Pierwsze dwa Vectrony dla PKP CARGO z 5 zamówionych wielosystemowych lokomotyw Vectron MS

Pierwsze dwa Vectrony dla PKP CARGO z 5 zamówionych wielosystemowych lokomotyw Vectron MS

20 lutego 2023 | Źródło: Siemens Mobility
PODZIEL SIĘ

Firmy Siemens Mobility i PKP CARGO - największy kolejowy operator towarowy w Polsce i drugi w Europie w ubiegłym roku podpisały umowę na dostawę 5 lokomotyw Vectron MS wraz z 8-letnią usługą pełnego utrzymania. To najnowocześniejsze w Europie pojazdy mogące przekraczać kolejowe granice bez zatrzymania. Łącznie flota PKP CARGO będzie liczyć 25 takich wielosystemowych lokomotyw. Dostawy zostały zaplanowane na pierwszy kwartał 2023 r. Właśnie do Polski przybyły pierwasze dwie z zakupionych przez PKP Cargo lokomotyw.

 

Fot. Witold Prusinkiewicz

 

Wartość umowy to około 139 mln zł netto. Vectrony to najnowocześniejsze na rynku europejskim, uniwersalne lokomotywy, o modułowej konstrukcji, umożliwiającej łatwe dostosowanie do wymogów użytkowania i specyfiki jazdy w różnych krajach i różnych warunkach eksploatacyjnych. Lokomotywa powstawała z myślą o realizacji różnorodnych zadań przewozowych. Podstawowym założeniem przy budowie pojazdu była wydajność i opłacalność wykonywania zadań trakcyjnych w ruchu krajowym i transgranicznym, zarówno pasażerskim jak i towarowym w Europie.

To trzeci zakup Vectronów w historii PKP CARGO, we wrześniu 2015 r. spółka zdecydowała się na podpisanie umowy na dostawę 15 sztuk, a w 2019 r. skorzystała z opcji na zakup kolejnych 5 elektrowozów. W lutym ubiegłego roku największy przewoźnik towarowy w Polsce ponownie zdecydował się na nabycie 5 lokomotyw Vectron, tym razem z przeznaczeniem do rozwoju przewozów w zakresie transportu intermodalnego w Polsce i Europie. 

 

Fot. Rafał Żytyński 

 

Zakupione przez PKP CARGO lokomotywy Vectron MS dysponują mocą 6,4 MW przy zasilaniu napięciem przemiennym i 6,0 MW przy zasilaniu napięciem stałym oraz zostały wyposażone w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3). Posiadają homologację na Polskę, Niemcy, Austrię, Czechy, Słowację oraz Węgry, przy czym pojazdy z platformy Vectron – jako jedyne nowoczesne lokomotywy w Europie - posiadają już dopuszczenia do eksploatacji aż w 20 europejskich krajach.

Poza dostawą elektrowozów umowa z PKP CARGO obejmuje także pełne utrzymanie wszystkich 5 pojazdów do pierwszej naprawy okresowej na poziomie P4 (8 lat) wraz z opcją wykonania tej naprawy. Dodatkowo Siemens Mobility dostarczy oprogramowanie do obsługi eksploatacji lokomotyw oraz zestaw fabrycznie nowych części zamiennych i podzespołów wchodzących w skład tzw. zestawu antyawaryjnego.

 

Fot. Rafał Żytyński