.

Przeobręczowany został także jeden zestaw kołowy parowozu. Nie sposób wymienić wielu innych prac, które były wykonane przez te 2 lata. Wszystkie zużyte części zostały zregenerowane lub wykonane na nowo. Całkowite koszty naprawy pokrył właściciel parowozu – firma DB Cargo Polska S.A.

Aktualnie jest to jedyny czynny parowóz normalnotorowy w Polsce i tym samym od dnia 3.12.2022 zapewni on ciągłość trakcji parowej na kolei normalnotorowej w naszym kraju. Wielkie podziękowania należą się stowarzyszeniu „Bana” ze Środy Wlkp. za pomoc w wykonaniu kompletu nowych panewek osiowych, wiązarowych i korbowodowych.

Decyzja o losie parowozu podejmie jego właściciel, ale mamy nadzieję że pozostanie w KSK Wrocław .