Lokomotywa EU07-052 po dopuszczeniu do eksploatacji powraca do służby w PKP Intercity

Lokomotywa EU07-052 po dopuszczeniu do eksploatacji powraca do służby w PKP Intercity

22 lutego 2023 | Źródło: Klub Miłośników Kolei w Ostrowie Wielkopolskim / Kurier Kolejowy / pl. wikipedia.org
PODZIEL SIĘ

Lokomotywa elektryczna EU07-052, wyprodukowana przez wrocławski Pafawag w 1969 roku otrzymała dzisiaj (22.02.2023 r.) dopuszczenie do użytkowania i eksploatacji, tym samym rozpoczynając służbę ponaprawczą w PKP Intercity. Jest przygotowana do odbioru przez właściciela i podjęcia pierwszego pociągu.

 

Fot. Klub Miłośników Kolei w Ostrowie Wielkopolskim

 

EU07 (typy 4E, 303E, 303Eb i 303Ec) to seria normalnotorowych uniwersalnych lokomotyw elektrycznych, wykorzystywanych głównie do przewozów pasażerskich. Były produkowane w zakładach Pafawag we Wrocławiu oraz HCP w Poznaniu na angielskiej licencji English Electric na podstawie dokumentacji lokomotywy EU06 w latach 1964–1974 i 1983-1992.

Produkcja tych lokomotyw rozpoczęła się w 1963 roku w Pafawagu z fabrycznym oznaczeniem 4E. Lokomotywy te są prawie identyczne z lokomotywami EU06 produkcji angielskiej (przede wszystkim przeliczono wymiary elementów na metryczne i zaokrąglono wartości). Dokonano niewielu ulepszeń w stosunku do poprzednika, a najważniejsze z nich to ogrzewanie kabiny maszynisty napięciem bezpośrednio z sieci trakcyjnej 3000 V, a nie jak w pierwowzorze 110 V z przetwornicy. Produkcja tego typu trwała do roku 1974, zaprzestana na rzecz lokomotyw ET22. Wyprodukowano łącznie 240 sztuk tych elektrowozów (pierwotnie planowano wyprodukowanie 300 szt. lokomotyw EU07 typu 4E).

 

EU07 052 w trakcie naprawy. Fot. Klub Miłośników Kolei w Ostrowie Wielkopolskim

 

W latach 1976–1977 do serii EU07 włączono 4 lokomotywy serii EP08 (numery od EP08-002 do 005; typ 4Ea) uprzednio przebudowując je na typ 4E. Lokomotywy te otrzymały nowe numery od EU07-241 do 244.

W roku 1983 podjęto ponownie produkcję lokomotyw EU07, tym razem w zakładach HCP w Poznaniu (Pafawag w dalszym ciągu produkował ET22; zaprzestano produkcji ET41 w HCP). Nowy typ EU07 został skonstruowany na podstawie dwuczłonowej lokomotywy ET41 (typ 203E), która wywodziła się z typu 4E. W nowej EU07 pojawiło się wiele modyfikacji i nadano jej nowe fabryczne oznaczenie – 303E. Lokomotyw tego typu wykonano łącznie 243 (numery 301-543). Produkcję seryjną kontynuowano aż do roku 1992. W modelu 303E nie usunięto paru względnie przestarzałych już wtedy rozwiązań, polegających na osadzeniu pudła na ramie za pomocą belki bujakowej, przy której wózki elektrowozu są sztywno osadzone w ramie oraz zastosowaniu rozruchu oporowego. Zastąpiono natomiast dotychczasowe pudła samonośne pudłami z ostojnicą i bocznymi ścianami ryflowanymi, zamontowano również większe zgarniacze pod czołownicą. Nowe „siódemki” są ponadto przystosowane do zabudowania sprzęgu samoczynnego. W latach 1990–1994 dokonano także przebudowy na lokomotywy EU07 trzech członów elektrowozów ET41, wyposażając je w dodatkową kabinę (lokomotywy EU07-537, 544 i 545).

 

Lokomotywa EU07 052 w trakcie jazdy próbnej. Fot. Klub Miłośników Kolei w Ostrowie Wielkopolskim

 

Lokomotywy te zaprojektowane były do prowadzenia pociągów pośpiesznych o masie do 700 t z prędkością maksymalną 125 km/h albo lekkich pociągów towarowych o masie do 2000 t, z prędkością maksymalną 70 km/h, stąd ich uniwersalny charakter (EU – czyli elektryczna, uniwersalna).

EU07 ma kabiny na obu czołach lokomotywy oraz gniazda sterowania ukrotnionego, dzięki czemu możliwe jest prowadzenie dwóch sprzęgniętych lokomotyw tego samego typu sterując obiema lokomotywami z pierwszej kabiny.

Od roku 1995 w różnych zakładach naprawczych, lokomotywy EU07 były przebudowywane. Zmieniane było przełożenie przekładni. Przebudowane lokomotywy oznaczono jako EP07 bez zmiany numeru inwentarzowego. Zmiana konstrukcyjna miała na celu wydłużenie czasu użytkowania silników trakcyjnych, poprzez zmniejszenie obrotów wałów silników przy wyższych prędkościach lokomotywy.

 

Lokomotywa EU07 052 w trakcie jazdy próbnej. Fot. Klub Miłośników Kolei w Ostrowie Wielkopolskim