Poznańscy naukowcy z akredytowanym laboratorium

Poznańscy naukowcy z akredytowanym laboratorium

30 stycznia 2023
PODZIEL SIĘ

Naukowcy z Centrum Pojazdów Szynowych Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego uzyskali akredytację w zakresie analiz numerycznych wytrzymałości zderzeniowej pojazdów szynowych oraz badań wytrzymałości nadwozi i ram wózków. Polskie Centrum Akredytacji doceniło kierunek obrany przez poznańskich badaczy. 

 

Fot. Poznański Instytut Technologiczny / Łukasiewicz Research Network – Poznań Institute of Technology

 

- Rozmowy z PCA [Polskim Centrum Akredytacji] nie były łatwe. Trwały od kilku miesięcy. Ostatecznie udało się przekonać PCA - mówił Marcin Kruś – kierownik sekcji badań symulacyjnych w Centrum Pojazdów Szynowych. – Takie laboratorium to unikatowa placówka w skali kraju. Naszym celem jest to, aby być wiodącym podmiotem na rynku - dodał.

Transport kolejowy jest jedną z najbezpieczniejszych form przemieszczania się ludności w Europie. W 2020 roku Eurostat odnotował 1 331 wypadków kolejowych na terenie całej Unii Europejskiej: najwięcej w Niemczech – 294, najmniej w Luksemburgu – 1. Polska w tym zestawieniu znalazła się na drugim miejscu – 179 wypadków. To znaczący spadek w porównaniu z 2010 rokiem, kiedy Eurostat rozpoczął zbieranie statystyk. Wtedy kraje członkowskie zgłosiły 2220 incydentów na torach. Choć w niektórych latach (np. 2016) pojawiały się tendencje zwyżkowe, to w ogólnym rozrachunku bezpieczeństwo podróżowania pociągami stale wzrasta, do czego swoimi obliczeniami przyczyniają się naukowcy z poznańskiego Centrum Pojazdów Szynowych. Od 1997 roku wykonują obliczenia inżynierskie z zakresu szeroko rozumianej wytrzymałości, kinematyki, dynamiki ruchu, termomechaniki oraz wyznaczania zarysu skrajni. Wykonują ekspertyzy, proponując firmą innowacyjne oraz nowoczesne rozwiązania.

Badania wytrzymałościowe prowadzone są metodą elementów skończonych (MES) z zastosowaniem środowiska ABAQUS:

- analiza wytrzymałości konstrukcji pojazdu szynowego oraz poszczególnych elementów takich jak ostoja, rama wózka, maźnica, oś, koło, itd. 

 

 

 

 - analiza wytrzymałości eksploatacyjnej obiektu,

 - analiza wytrzymałości zderzeniowej obiektu, 

 

 

- analiza wytrzymałości zmęczeniowej spoin,

- analiza stateczności badanej konstrukcji,

- analiza drgań strukturalnych obiektu, 

 

 

 

 

- analiza połączeń śrubowych występujących w badanej konstrukcji,  

 

 

 

 

- wyznaczanie zarysu skrajni,

 

 

 

 

Symulacje zachowania dynamicznego pojazdów szynowych wykonywane są w systemie SIMPACK:
- analiza stabilności jazdy,
- analiza bezpieczeństwa przed wykolejeniem,
- analiza obciążenia toru,
- analiza spokojności biegu.
- Naszym targetem są świadomi partnerzy, którzy do prowadzenia biznesu podchodzą odpowiedzialnie i zwracają uwagę nawet na najmniejsze szczegóły. Uzyskaliśmy akredytację w zakresie czterech metod badawczych, zgodnych z normami: PN-EN 15227, PN-EN 12663-1, PN-EN 12663-2, PN-EN 13749. Jednak na tym nie zamierzamy poprzestać. W przyszłości chcielibyśmy rozszerzyć zakres akredytacji o nowe kierunki badań, aby korzystać z naszej wiedzy oraz doświadczenia w realizowanych projektach - uzupełnił Kruś.

Cały zakres akredytacji można sprawdzić w Polskim Centrum Akredytacji pod tym linkiem: https://www.pca.gov.pl/akredytowane-podmioty/akredytacje-aktywne/laboratoria-badawcze/AB%201849,podmiot.html

Warto dodać, że w ramach Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego działa łącznie 5 akredytowanych laboratoriów: Laboratorium Technologii Radiowych i Kompatybilności Elektromagnetycznej, Laboratorium Badania Drewna, Materiałów Drewnopochodnych, Opakowań, Mebli i Konstrukcji, Centrum Obróbki Plastycznej – Grupa Badawcza Metaloznawstwa i Obróbki Cieplnej, Laboratorium Badawcze Maszyn Rolniczych oraz Laboratorium Pojazdów Szynowych – Sekcja Badań Pojazdów Szynowych, a także akredytowane jednostki certyfikujące oraz inspekcyjne

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Koleje Czeskie mają kolejny kredyt na nowe pojazdy, mogą pożyczyć od Eurofimy ponad 15 mld koron Koleje Czeskie mają kolejny kredyt na nowe pojazdy, mogą pożyczyć od Eurofimy ponad 15 mld koron
Następny artykuł Więcej informacji dla podróżnych na Warszawie Zachodniej Więcej informacji dla podróżnych na Warszawie Zachodniej