Porzebne wsparcie finansowe zakupu akumulatorów dla Rubinka z Białośliwia Wąskotorowego

Porzebne wsparcie finansowe zakupu akumulatorów dla Rubinka z Białośliwia Wąskotorowego

23 stycznia 2023 | Źródło: Towarzystwo Wyrzyska Kolejka Powiatowa Białośliwie
PODZIEL SIĘ

W czasach kiedy, odchodziły powoli parowozy, a zastępowały je dieslowskie lokomotywy z bliskiego wschodu dotknęło to również wąskiego toru w Polsce. 

Fot. Towarzystwo Wyrzyska Kolejka Powiatowa Białośliwie

 

Tak było w Białośliwiu na kolejce wąskotorowej, gdzie za dobrych czasów, czyli latach 50 dwudziestego wieku pracowało na linii Białośliwie wąskotorowe aż do Bydgoszczy dziennie nawet do 30 parowozów. Spadek przewozów, nierentowne odcinki zmuszały dyrekcję kolejki do redukcji lokomotyw i przewozów. Coraz droższy węgiel, kosztowne remonty i obsługa parowozów zmusiły DOKP do zastąpienia tych leciwych maszyn pozyskanymi w ramach RWPG rumuńskimi lokomotywami spalinowymi typu L30h, tak też było w przypadku Białośliwia. Na Wyrzyską Kolejkę Powiatową przybyło 10 lokomotyw, które zostały rozdysponowane na Białośliwie i Nakło nad Notecią zaczynając od numeru inwentarzowego PKP 51.

W 1977 roku przybył pierwszy transport do Białośliwia, drugi w 1978 a ostatni w 1981 roku. Do dzisiejszych czasów ostała się jedna z nich o numerze Lyd2-56 z silnikiem Maybacha, która przyjechała w drugim transporcie z Rumunii. Pozostałe właściciel kolejki czyli Powiat Pilski w 2014 roku zezłomował lub sprzedał uważając, że są kompletnie nieprzydatne. Naszemu stowarzyszeniu, które opiekuje się kolejką w Białośliwiu od 2000 roku udało się zachować jeden egzemplarz, który wymagał mnóstwo prac. 

 

Remont powłoki lakierniczej 
 
 
Historia tej lokomotywy jest ciekawa ponieważ w 1989 roku została wysłana do Rumunii na remont, a jej powrót opóźniły zamieszki polityczne w tym kraju związane z odsunięciem od władzy małżeństwa Ceausescu. Przybyła dopiero po roku i została zadysponowana jako zapas w lokomotywowni WKP w Nakle nad Notecią, gdzie przejechała tylko 1780 km prowadząc składy głownie tylko z okazji specjalnych przejazdów dla zagranicznych gości.
 
Teraz przeszła generalny remont w warsztatach w Białośliwiu co nie było ani tanie ani proste, ponieważ brakowało bardzo dużo kluczowych części a następnie odbiorów i badań. Brakujących części brakowała za sprawą lokalnych złodziejaszków i zbieraczy złomu. 
 
 
Remont powłoki lakierniczej

 

Cała naprawa trwała 3 lata. Dzięki sponsorom, ludziom dobrej woli oraz firmom specjalistycznym w końcu udało się ją uruchomić i przygotować do jazdy. Podczas prowadzonych prac naprawczych założyliśmy w Internecie zrzutkę na zakup zbiorników ciśnieniowych, które są kluczowe do obsługi lokomotywy m.in. hamulce, sterowanie, napęd i sygnał. Nasze miały już prawie 40 lat więc wymagały wymiany. Ku naszemu zdziwieniu cel na zrzutce osiągnęliśmy bardzo szybko, wystarczyło tylko złożyć w specjalistycznej firmie projekt i zamówić nowe zbiorniki a następnie zamontować i przeprowadzić próbę z badaniem przez TDT.
 
Lokomotywa została zaprezentowana na jednym ze zlotów kolejek wąskotorowych, który od 10 lat organizujemy przeważnie na początku lipca i została ochrzczona przez głównych mechaników Radosława Olejniczaka i Grzegorza Godzielińskiego imieniem Rubinek, jako symbol szlachetnego jak kamień egzemplarza no i ze względu na jej kolor. 
 

 

Przez wszystkie dotychczasowe lata prezentowała się w różnej konfiguracji, uczestniczyła w paradach lokomotyw w Białośliwiu oraz na specjalnych okazjach. Nasza kolejka jest otwarta do tego stopnia, że można do lokomotyw wejść, zwiedzić od środka i poczuć klimat minionej epoki. Celem uruchomienia ostatniego egzemplarza Lyd2 w Białośliwiu było to, żeby pokazać młodszemu pokoleniu i nie tylko jak przez ponad 30 lat takie lokomotywy nowoczesne jak na swoje lata służyły przewożąc niezbędne dla przemysłu towary, ludzi z miejsca A do B i przyczyniły się do rozwoju lokalnych przemysłów.
 
Podczas eksploatacji pod koniec zeszłego roku zaczęły odmawiać posłuszeństwa akumulatory, w jednym zwarły się cele a pozostałe po kilku tygodniach miały podobny objaw. Teraz w okresie jesienno - zimowym kiedy trwają prace remontowo naprawcze naszego taboru Rubinkowi brakuje prądu, jego baterie wytrzymały 7 lat, to wg. nas bardzo długo.
 
Dlatego ponownie za pośrednictwem zrzutki internetowej zwracamy się do sympatyków i ludzi dobrej woli z prośbą o pomoc w zbiórce na zakup nowych baterii dla naszego dzielnego rumunka,
 
Niestety koszt takich akumulatorów a potrzebujemy 4 sztuki waha się od 5,5 tys zł do 7 w zależności od marki. Mamy nadzieję, że wspólnie uda nam się osiągnąć cel i pokażemy się z Rubinem na kolejnych imprezach w Białośliwiu i nie tylko.
 
Link do zrzutki:  https://zrzutka.pl/vb22y9