Słowackie ZSSK CARGO odebrało pierwsze dwie zmodernizowane lokomotywy od CZ LOKO

Słowackie ZSSK CARGO odebrało pierwsze dwie zmodernizowane lokomotywy od CZ LOKO

02 lutego 2023 | Źródło: ZSSK Cargo / CZ LOKO / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W 2021 roku w ZSSK CARGO opracowano i zatwierdzono nową Koncepcję Rozwoju Floty HDV na lata 2021-2030, która dotyczy długoterminowego długu inwestycyjnego w zakresie trakcyjnych pojazdów szynowych. Jednym z jej ważnych punktów jest modernizacja lokomotyw, które są przeznaczone do obsługi manewrowej i lokalnej - odpowiednio HDV serii 742 i 731. Grupa ekspertów określiła wymagania dotyczące modernizacji i wiosną 2022 roku zakończono przetarg, w wyniku którego podpisano umowę z czeską spółką akcyjną CZ LOKO na całkowitą modernizację 20 pojazdów HDV serii 742, z opcją na 20 kolejnych jednostek. A właśnie wczoraj, 1 lutego,  w czeskiej Jihlavie przekazane zostały dwa pierwsze zmodernizowane pojazdy serii 742.

Fot. CZ Loko

 

Wagony serii 742, przeznaczone głównie do obsługi manewrowej i lokalnej, były produkowane w ČKD Praga na przełomie lat 70. i 80. Ich średni wiek wynosi obecnie ponad 40 lat, a od momentu wyprodukowania pokonały ponad 1,4 mln km. Ze względu na ich wiek i stan techniczny, koszty ich eksploatacji i utrzymania systematycznie rosły.

Stare lokomotywy były często niesprawne i bardzo drogie w eksploatacji i serwisowaniu. Modernizacja jest kluczowym krokiem do utrzymania naszej konkurencyjności w przyszłości. Dzięki temu znacznie zwiększymy niezawodność naszych przewozów w regionach i będziemy mogli zagwarantować naszym klientom terminowy i punktualny transport towarów" - mówi Ľubomír Kut'ka, członek zarządu ZSSK CARGO i dyrektor ds. usług taborowych, w związku z modernizacją lokomotyw.

Ma to być kompletna przebudowa, podczas której powstanie praktycznie nowy pojazd. Obejmuje to na przykład całkowitą wymianę silnika i wszystkich głównych podzespołów. Oryginalne pozostało tylko podwozie i rama główna. Części te są jednak również poddawane naprawom i licznym modyfikacjom. Kluczowe znaczenie ma również możliwość zainstalowania systemu sygnalizacji ETCS, który będzie obowiązkowy dla wszystkich lokomotyw w Europie. Ważnym aspektem jest również ekologia. Lokomotywy będą należały do kategorii STAGE IIIA, która jest jednym z najbardziej przyjaznych dla środowiska rozwiązań w zakresie modernizacji lokomotyw, porównywalnym z lokomotywami fabrycznie nowymi. Ponadto silnik będzie miał moc 1000 kW, co pozwoli mu na jazdę z prędkością do 100 km/h. 

 

Fot. ZSSK Cargo

 

"Modernizacja przyniesie klientom znacznie większą niezawodność i wydajność operacyjną. Mamy duże doświadczenie w tej modernizacji, jest to pierwszy duży kontrakt na Słowacji, która staje się dla nas jednym z najważniejszych rynków po Czechach, Węgrzech, Włoszech i Szwecji" - powiedział Josef Bárta, prezes zarządu CZ LOKO.

 

Kabina maszynisty w zmodernizowanej lokomotywie serii 742. Fot. ZSSK Cargo.

 

CZ LOKO ma doświadczenie w modernizacji lokomotyw serii 742. Podobne zamówienia zostały złożone m.in. dla ČD Cargo, Rail Cargo Career, České dráhy czy CER. Zmodernizowane lokomotywy będą stanowić pełnoprawną część taboru ZSSK CARGO przez kilka następnych dziesięcioleci.