Koleje Czeskie przejmą w tym roku 12 kolejnych lokomotyw Siemens Vectron

Koleje Czeskie przejmą w tym roku 12 kolejnych lokomotyw Siemens Vectron

07 lutego 2023 | Źródło: České dráhy / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W tym roku czeski narodowy przewoźnik kolejowy przejmie do eksploatacji kolejne 12 lokomotyw Siemens Vectron wydzierżawionych od firmy leasingowej RSL.

 

Fot. Koleje Czeskie

 

"W tym i przyszłym roku będziemy nadal sukcesywnie realizować umowę ramową z RSL na dzierżawę 50 lokomotyw Siemens Vectron. W tym roku przyjmiemy do eksploatacji 12 lokomotyw, a w przyszłym roku kolejne 22. W ten sposób zostanie zrealizowana cała objętość umowy ramowej. Nowoczesne lokomotywy interoperacyjne są wyposażone w ETCS i będą wykorzystywane do zastępowania linii nierentownych na korytarzach, na których od 1 stycznia 2025 r. rozpocznie się wyłączna eksploatacja pod nadzorem ETCS. Dotyczyć to będzie głównie linii Praga - Brno - Budapeszt, Praga - Ostrawa czy Praga - Czeskie Budziejowice - Austria - mówi Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. transportu pasażerskiego.

Wydzierżawione od RSL lokomotywy Vectron przeznaczone są do eksploatacji w Czechach, na Węgrzech, w Niemczech, Polsce, Austrii i na Słowacji na liniach zasilanych z systemów 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC i 15 kV 16,7 Hz AC. Będą one wyposażone w krajowe i europejskie systemy sterowania pociągami ETCS oraz łączność radiową GSM-R. Ich moc trakcyjna wynosi 6400 kW, a prędkość maksymalna 200 km/h. Vectrony będą przekazywane przez firmę leasingową etapami od maja do końca tego roku.

ČD eksploatuje obecnie 27 lokomotyw Vectron od firm leasingowych ELL i RSL. Jedna lokomotywa jest własnością przewoźnika. Maszyny obsługują głównie pociągi Berliner Praha - Berlin - Hamburg / Kiel, Slovácký expres na odcinku Praga - Staré Město u Uherského Hradiště, Západní expres i Krušnohor na odcinkach Praga - Pilzno - Cheb i Cheb - Ústí nad Labem wraz z nietrakcyjnymi jednostkami InterJet. Lokomotywy Siemens Vectron eksploatowane są także przez spółkę zależną ČD Cargo, a w ramach przewozów międzypaństwowych możemy zobaczyć także Vectrony eksploatowane przez słowacką spółkę ZSSK na czele ekspresów Metropolitan.

ČD zamówiło również w Siemens Mobility 50 lokomotyw Vectron o prędkości maksymalnej 230 km/h. Będą one dostarczane od 2025 roku i będą kursować np. z nietrakcyjnymi jednostkami ComfortJet na trasach do Hamburga, Grazu czy Budapesztu.