Trzy konsorcja w II etapie przetargu na projekt i budowę podsystemu energetycznego Rail Baltica

Trzy konsorcja w II etapie przetargu na projekt i budowę podsystemu energetycznego Rail Baltica

09 stycznia 2023 | Źródło: Rail Baltica /Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Spółka joint venture Rail Baltica, RB Rail AS, ogłosiła, że trzech międzynarodowych kandydatów zakwalifikowało się do drugiego etapu przetargu na projekt i budowę podsystemu energetycznego Rail Baltica. Projekt ten jest uważany za największy transgraniczny projekt elektryfikacji kolei w Europie, ponieważ podsystem zostanie wdrożony w sposób skonsolidowany na całej 870-kilometrowej linii głównej z Tallina do granicy polsko-litewskiej oraz z Kowna do Wilna.

 

Fot. Rail Baltica

 

"COBELEC Rail Baltica" (partnerstwo utworzone przez Cobra Instalaciones y Servicios S.A. i Elecnor Servicios y Proyectos S.A.U.) z Hiszpanii, "ALSTOM-BMGS-GE-Torpol" (partnerstwo utworzone przez "BMGS" AS, "Bombardier Transportation Baltics" SIA, ALSTOM Transport SA, GE Energy Power Conversion France SAS, TORPOL S.A. ) z Łotwy, Francji i Polski oraz "STC Baltic Electrification" (partnerstwo utworzone przez COLAS RAIL AS, Siemens Mobility GmbH, Siemens Mobility Oy Latvijas filiāle, TSO SAS) z Francji, Niemiec i Łotwy zostały zakwalifikowane do II etapu przetargu, którego rozpoczęcie planowane jest w kolejnych miesiącach, a celem jest podpisanie umowy do końca 2023 roku.

Na początku ubiegłego roku RB Rail AS wybrał usługę inżynierską (ENE Engineer).  Stowarzyszenie DB Engineering & Consulting GmbH; IDOM Consulting, Engineering, Architecture, S.A.U.; Italferr S.p.A. zostało ogłoszone zwycięzcą w międzynarodowym przetargu, przeprowadzonym przez RB Rail AS.

Kluczowe elementy podsystemu energetycznego obejmują punkty przyłączeniowe wysokiego napięcia łączące podstacje trakcyjne z publicznymi sieciami wysokiego napięcia, podstacje trakcyjne, system sieci trakcyjnej, system sterowania energią oraz inne elementy, które są bezpośrednio połączone z podsystemem energetycznym.

Unia Europejska będzie współfinansować do 85% całkowitych kosztów kwalifikowanych poprzez instrument "Łącząc Europę" (CEF), a pozostałe finansowanie stanie się udziałem trzech państw bałtyckich - Estonię, Łotwę i Litwę.