Czechy: pasażerowie wrócili na kolei, przejechali w 2022 r. o 43% więcej kilometrów niż w 2021.

Czechy: pasażerowie wrócili na kolei, przejechali w 2022 r. o 43% więcej kilometrów niż w 2021.

04 lutego 2023 | Źródło: Koleje Czeskie / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Koleje Czeskie przewiozły w ubiegłym roku 157 mln pasażerów. Praca przewozowa osiągnęła 7,7 mld pasażerokilometrów. W pociągach czeskiego narodowego przewoźnika ludzie przejechali o 43% więcej kilometrów niż rok wcześniej. Średni pokonywany dystans wzrósł do 49 kilometrów. Jest to więcej niż w 2019 roku.

 

Fot. Koleje Czeskie

 

"Po dwóch latach trwania pandemii COVID-19, w ubiegłym roku pasażerowie wrócili do pociągów. W IV kwartale woziliśmy już 93% pasażerów w stosunku do roku 2019, a ridership wynosił 91% roku sprzed COVID. Potwierdza się również nasz zakład dotyczący inwestycji w nowe pociągi. Tam, gdzie w ciągu ostatnich dwóch lat wprowadziliśmy nowoczesne składy pociągów lub znacznie skróciliśmy czas podróży, pasażerowie szybciej wracają do pociągów. Na takich trasach jesteśmy już na poziomie wyników przedpandemicznych. Przykładem są ekspresy Západní z Pragi do Pilzna i Chebu, gdzie zaczęły kursować komfortowe pociągi InterJet - mówi Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD.

"Na ogólne wyniki za 2022 rok wpływ miała jeszcze ostatnia duża fala COVID-19 na początku roku. W pierwszym kwartale wciąż nosiliśmy tylko 77% naszej liczby klientów sprzed COVID z tego powodu. Liczba pasażerów i natężenie ruchu rosły przez cały rok i pod koniec roku zbliżyły się do poziomu sprzed pandemii. Pasażerowie wracają do nas we wszystkich segmentach, na trasach regionalnych, długodystansowych i międzyregionalnych. Jednak porównując z rokiem 2019, musimy wziąć pod uwagę także zmiany przewoźników na niektórych liniach lub rozwój zintegrowanych systemów transportowych - wyjaśnia Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca ds. transportu pasażerskiego ČD.

W ramach zmiany przewoźników w 2020 i 2021 r. do innych przewoźników przeniesiono głównie trasy, na których typowy pasażer wykonywał więcej podróży powtarzalnych na krótszych dystansach. Biorąc to pod uwagę, można zauważyć, że liczba pasażerów i wydajność są już prawie na poziomie z lat przed pandemią COVID-19.