RegioJet kupuje lokomotywy dla nowej spółki, to wymóg banków

RegioJet kupuje lokomotywy dla nowej spółki, to wymóg banków

23 stycznia 2023 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Na nowych lokomotywach TRAXX MS3 dla Regiojet zaczęły pojawiać się nowe napisy Pool pod logo przewoźnika. Jest to związane z nowym modelem, który RegioJet zaczął stosować przy zakupie tych lokomotyw. Pojazdy trakcyjne nie są kupowane bezpośrednio przez RegioJet, ale przez spółkę celową o nazwie RegioJet Pool. Dzięki rebrandingowi na RegioJet Pool bank ma większą kontrolę nad swoimi aktywami.

 

Fot. RegioJet

 

Dotyczy ona wyłącznie zakupu lokomotyw TRAXX MS3. RegioJet Pool powstał w 2018 roku, a 100% właścicielem jest RegioJet Holding. Do tej pory nazwa firmy nie pojawiła się na lokomotywach. "Powodem umieszczenia logotypów jest fakt, że RegioJet Pool jest właścicielem i operatorem lokomotyw. Tym samym spełniliśmy prośbę banków finansujących o utworzenie nowej spółki. Taka struktura jest często stosowana przy zakupie znaczących aktywów, aby dać bankowi większą pewność, że ma kontrolę nad tymi aktywami - powiedziała rzecznik RegioJet Aleksandra Janoušek Kostřicová.

Nowe lokomotywy jeżdżą pod austriackimi oznaczeniami. Firma tłumaczy to tym, że pierwotnym zamiarem był zakup lokomotyw przez austriacką spółkę zależną RegioJet AT. "Zamiar ten został ostatecznie zmieniony, jednak w celu zminimalizowania zmian organizacyjnych Austria pozostała miejscem rejestracji lokomotyw" - dodała rzecznik.

RegioJet posiada więc w swojej flocie 22 lokomotywy TRAXX, z których osiemnaście należy do najnowszej generacji MS3. Przewoźnik uważa, że zaletą nowych lokomotyw jest mniejsze zużycie energii. "Oprócz zwiększonej wydajności i niższych kosztów operacyjnych, te nowe lokomotywy umożliwią nam dalszy rozwój naszych wysokiej jakości i nowoczesnych usług transportu kolejowego pod marką RegioJet w całym regionie Europy Środkowej" - mówi Jiří Schmidt, dyrektor ds. strategii transportu kolejowego RegioJet.

Lokomotywy te mają stosunkowo prostą koncepcję mechaniki napędu i trakcji, dzięki czemu są bardzo przyjazne w utrzymaniu i wydajne. Dzięki unikalnej konstrukcji obwodów zasilania trakcji oraz technologii sterowania półprzewodnikowego napędów pomocniczych są one niezwykle energooszczędne i wykazują znaczne oszczędności energii trakcyjnej podczas eksploatacji.

Lokomotywy są przystosowane do pracy w europejskim korytarzu z Niemiec przez Czechy, Słowację, Polskę, Austrię i Węgry. Kraje te stanowią punkt ciężkości działań RegioJet w zakresie zarówno pasażerskiego, jak i towarowego transportu kolejowego. Rozważana jest dalsza ekspansja kierunków operacyjnych w Słowenii, Chorwacji i Rumunii.