PKP Intercity odebrało ostatnie z 81 wagonów, które dla przewoźnika wyprodukowała poznańska Spółka H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. Tym samym zrealizowana została cała, warta blisko 700 mln zł brutto umowa. Z 81 nowoczesnych wagonów korzystają już pasażerowie w całej Polsce. Ostatnie z nich pojawiły się na torach z początkiem stycznia, co przyczynia się do podwyższenia standardu podróżowania pociągami PKP Intercity w nowym rozkładzie jazdy.
Zrealizowana inwestycja jest efektem podpisanej w lutym 2018 roku umowy pomiędzy przewoźnikiem a producentem. Wartość całego zamówienia wyniosła 697,3 mln zł brutto. Premierowy wagon po raz pierwszy PKP Intercity pokazało w trakcie targów TRAKO w Gdańsku w 2021 roku, a pierwsze pojazdy przewoźnik odebrał w grudniu 2021 roku. Nowoczesne wagony planowane są do obsługi składów kategorii InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC) kursujących na trasach:
- Warszawa - Kraków - Zakopane,
- Kołobrzeg/Gdynia - Bielsko-Biała,
- Kołobrzeg/Hel - Gdynia - Warszawa,
- Warszawa - Wrocław - Warszawa,
- Warszawa - Szczecin - Warszawa,
- Warszawa - Berlin - Warszawa,
- Gdynia - Berlin - Gdynia,
- Kraków - Berlin - Kraków,
- Gdynia/Warszawa - Wiedeń - Warszawa/Gdynia,
- Wrocław - Gdynia.
Bezustannie dążymy do tego, aby kolej była bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna. Dotrzymujemy słowa, ponieważ każda inwestycja PKP Intercity jest następnym krokiem w tym kierunku. Kolejne zrealizowane zamówienie pozwoli na wzmocnienie możliwości operacyjnych przewoźnika i lepsze wykorzystywanie stale modernizowanej infrastruktury kolejowej. Inwestujemy też w dostępność – coraz więcej wagonów i elementów infrastruktury jest przyjazna dla osób mających problemy z poruszaniem się. Naszym celem jest transport i infrastruktura dostępne dla każdego obywatela - podkreśla Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
Współpraca PKP Intercity z poznańską Fabryką Pojazdów Szynowych jest przykładem projektu korzystnego dla wszystkich - dla obu spółek, sektora kolejowego, rynku pracy i pasażerów, którzy przesiadają się do nowoczesnych wagonów. Nasz narodowy przewoźnik zainwestuje ponad 24 mld zł w nowoczesny tabor. Fakt, że większość przetargów na ten tabor wygrywają polskie firmy świadczy, że nasz przemysł cały czas się rozwija i staje się konkurencyjny dla zagranicznych firm - mówi Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Nowoczesne wagony dla wszystkich - wagony z prestiżowym certyfikatem
Realizowany przez PKP Intercity największy w historii spółki program inwestycyjny ma na celu nie tylko unowocześnianie floty i podnoszenie komfortu podróży, lecz także zwiększenie dostępności kolei dla jak największej liczby osób. Dlatego wśród 81 nowych pojazdów znalazło się 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami.
Pojazdy zostały wyróżnione prestiżowym certyfikatem „Transport bez barier”, przyznanym przez Fundację Integracja. Otrzymanie znaku dostępności potwierdza, że są one przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców podróżujących z dziećmi. Aby go uzyskać wcześniej odbywa się skomplikowany, specjalistyczny audyt, przeprowadzony przez doświadczonych ekspertów Integracji. To kolejne wyróżnienie w tej kategorii dla spółki - wcześniej, jako pierwsze w Polsce, taką certyfikację otrzymały wagony COMBO.
Za nami 2022 rok, który przyniósł bardzo dużą popularność podróży koleją oraz rekordowo wysokie wyniki PKP Intercity. W przyszłość patrzymy z wielkim optymizmem,
bo narodowy przewoźnik stale inwestuje w nowoczesne pojazdy, takie jak te wyprodukowane w Poznaniu. Na naszych oczach polska kolej staje się coraz bardziej bezpieczna, komfortowa, dostępna, przewidywalna, a także ekologiczna - podkreśla Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Wśród 81 wagonów, które wzmocniły flotę PKP Intercity znalazło się:
- 7 wagonów przedziałowych 1. klasy;
- 27 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
- 27 wagonów przedziałowych 2. klasy;
- 10 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery);
- 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób
- z niepełnosprawnościami.
Grupa PKP cały czas wzmacnia swój potencjał prowadząc największe w swojej historii programy inwestycyjne. Obejmują one modernizację i zakup nowego taboru oraz inwestycje w infrastrukturę kolejową, w tym dworce kolejowe. Chcemy, żeby kolej w Polsce była komfortowa, dostępna i bezpieczna, a także przyjazna dla każdego pasażera, w tym osób z niepełnosprawnościami – mówi Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A.
Większy komfort podróży
Pojazdy od H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. pozwolą na szybsze pokonywanie trasy, dzięki dostosowaniu do prędkości 200 km/h. Nowe wagony są wyposażone w wygodne fotele z dostępem do indywidualnego gniazdka elektrycznego i oświetlenia. Ponadto zostały zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Wagony posiadają klimatyzację, system informacji pasażerskiej oraz toalety z zamkniętym obiegiem. Inwestycja jest w pełni zgodna z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, które umożliwiają sprawne oraz efektywne poruszanie się po transeuropejskiej sieci kolejowej.