MÁV-Start w efekcie decyzji rządu anuluje zamówienie na dostawę nowych pociągów klasy Railjet.

MÁV-Start w efekcie decyzji rządu anuluje zamówienie na dostawę nowych pociągów klasy Railjet.

30 grudnia 2022 | Źródło: https://iho.hu / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W dniu 7 września br. rząd węgierski opublikował w węgierskim dzienniku ustaw swój dekret 1435/2022 "w sprawie zadań związanych z modernizacją taboru kolejowego transportu pasażerskiego", na mocy którego powierzył spółce MÁV-Start Zrt. warunkową realizację, negocjowanego postępowania o udzielenie zamówienia na 39 plus opcjonalnie dziesięć dodatkowych, nowo wybudowanych pociągów kolejowych przystosowanych do ruchu międzynarodowego, o prędkości 230 kilometrów na godzinę i składających się z co najmniej siedmiu wagonów.

 

Fot. https://iho.hu

 

Składy te, o jednolitym wyglądzie i konfiguracji, byłyby dostosowaną do potrzeb klienta wersją pociągów Railjet austriackich kolei państwowych ÖBB, które kursują między Budapesztem a Wiedniem (i dalej do Austrii i Niemiec). Dzięki 380 nowym wagonom inwestycja odnowiłaby około dwóch trzecich floty dalekobieżnej węgierskiego przewoźnika.

Pociągi miały być eksploatowane w połączeniach Eurocity do Wiednia, Pragi, Berlina, a później Warszawy i Belgradu, a także w głównych krajowych połączeniach intercity. Jest to jednak mało prawdopodobne, gdyż w numerze 220 Dziennika Węgierskiego z 29 grudnia 2022 r. rząd wycofał drugi punkt dekretu, czyli zakup wagonów międzynarodowych, wartych setki miliardów forintów, bez podania przyczyny.

Világgazdaság (węgierski dziennik biznesowo-ekonomiczny) informuje, że w rządowym dekrecie o różnym stosowaniu przepisów transportowych w czasie sytuacji nadzwyczajnej, opublikowanym w wydaniu Dziennika Ustaw z 23 grudnia, rząd wycofał się również z zamiaru utworzenia krajowej spółki zarządzającej transportem, co przewidywał Dávid Vitézy, sekretarz stanu ds. transportu, który podał się do dymisji w listopadzie, podając jako powód decyzji konflikt zbrojny i katastrofę humanitarną na Ukrainie.

Jednak pierwszy punkt decyzji rządu nadal obowiązuje, w styczniu 2020 roku MÁV-Start ogłosił Siemens Mobility zwycięzcą przetargu na dostawę 115 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych, a umowa ramowa została podpisana w kwietniu. Decyzja gwarantuje budżet w wysokości do 70 mld HUF na zakup taboru, z czego spółka kolejowa może kupić pięćdziesiąt nowych lokomotyw dwusystemowych Vectron. Środki finansowe będą pochodzić z pożyczki z Eurofimy (Europejskie Stowarzyszenie Zakupu Taboru Kolejowego).

 

Wagon klasy pierwszej plus premium z zapleczem bufetowym.wyprodukowany w Szolnoku.
Fot. MÁV-Start Zrt. 

 

Nie wiadomo, jak decyzja o wycofaniu się z zakupu pociągów Siemensa, wpłynie na jakość transportu kolejowego na Węgrzech. Jedną z alternatyw jest program IC+, który w ostatnich latach postępuje dość powoli, a Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Szolnok jak na razie były w stanie wyprodukować 92 wagony w ciągu dziesięciu lat, w tym dwa prototypowe zbudowane w 2012 roku. Produkcja seryjna rozpoczęła się na początku 2018 roku i od tego czasu powstało dziesięć wagonów przeznaczonych do ruchu międzynarodowego, oraz 35 wagonów wielofunkcyjnych i 35 klasy pierwszej plus premium z zapleczem bufetowym - pierwsze wagony tej ostatniej wersji trafiły do regularnej służby jesienią 2021 r.

 

Wnętrze wagonu klasy pierwszej plus premium. Fot. MÁV-Start Zrt.