Pociągi elektryczne zasilane z baterii będą kursować po sieci chorwackich linii kolejowych.

Pociągi elektryczne zasilane z baterii będą kursować po sieci chorwackich linii kolejowych.

09 stycznia 2023 | Źródło: HŽ Putnički prijevoz (HŽPP) / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Chorwacki narodowy operator transportu pasażerskiego HŽ Putnički prijevoz (HŽPP) i lokalna spółka Končar - Električna vozila (Zagrzeb) w końcu 2022 roku podpisały umowę na dostawę prototypów bateryjnego elektrycznego zespółu trakcyjnego (BEMU) i bateryjnego pociągu silnikowego (BMV), a także sześciu punktów ładowania z zasobnikami energii, które zostaną zainstalowane w Splicie, Osijeku, Varaždinie, Belovarze, Viroviticy i Puli. Kontrakt o wartości 129 mln kun chorwackich (17,2 mln euro) z terminem realizacji 20 miesięcy jest częścią Narodowego Planu Odnowy i Rozwoju 2021-2026 z dotacją w wysokości 100 mln kun na realizację projektu.

 

 

Fot. HŽ Putnički prijevoz (HŽPP)

 

Niskopodłogowe pociągi z rampami dla wózków będą miały strefę rowerową i specjalne toalety dla niepełnosprawnych pasażerów. Pociągi będą wyposażone w systemy monitoringu wizyjnego i audiowizualnej informacji pasażerskiej, a pasażerowie będą mieli dostęp do internetu.

Baterie elektrycznego zespółu trakcyjnego (BEMU) mogą być ładowane podczas jazdy pod siecią trakcyjną lub w punktach ładowania, pociągi bateryjne mogą być ładowane tylko w punktach ładowania. Pociągi mają pracować przez 18 godzin dziennie i pokonywać w tym czasie do 480 km.

Bateryjny elektryczny zespół trakcyjny (BEMU) będzie używany do transportu pasażerów niezelektryfikowaną i zelektryfikowaną siecią kolejową w Republice Chorwacji. Na niezelektryfikowanej sieci kolejowej do napędu wykorzystywane będą akumulatory, a na sieci zelektryfikowanej klasyczny system zasilania z wykorzystaniem pantografów. Baterie będzie można ładować z sieci napowietrznej lub za pomocą stabilnych łączy energetycznych.

Bateryjny pociąg silnikowy (BMV) jest ładowany tylko przy stabilnych połączeniach energetycznych i będzie eksploatowany używany na przeważnie niezelektryfikowanych torach na trasach z Zagrzebia do Splitu i Puli.

HŽ Putnički prijevoz (HŽPP) realizuje przewozy pasażerskie na sieci kolejowej Chorwacji z 60 pociągami z silnikami diesla, które są starsze niż 40 lat i których żywotność szybko się kończy.

Kontrakt jest częścią programu modernizacji taboru kolejowego HŽPP. Tym samym operator zawarł z firmą Končar umowy na dostawę 21 wielosystemowych pociągów elektrycznych w 2020 roku oraz na budowę siedmiu pociągów spalinowych w sierpniu 2022 roku.