Duńskie lokomotywy ME1500 SKPL w trakcie remontu

Duńskie lokomotywy ME1500 SKPL w trakcie remontu

19 stycznia 2023 | Źródło: Ilostan Pojazdów Trakcyjnych
PODZIEL SIĘ

Rozpoczęły się prace związane z naprawą i przystosowaniem duńskich lokomotyw serii ME1500 do kursowania na polskiej sieci kolejowej.. 

Fot. Ilostan Pojazdów Trakcyjnych/Anonimowy czytelnik

 

Pierwsza z maszyn (najpewniej ME1503) została poddana naprawie pudła i przygotowana do malowania. Prace odbywają się w lokomotywowni firmy SKPL Cargo Sp. z o.o. w Ostrowie Wielkopolskim. Następnym etapem naprawy lokomotyw będzie przywrócenie sprawności technicznej pojazdów. Wedle uzyskanych przez nas informacji ma się to odbyć w jednej z gliwickich firm, zajmujących się naprawą taboru kolejowego. 

 

Fot. Ilostan Pojazdów Trakcyjnych / Anonimowy czytelnik

 

Lokomotywy ME1500 już wkrótce w PKP Intercity?

Przedsiębiorstwem, które potencjalnie mogłoby być zainteresowanie wykorzystaniem lokomotyw serii ME1500 jest PKP Intercity S.A., eksploatujące w chwili obecnej m.in. czeskie maszyny serii 754. Parametry tych pojazdów nie odpowiadają jednak potrzebom tego przewoźnika, a ich dostępność pozostawia wiele do życzenia.

Klasa ME DSB to seria lokomotyw spalinowych, wprowadzona na rynek w 1981 roku. W sumie zbudowano 37 jednostek, wszystkie w niemieckiej fabryce Henschel dla Duńskich Kolei Państwowych (DSB). Były to jedne z pierwszych lokomotyw z napędem prądu przemiennego, które trafiły do ​​produkcji seryjnej.

Od 2017 r. 33 jednostki są nadal w eksploatacji. Począwszy od 2020 roku DSB zaczęło otrzymywać nowe lokomotywy Vectron, rozpoczęła się sprzedaż Class Me, a od listopada 2021 roku sprzedano 9 sztuk w tym 6 sztuk do SKPL CARGO.

Dane EVN stojących lokomotyw:
ME1503 - 92 86 0001 503-8 DK-DSB
ME1505 - 92 86 0001 505-3 DK-DSB
ME1511 - 92 86 0001 511-2 DK-DSB 
ME1517 - 92 86 0001 517-8 DK-DSB
ME1522 - 92 86 0001 522-8 DK-DSB
ME1532 - 92 86 0001 532-7 DK-DSB 

 

Fot. Łukasz Piotrowski

 

Lokomotywy zostały zaprojektowane do prowadzenia cięższych pociągów regionalnych w Sjælland w Danii na początku lat 80. XX wieku, zastępując większość starego taboru używanego w tamtym czasie. Pierwsza jednostka, 1501, dotarła w 1981 roku po wielu latach opóźnienia. Trzy lata później, w 1983 roku DSB otrzymało łącznie 30 jednostek.

Chociaż wystąpiły poważne problemy z lokomotywami, DSB znalazło rozwiązanie tych problemów i dodatkowe siedem jednostek zostało dostarczonych w 1985 roku. Od 2017 r. 33 jednostki są nadal w eksploatacji, trzy zostały zezłomowane, a jedna jest przechowywana w Duńskim Muzeum Kolejnictwa. Oczekiwano, że lokomotywy ME zostaną zastąpione przez składy IC3, gdy składy IC4 będą gotowe do przejęcia usług Intercity. 

 

Fot. Łukasz Piotrowski 

 

Składy pociągów IC4 są bardzo niestabilne w eksploatacji i mają jednak różne problemy, więc nie zamierzają zastępować składów pociągów IC3 w usługach Intercity. W rezultacie DSB zamówiło 26 nowych lokomotyw elektrycznych, które do 2020 roku zastąpią lokomotywy ME. Jednostki były pierwotnie pomalowane na czarno-czerwone barwy DSB, ale w 2006 roku wszystkie były przemalowane na ciemnoniebiesko z czerwonymi detalami z boku. 

W październiku 2016 roku DSB zaczęło malować lokomotywy na czerwono, aby pasowały do ​​ich nowego logo. 11 grudnia 2021 r. to ostatni dzień służby Class Me w DSB, ponieważ jest to ostatni dzień aktualnego harmonogramu obsługi. W nowym rozkładzie jazdy  usługi lokalne obsługiwane przez lokomotywy ME zostaną całkowicie zastąpione przez nowe DSB Class EB Vectron oraz DSB Class MG IC4 (København - Kalundborg).