PKP Intercity odbiera ostatnie lokomotywy manewrowe SM60 od CZ LOKO

PKP Intercity odbiera ostatnie lokomotywy manewrowe SM60 od CZ LOKO

30 stycznia 2023 | Źródło: Kurier Kolejowy / CZ LOKO
PODZIEL SIĘ

Ostatnie lokomotywy SM60-009 i 010 wyruszyły z České Třebovej do Wrocławia.To ostatnie lokomotywy typu EffiShunter 300 dla przewoźnika PKP Intercity, który nabył ich łącznie dziesięć. Firma CZ LOKO znana jest w Polsce przede wszystkim jako firma remontowa skupiająca się na starszych lokomotywach produkowanych przez praską fabrykę lokomotyw ČKD. Zakończenie kontraktu na dostawę tak dużej serii fabrycznie nowych lokomotyw jest zatem ważnym historycznym kamieniem milowym dla CZ LOKO. 

 

Fot. CZ Loko / Dalibor Palko

 

Lekkie lokomotywy spalinowe będą służyć do pracy manewrowej i zestawiania składów wagonowych przewoźnika na bocznicach Zakładów PKP Intercity. Wartość zamówienia wynosi 39,1 mln zł netto i jest kolejnym krokiem ku zwiększaniu możliwości parku taborowego przewoźnika. W ramach kontraktu CZ Loko przeszkoli pracowników przewoźnika z obsługi lokomotyw. Czeski producent taboru udzieli również czteroletniej gwarancji i rękojmi na wyprodukowane pojazdy. Pozostałe lokomotywy miały trafić do PKP Intercity do końca lutego 2023 roku.

Lekkie spalinowe lokomotywy manewrowe od CZ Loko są elementem konsekwentnie realizowanego, największego w historii spółki, programu inwestycyjnego „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji”. Do roku 2030 cała flota PKP Intercity zostanie wymieniona na nową lub zmodernizowana, a dzięki inwestycjom zwiększy się poziom bezpieczeństwa i wygody podróży.

Na inwestycje taborowe PKP Intercity przeznaczy 24,5 mld zł brutto. W efekcie we flocie przewoźnika będzie do dyspozycji 429 lokomotyw różnego rodzaju – o 11% więcej niż obecnie. O 47% zwiększy się również liczba docenianych przez podróżnych elektrycznych zespołów trakcyjnych – będzie ich 109. Pojawią się również nowości we flocie przewoźnika, takie jak 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 38 siedmiowagonowych dwupiętrowych składów typu push-pull. Aby zapewnić wysoki komfort podróży, PKP Intercity zainwestuje również w zakup i modernizacje wagonów – łącznie we flocie będzie ich 2466. Wartość inwestycji zakontraktowanych przez PKP Intercity w ramach strategii taborowej wynosi obecnie już 7 mld zł brutto.