Na targach InnoTrans w Berlinie Stadler po raz pierwszy zaprezentował zasilany wodorem pociąg zespołowy FLIRT H2 przeznaczony dla amerykańskiego transportu pasażerskiego. Obecnie pojazd realizuje program jazd testowych na linii kolejowej pomiędzy Ramsen a Hemishofen w Szwajcarii.
FLIRT H2 dla San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA) jest pierwszym w USA pociągiem pasażerskim napędzanym wodorem i ma kluczowe znaczenie dla wprowadzenia w USA technologii kolei o zerowej emisji. FLIRT H2 jest przeznaczony do obsługi pasażerów w ramach projektu Redlands Passenger Rail w Kalifornii.
Projekt Redlands Passenger Rail to 14-kilometrowe połączenie między Redlands a stacją San Bernardino Metrolink. FLIRT H2 składa się z dwóch samochodów i środkowej części zwanej "PowerPack". Zawiera on ogniwa paliwowe i zbiorniki na wodór.
FLIRT H₂ to elektryczny pociąg silnikowy z ogniwami wodorowymi. W nich wodór jest przekształcany w elektryczność, która napędza pociąg, ładuje akumulatory trakcyjne i zasila między innymi klimatyzację. Pociąg przyspiesza i hamuje tylko elektrycznie, a energia kinetyczna jest magazynowana w akumulatorach przy hamowaniu.
Ekologiczny wodór jest wytwarzany z wody przez elektrolizę. W ten sposób można zmagazynować chemicznie nadmiar odnawialnej energii elektrycznej. W pociągu jest ona magazynowana w zbiornikach i umożliwia tym samym pokonywanie dużych odcinków bez doładowywania akumulatorów. Nowoczesna technologia wodorowa zastępuje przy tym pociągu z napędem Diesla na krótkich i średnio długich odcinkach.
Koncepcja pojazdowa opiera się w dużej części na wielokrotnie wypróbowanych elektrycznych pociągach silnikowych FLIRT do eksploatacji z przewodem trakcyjnym. FLIRT H₂ ma budowę jednokondygnacyjną i lekką konstrukcję z aluminium. Możliwa jest wykonanie w postaci pociągu składającego się z od dwóch do czterech części. W produkcji seryjnej FLIRT H₂, podobnie jak FLIRT, może elastycznie i indywidualnie dopasowywać się do danych potrzeb klientów i sieci odcinków. FLIRT H₂ jest dostępny także z pantografem i transformatorem, co dodatkowo umożliwia eksploatację z przewodem trakcyjnym.
Wiele krajów ma sieć szyn bez przewodu trakcyjnego i stosuje z konieczności pociągi silnikowe. Na przykład w USA tylko jeden procent sieci odcinków jest zelektryfikowany. Aby umożliwić przedsiębiorstwom kolejowym ekologiczną eksploatację, stworzono model FLIRT H₂, który na odcinkach bez przewodu trakcyjnego ma zastąpić pojazdy z napędem Diesla.