Janusz Piechociński: Chińska motoryzacja rozpędza się…

Janusz Piechociński: Chińska motoryzacja rozpędza się…

26 grudnia 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Rynek chiński jest największym pojedynczym motoryzacyjnym rynkiem świata, a Kraj Środka wyprzedził już Niemcy, stając się drugim największym eksporterem samochodów. W I kwartale 2022 po raz pierwszy w historii liczba zarejestrowanych pojazdów w Chinach przekroczyła 400 mln. Po chińskich drogach jeżdżą 402 mln różnych pojazdów. W tej liczbie 307 mln stanowią samochody osobowe. W I kw. br. wydano 7,76 mln nowych praw jazdy.

 

Fot. AIWAYS

 

W pierwszym półroczu br. wyprodukowano w Chinach 12,117 mln aut, sprzedano zaś 12,057 mln. To oznacza spadek w porównaniu z2021, odpowiednio: o 3,7% i 6,6% r/r. Ale już w czerwcu wyprodukowano 2,499 mln aut, a sprzedano 2.502 mln, co daje wzrost odpowiednio o 29,7% i 34,4% m/m, oraz 28,2% i 23,8% r/r.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2022 odnotowano rekordowy eksport samochodów: 1,218 mln aut. To z kolei oznacza wzrost eksportu o 47,1% r/r. W tej liczbie 16,6% stanowiły samochody elektryczne. Zaś w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2022 roku Chiny wyeksportowały 2,6 mln samochodów, o 350 tys. więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku, stając się drugim największym eksporterem na świecie. Wartość eksportu przekroczyła 7,1 mld dolarów. W okresie pierwszych siedmiu miesięcy bieżącego roku eksport samochodów elektrycznych zwiększył się o 90% r/r.

W ostatnim przedpandemicznym roku  2019 chiński eksport za dziesięć miesięcy zamknął się liczbą 1,2 mln samochodów. Obecnie jest więc ponad dwukrotnie większy. Chiny są liderem w zakresie eksportu samochodów NEV (new energy vehicles), czyli o napędzie elektrycznym i hybrydowym. Pojazdy tego typu stanowią już prawie 30% całego eksportu samochodów chińskich. Auta NEV wyprodukowane w Chinach to 67,2% światowego rynku aut napędzanych energią elektryczną w całości, lub częściowo. 90% wyeksportowanych samochodów NEV trafiło do Europy i Azji. Głównie do Belgii, Wielkiej Brytanii, Francji, Norwegii, Niemiec, Włoch, a także do Tajlandii, Indii, Bangladeszu, Filipin, Australii i ZEA. Najwięksi eksporterzy takich pojazdów to: SAIC Cars Group Co., Ltd. ,BYD Auto Co., Ltd. oraz Tesla ShangHai Co., Ltd.

 

SAIC Cars

 

W 2014 roku w ChRL zarejestrowanych było 75 tys. samochodów elektrycznych. W 2021 roku jeździło w Chinach już ponad 3,5 mln zarejestrowanych aut napędzanych energią elektryczną. Chińskie Stowarzyszenie Producentów Aut przewiduje, że na koniec 2022 po chińskich drogach jeździć będzie 6 mln elektrycznych samochodów.  Zgodnie z zapowiedzią rządu do końca 2023 roku zostają przedłużone zwolnienia z podatku od zakupu (konsumpcyjnego) samochodów elektrycznych, który w przypadku aut tego typu wynosi 10% ceny pojazdu. Zniżka ta obowiązuje od 2014 roku, a jej obowiązywanie przedłużano już kilkukrotnie. Dzięki temu przepisowi każdy nabywający elektryczny samochód” w Chinach może zyskać od 10 tys. do ponad 28 tys. RM).

Eksperci z JieMian News porównali światowe spółki producentów samochodów elektrycznych pod względem ich wartości rynkowej na przestrzeni ostatnich 22 lat. Według tegorocznych danych trzecim globalnie koncernem w jest chińskie BYD. W pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze SAIC Group, Dongfeng Motor Group oraz NIO. Globalnie rośnie udział w rynku marek amerykańskich i chińskich a spada japońskich czy niemieckich.

Rosnąca liczba „elektryków” to także nowe wyzwania. Największym z nich jest właściwa rozbudowa sieci stacji i punktów ładowania baterii. Aktualnie stosunek elektrycznych aut do takich punktów wynosi w Chinach 3:1. Pod koniec 2021 w Szanghaju zainstalowanych było ponad 500 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych. Daje to relację 1,36 stacji ładowania na jedno auto elektryczne. To największy wskaźnik w Chinach. 

 

Tesla ShangHai

 

Konsekwencje covid i decyzji w Unii Europejskiej

Przykładowo w kwietniu br. sprzedano w Chinach 280 tysięcy samochodów osobowych NEV (New Energy Vehicles / pojazdy nowej energii), co oznacza wzrost o 50,1% r/r. W tej liczbie sprzedano 214 tysięcy aut BEV (Battery Electric Vehicle) – wzrost o 39,9% oraz 66 tysięcy aut PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). W tym drugim przypadku odnotowani wzrost o 96,8%.

Najlepiej sprzedawały się auta spółki BYD Auto Co., Ltd. największego producenta tego typu aut w Chinach. W pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się samochodów w kwietniu br. znalazło się aż 7 modeli BYD. W pierwszej dziesiątce nie uplasował się za to żaden z modeli Tesli produkowanych w Chinach. To efekt zatrzymania produkcji w zakładach Tesla ShangHai Co., Ltd.  objętych, jak całe miasto, lockdownem.

Warto pamiętać ze Gigafabryka Tesli w Szanghaju stanowi 51,7% globalnych mocy produkcyjnych całej korporacji. W ubiegłym roku wyprodukowała 484 130 samochodów elektrycznych, z czego wyeksportowano 160 000 aut. Głównie do Europy i Azji.

15 sierpnia br., w niecałe trzy lata od uruchomienia produkcji, z taśmy montażowej Tesla ShangHai Co., Ltd zjechał milionowy wyprodukowany tu samochód elektryczny. Fabryka w Szanghaju może każdego roku dostarczać 750,000 nowych samochodów. Jej moce produkcyjne są już teraz większe niż macierzystego zakładu w Kalifornii. Gigafabryka w Szanghaju stała się największą bazą produkcji oraz eksportu w całej korporacji Tesli. Auta produkowane w Szanghaju już w 95% składane są z części produkowanych przez chińskich dostawców.

Amerykanie planują rozbudowę bazy produkcyjnej w Chinach. Spółka Tesla ShangHai Co., Ltd. zapowiadała wolę uruchomienia drugiego zakładu produkcyjnego w Chinach. O uruchomienie takiego zakładu w swoich granicach administracyjnych zabiegały m.in.: Szanghaj (gdzie obok wybudowanej 2 lata temu giga-fabryki powstaje centrum R&D), ChangZhou w prowincji JiangSu , HeFei i WuHu  w prowincji AnHui  oraz WenZhou  w prowincji ZheJiang.

Ostatecznie Tesla ShangHai Co., Ltd. informuje, iż zamierza postawić ów drugi zakład produkcyjny tuż obok istniejącego kompleksu. Jeśli zamiar ten zostanie zrealizowany, to fabryka Tesli w Szanghaju uzyska zdolność produkcyjną 1 mln samochodów elektrycznych rocznie. Stanie się dzięki temu największym producentem na świecie.

W efekcie rozbudowy potencjału motoryzacyjnego w Chinach to właśnie ten Kraj będzie największym wygranym zakazu rejestracji samochodów spalinowych. Jak obliczyli eksperci PWC już w 2025 roku do Europy więcej samochodów będzie się sprowadzać niż eksportować. Wówczas do UE ma trafić około 800 tys. pojazdów (w 2022 będzie to około 300 tys.) wyprodukowanych w Chinach. W tym samym czasie eksport z Europy nie będzie przekraczał 600 tysięcy aut. W związku z niepewnością transportu na dotychczasowym głównym lądowym szlaku Chiny – Kazachstan-Rosja - Białoruś ze względu na wojnę na Ukrainie i jej konsekwencje w relacjach Zachód- Rosja Chińczycy rozbudowują własną flotę samochodowców do przewożenia aut.

Chiński BYD tylko w październiku zamówił w stoczniach sześć statków, każdy będzie mógł zabrać na pokład 7700 samochodów. Koszt tej inwestycji wyniósł 5 mld juanów- około 710 mln dolarów. BYD planuje sprzedanie w Niemczech w ciągu czterech lat 120 tysięcy aut, podobnie ambitne cele stawiają sobie inni producenci. Państwowy SAIC Motor, który już jest w posiadaniu piątej największej floty do przewożenia samochodów na świecie złożył zamówienie na siedem nowych statków o pojemności 8900 samochodów każdy. Chińscy producenci samochodów nie są pierwszymi, którzy inwestują we własną flotę transportową. Wcześniej postąpiły tak m.in. Toyota i Hyundai.

 Ostatnio dużo się mówi o powrocie przemysłu z Chin do Europy. W motoryzacyjnej praktyce dalej większe są inwestycje europejskich firm motoryzacyjnych w Chinach. Wystarczy przypomnieć o decyzji BMW, które podjęło decyzję o przeniesieniu w końcu 2023 roku produkcji elektrycznego modelu MINI z Wielkiej Brytanii do Chin. Produkcje w Chinach podejmie joint venture BMW z Great Wall Motors Co., Ltd. w prowincji JiangSu. MINI Electric w 2021 roku odnotował największą dynamikę sprzedaży ze wszystkich modeli aut produkowanych przez grupę BMW (o 98% r/r). W 2021 BMW sprzedało w Chinach 846 000 aut i był to wzrost o 8,9% w porównaniu z rokiem 2020. Tylko w ciągu trzech kwartałów 2022 niemiecki koncern sprzedał w Chinach 592 tysiące samochodów. W tej liczbie 65% stanowią auta elektryczne i hybrydowe.