Regulacje Obowiązek sporządzania wewnętrznych planów awaryjnych dla stacji rozrządowych.

Obowiązek sporządzania wewnętrznych planów awaryjnych dla stacji rozrządowych.

13 lutego 2023 | Źródło: Urząd Transportu Kolejowego
PODZIEL SIĘ

Stacje rozrządowe, przez które przewożone są towary niebezpieczne muszą posiadać wewnętrzne plany awaryjne. Opracowanie planów ma służyć zapewnieniu bezpieczeństwa i ograniczeniu do minimum skutków ewentualnego niebezpiecznego zdarzenia.

 

Fot. Siemens Mobility

 

Wewnętrzne plany awaryjne powinny być sporządzone dla stacji rozrządowych, które uczestniczą w przewozie towarów niebezpiecznych.  Stacjami rozrządowymi są również stacje bez górki rozrządowej, na których odbywa się rozrządzanie wagonów. Innymi słowy obowiązek sporządzenia wewnętrznego planu awaryjnego dotyczy także stacji, na których prowadzony jest rozrząd płaski lub z wykorzystaniem torów pochylniowych.  

Plan ten należy sporządzić zgodnie z wymaganiami określonymi w wytycznych IRS 20201 (wcześniej karta UIC 201). Ponadto powinien on zostać zatwierdzony i przyjęty do stosowania. Oznacza to, że pracownicy stacji rozrządowej powinni być z nim zaznajomieni, w tym powinni mieć świadomość obowiązków, które wynikają dla nich z opisanego planu.  

Uwzględniając, że niebezpieczne zdarzenie może wymagać interwencji wyspecjalizowanych służb, podczas przygotowania i aktualizacji planu należy skonsultować się z właściwymi służbami ratowniczymi i odpowiednimi organami administracji publicznej. Karta IRS 20201 wskazuje także na potrzebę aktualizowania planów oraz okresowego sprawdzania skuteczności zawartych w nim procedur.

Opracowanie wewnętrznego planu awaryjnego dla stacji rozrządowych oraz jego zgodność z obowiązującymi wymaganiami, w tym zawartymi w wytycznych IRS 20201 podlega kontroli Prezesa UTK. Urząd Transportu Kolejowego prosi o weryfikację, czy we wszystkich wymaganych przypadkach opracowane zostały wewnętrzne plany awaryjne oraz czy odpowiadają one wymaganiom. Opracowanie planów ma służyć przede wszystkim zapewnieniu bezpieczeństwa i ograniczeniu do minimum skutków ewentualnego niebezpiecznego zdarzenia.