Estoński przewoźnik kolejowy Easti Liinirongid (Elron) zamawia kolejne jednostki od Škoda Group

Estoński przewoźnik kolejowy Easti Liinirongid (Elron) zamawia kolejne jednostki od Škoda Group

24 stycznia 2023 | Źródło: Škoda Group / zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Estoński operator kolejowy Eesti Liinirongid (Elron) skorzystał z opcji w umowie ze Skoda Group i zamówił dziesięć kolejnych jednostek elektrycznych. Grupa Škoda dostarczy więc do Estonii łącznie 16 jednostek, co stanowi maksymalny zakres umowy z 2020 r. Całkowita wartość kontraktu wynosi 147 mln EUR (ok. 3,5 mld CZK).

 

Fot. Škoda Group

 

Škoda poinformowała o wykonaniu opcji w komunikacie prasowym. Estoński przewoźnik zapowiedział zakup jesienią ubiegłego roku, ale dopiero teraz udało się sfinalizować umowę. Jak informuje Škoda, w zakładzie w Ostrawie ruszyła już produkcja.

Zostaną one wdrożone na przykład na nowo zelektryfikowanym odcinku kolejowym między Tallinem a Tartu, który powinien zostać ukończony do końca 2024 roku.

Nowe jednostki bazują na serii Pantera. Oprócz szerszego rozstawu torów, pociągi zostały zaprojektowane jako dwusystemowe dla systemów zasilania 3 kV i 25 kV 50Hz. Dzięki temu mogą obsługiwać zarówno nowo zelektryfikowane odcinki kolejowe, jak i odcinki ze starszymi liniami trakcyjnymi. Ponadto Estonia położona jest w chłodniejszym klimacie niż typowy dla innych części Europy. Pociągi muszą zatem być w stanie wytrzymać trudniejsze warunki temperaturowe, zwłaszcza w zimie.

"Nasze jednopokładowe jednostki elektryczne bardzo dobrze sprawdzają się w przewozach regionalnych w Czechach i na Słowacji, gdzie cieszą się dużą popularnością i osiągają najwyższe standardy nowoczesnego i bezpiecznego transportu. Pierwsze jednostki zostały już dostarczone na Łotwę, która ma podobną charakterystykę do Estonii. Dzięki temu doświadczeniu mogliśmy zaoferować Elronowi unikalne, dostosowane do potrzeb rozwiązanie - mówi Zdeněk Sváta, President Region Central East w Škoda Group.

Jednostki będą miały długość 85 metrów. Škoda pokonała w przetargu Stadler Rail. Elron oceniał nie tylko cenę, ale łącznie 11 kryteriów w przetargu, takich jak koszty energii czy utrzymanie i przyspieszenie. "Oferta Skody okazała się najlepsza pod względem ceny i kosztów eksploatacji" - poinformował przewoźnik.

"Zapotrzebowanie na nowe pociągi jest duże, dlatego latem ubiegłego roku estoński rząd zatwierdził zamówienie na zakup kolejnych dziesięciu pociągów. Dzięki tej decyzji flota pociągów Elronu zostanie znacznie powiększona o ponad 40%, co pozwoli na znaczną poprawę usług pasażerskich oraz wzmocnienie serwisu i rozkładów jazdy - zapowiedział Lauri Betlem, prezes zarządu Elronu.

Jednostki niskopodłogowe mają miejsce na dwa wózki inwalidzkie i cztery wózki dziecięce. Część siedzeń jest wyjmowana, dzięki czemu pociąg można dostosować do aktualnej sytuacji - latem będzie więcej miejsca dla rowerów, natomiast zimą dla pasażerów. Oczywiście jest klimatyzacja, nowoczesny system informacyjny, wi-fi, gniazdka 230 V i USB.

Jednostka zbudowana jest na platformie RegioPanter (pociągi w Czechach i na Słowacji), która została również wykorzystana przy projektowaniu pociągów do sąsiedniej Łotwy. Model dla Estonii byłby najbardziej porównywalny, ale i tak pociągi są różne, w zależności od specyfikacji klienta. Estońskie pociągi mają pierwszą klasę, a niektóre z nich mają przedział gastronomiczny.

W grudniu rozpoczęto już przygotowanie konstrukcji szkieletu dla pierwszego pociągu. Jest już we wstępnej fazie spawania i po kilku tygodniach powinnna być gotowa do montażu. Na przestrzeni 2023 roku powstanie pierwsza jednostka, odbędą się też pierwsze testy. Grupa Škoda planuje, że drugi pojazd zostanie przetransportowany bezpośrednio do Tallina, gdzie zostanie uruchomiony i rozpocznie testy. Jednostka zostanie przetransportowana ciężarówką do Rygi na Łotwie, a następnie koleją do Estonii. Dostawa pierwszych sześciu pociągów ma zakończyć się do końca 2024 roku.