Nabiera tempa realizacja projektu Rail Baltica w Estonii i na Łotwie

Nabiera tempa realizacja projektu Rail Baltica w Estonii i na Łotwie

24 stycznia 2023 | Źródło: Rail Baltica /Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Kampania przetargowa na linię Rail Baltica nabiera tempa. W Estonii podpisano umowę z hiszpańską firmą Ardanuy Ingeneria na zaprojektowanie siedmiu stacji regionalnych w okręgach Harju County i Pärnumaa. Na Łotwie „Eiropas Dzelzceļa līnijas” ogłosił nowe zamówienie publiczne na wybór dostawcy, który przeprowadzi ekspertyzę budowlaną i nadzór nad regionalnymi stacjami Rail Baltica, punktami utrzymania infrastruktury w Skulte i Iecava oraz intermodalnym terminalem towarowym w Salaspils. 

 

Stacja Rail Baltica Rapla. Wizualizacja: Rail Baltica Estonia

 

Rail Baltic Estonia podpisała umowę z hiszpańską firmą Ardanuy Ingeneria S. A. na zaprojektowanie lokalnych przystanków dla Rail Baltica w powiecie Harju i powiecie Pärnu. Podpisana niedawno umowa obejmuje zaprojektowanie peronów, wiaduktów lub przejść podziemnych, terenów zewnętrznych, parkingów i dróg dojazdowych lokalnych przystanków Rail Baltica Harju i powiatu Pärnu aż do etapu przedprojektowego.

Ardanuy Ingeneria S. A. ma zaprojektować siedem lokalnych przystanków na linii Rail Baltica. Przystanki Assaku, Luige, Saku i Kurtna w powiecie Harju oraz przystanki Kaisma, Tootsi i Urge w powiecie Pärnu. Prace projektowe zgodnie z umową mają potrwać 5 miesięcy, plus szacunkowo 3 miesiące na wystąpienie o pozwolenia na budowę. Koszt umowy na wykonanie projektu wynosi 368 000 EUR bez VAT.

W przypadku przystanków lokalnych planuje się budowę obiektów kolejowych związanych z przystankami w tych samych ramach czasowych co budowa linii głównej oraz budowę obiektów usługowych (budynki, tereny zewnętrzne, dojścia) na krótko przed rozpoczęciem eksploatacji kolei.

Od początku ubiegłego roku Rail Baltica Raplamaa projektuje lokalne przystanki. Wykonano wstępne projekty peronów na każdym przystanku, a także standardowy projekt przejść między budynkami stacji a peronami. W przygotowaniu są wstępne projekty terenów zewnętrznych, parkingów i dojazdu. Prace projektowe prowadzone są przez firmę AS Novarc Group.

 

Stacja Rail Baltica Rapla. Wizualizacja: Rail Baltica Estonia

 

Także na Łotwie kontynuowane są prace związane z realizacja projektu Rail Baltica. Krajowy organ wykonawczy Rail Baltica na Łotwie „Eiropas Dzelzceļa līnijas” ogłosił nowe zamówienie publiczne na wybór dostawcy, który przeprowadzi ekspertyzę budowlaną i nadzór nad regionalnymi stacjami Rail Baltica, punktami utrzymania infrastruktury w Skulte i Iecava oraz intermodalnym terminalem towarowym w Salaspils. 

Ekspertyza budowlana to profesjonalne badanie, którego celem jest ocena zgodności rozwiązania z przepisami, regulacjami i wymaganiami klienta.

Opinia eksperta daje pewność co do zgodności publicznie dostępnych i ważnych społecznie obiektów i przedsięwzięć budowlanych Rail Baltica z parametrami bezpiecznego budownictwa, podczas gdy praktyczne znaczenie ma pomoc klientowi i projektantom w zapewnieniu jakości przedsięwzięć budowlanych.

Zakres prac obejmuje wstępną ocenę następujących obiektów budowlanych Rail Baltica: około 70 km torów kolejowych wokół obiektów, 37 budynków głównych, 60 peronów (pasażerskich i towarowych), 28 km dróg, trzy wiadukty i inne analizy projektów budowlanych.

Przewidywany okres świadczenia usług wynosi 48 miesięcy od dnia podpisania umowy. Klient ma prawo do przedłużenia okresu realizacji zamówienia o okres do zakończenia prac projektowych (nie dłużej jednak niż 96 miesięcy od dnia podpisania umowy).

Kaspars Vingris, prezes zarządu „Eiropas Dzelzceļa līnijas”, powiedział: „Budowa Rail Baltica rozwija się nie tylko w okolicach Rygi, ale także poza Rygą, gdzie prace projektowe są już aktywnie prowadzone, a fachowa wiedza budowlana będzie sukcesywnie wykorzystywana. Biorąc pod uwagę skalę, niezbędne jest posiadanie do dyspozycji klienta niezależnych specjalistów budowlanych z dużym doświadczeniem technicznym, którzy monitorując pracę projektanta i zgodność z wymaganiami, zapewnią spełnienie wysokich standardów i jakości. ”

Przewidywany termin składania ofert upływa 21 lutego 2023 r.