ZSSK zamówiło 5 dodatkowych Panter Škody. Będą eksploatowane we wschodniej Słowacji

ZSSK zamówiło 5 dodatkowych Panter Škody. Będą eksploatowane we wschodniej Słowacji

23 grudnia 2022 | Źródło: Koleje Słowackie (ZSSK) / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Słowacki państwowy przewoźnik pasażerski Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) wykorzystał opcję w umowie na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnach Pantera ze Škoda Transportation i ŽOS Trnava. Zamówił jeszcze pięć dodatkowych pociągów. Będą one kursować we wschodniej Słowacji na linii Čierna n/Tisou - Košice - Prešov.

 

Fot. ZSSK

 

O podpisaniu umowy przewoźnik poinformował w komunikacie prasowym. Pierwotny kontrakt z września ubiegłego roku obejmował zamówienie na dziewięć pojazdów.

Projekt zakupu 5 sztuk EJ poprzez realizację opcji na dostawę tych samych pojazdów, będących przedmiotem obecnie realizowanego projektu "Modernizacja taboru w ramach OPII - część 3", zostanie sfinansowany ze środków Planu Odbudowy i Odporności Republiki Słowackiej, Komponent 3 Zrównoważony Transport. Całkowita wartość wydatków inwestycyjnych projektu wynosi 42,3 mln euro.Jest to pierwszy projekt na Słowacji, który został opłacony z tego programu.

"To sygnał, że poważnie myślimy o modernizacji naszej floty. Zakup podniesie jakość przewozów - powiedział Roman Koreň, szef ZSSK. Pięć jednostek będzie kosztować 42,3 mln euro. Jednostki w ramach kontraktu mają być dostarczone w pierwszej połowie 2025 roku.

 

Podpisanie umowy na zakup 5 dodatkowych jednostek Pantera.
Minister Transportu i Budownictwa SR - Andrej Dolezal ( z prawej)
oraz Przewodniczący Rady Dyrektorów, Dyrektor Generalny ZSSK - Roman Koren.
Fot. ZSSK

 

 

Nowe elektryczne jednostki Pantera, będące kontynuacją obecnie dostarczonych i z powodzeniem eksploatowanych jednostek, zostaną dostarczone do regionalnej eksploatacji zelektryfikowanych linii w regionie Koszyc i Preszowa dla prędkości do 160 km/h i napięć 3 kV i 25 kV. Wszystkie nowe czterowagonowe jednostki będą miały długość 106 m i pojemność 343 miejsc. Każdy wagon zestawu będzie miał konwencjonalny układ dwóch wózków, a każda jednostka elektryczna będzie miała zawsze trzy wózki napędowe. W rezultacie składy pociągów będą miały doskonałe właściwości jezdne na wszystkich zelektryfikowanych liniach na Słowacji i będą umożliwiały niezawodne przestrzeganie rozkładu jazdy w trudnych warunkach zimowych, a zmiany wprowadzane na podstawie wymagań klientów i doświadczeń eksploatacyjnych będą miały na celu dalszą poprawę komfortu pasażerów. Chodzi tu np. o przygotowanie do instalacji automatu gastronomicznego, automatu do sprzedaży biletów, czy modyfikację wnętrza tak, aby pociąg miał więcej miejsca na rowery, narty i inny sprzęt sportowy.

Szerokie drzwi pokładowe wraz z w pełni przechodnim, nowoczesnym wnętrzem bez drzwi wewnętrznych pozwalają na szybkie i płynne przemieszczanie się pasażerów. Wejście na pokład będzie możliwe na większości standardowych platform o wysokości 550 mm bezpośrednio bez konieczności stosowania stopni. W przypadku innych platform wejście na pokład będzie zabezpieczone za pomocą wysuwanych stopni. Pasażerowie szczególnie docenią wygodne siedzenia, gniazdka elektryczne, klimatyzację, stylowe oświetlenie wnętrza w technologii LED oraz przestronne, nowoczesne toalety pojazdu, które są dostępne również dla pasażerów niepełnosprawnych. Jednostki elektryczne będą też oferowały ulepszony system kamer, nowoczesny system informacyjny z monitorami, a także wydajne Wi-Fi. Jednostki będą miały również wystarczająco dużo miejsca do przewozu osób niepełnosprawnych, wózków dziecięcych, rowerów, nart, desek snowboardowych i będą oferowały łatwe i dostępne dla wózków inwalidzkich wsiadanie dla wszystkich pasażerów.

Od 11 grudnia 2022 roku ZSSK uruchamia średnio 1 763 pociągi dziennie, w tym 8 pociągów IC, 269 innych pociągów dalekobieżnych oraz 1 486 pociągów regionalnych i podmiejskich. Zatrzymuje się na 721 stacjach i przystankach, kursując na liniach o długości 2 935 kilometrów na terenie Słowacji.