Fiński przewoźnik VR nabywa nową flotę pociągów nocnych od Škoda Transtech

Fiński przewoźnik VR nabywa nową flotę pociągów nocnych od Škoda Transtech

18 stycznia 2023 | Źródło: VR Group / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

VR zakupi dziewięć wagonów sypialnych i osiem wagonów osobowych od Škoda Transtech Oy. Nowy tabor zostanie wdrożony do eksploatacji do końca 2025 roku. Wartość kontraktu to około 50 mln euro.Nowa flota wychodzi naprzeciw rosnącemu zapotrzebowaniu na nocne podróże koleją i oczekiwaniom pasażerów. Celem VR jest dalszy wzrost popularności nocnych połączeń kolejowych.

 

Fot. VR Group

 

- W porównaniu z rokiem 2018 popularność podróży pociągiem z noclegiem wzrosła o satysfakcjonujące 17%. Dzięki tej nowej flocie chcemy odpowiedzieć na życzenia naszych klientów i jeszcze bardziej poprawić wrażenia z podróży. Na przykład praca i spożywanie posiłków we własnej kabinie będzie w przyszłości jeszcze bardziej komfortowe - mówi dyrektor zarządzający VR Elisa Markula. 

 

 

Nowe wagony będą dostępne do końca 2025 roku. Wejdą one do służby na trasach pociągów nocnych z Helsinek, Turku i Tampere do Oulu, Rovaniemi, Kemijärvi i Kolari, w ramach istniejących konfiguracji pociągów nocnych. Obecna flota pociągów nocnych VR składa się z 80 wagonów sypialnych i 33 wagonów osobowych.

Škoda Transtech wygrała przetarg na dostarczenie VR nowej floty pociągów nocnych. Podkłady i wagony będą produkowane w zakładzie Škoda Transtech w Otanmäki, Kajaani.

- Nasze wagony sypialne są dobrym przykładem nowoczesnej konstrukcji pojazdu, która czyni transport kolejowy atrakcyjną alternatywą. Umowa wzmocni bazę zamówień naszego zakładu w Otanmäki i utrzyma witalność i konkurencyjność regionu - mówi Juha Vierros, Dyrektor Zarządzający Škoda Transtech.  

 

 

Kontrakt obejmuje również opcje zakupu 30 wagonów sypialnych i 30 dodatkowych wagonów. Umożliwią one w przyszłości zwiększenie liczby nocnych połączeń kolejowych lub tras oraz wymianę niebieskich wagonów sypialnych, których okres eksploatacji zakończy się na początku lat 2030.

Nocny ruch pociągów jest częścią ruchu objętego umową między VR a Ministerstwem Transportu i Komunikacji. VR finansuje zakup z własnych środków, a Ministerstwo Transportu i Komunikacji rekompensuje VR część kosztów zamówienia, jak określono w umowie o ruchu.