Transport miejski W 2024 r. mieszkańcy Wilanowa dojadą tramwajem do centrum Warszawy w 25 minut.

W 2024 r. mieszkańcy Wilanowa dojadą tramwajem do centrum Warszawy w 25 minut.

23 lutego 2023 | Źródło: ZTM Warszawa
PODZIEL SIĘ

Inwestycja wkroczy teraz w najtrudniejszą fazę. Wykonawca będzie prowadził prace na całej trasie. W związku z budową zmieniła się organizacja ruchu i wprowadzono dodatkowe kursy autobusów.

Fot. E. Lach / ZTM Warszawa

 

Budowa tramwaju do Wilanowa wkracza w kolejny etap - przebudowy podziemnych instalacji. Powinna być ona realizowana kompleksowo, dlatego plac robót wydłużył się z 2,5 do 7,5 km. Prace trwają na całej długości trasy - od ul. Puławskiej na Mokotowie przez ul. Sobieskiego i aleję Rzeczypospolitej do ul. Branickiego w Wilanowie. 

- Za nieco ponad rok z tego miejsca będzie można w 25 minut dojechać nową linią tramwajową do centrum. To spektakularna i bardzo ważna dla nas inwestycja. Chyba nigdy nikt nie wykonywał takiej inwestycji tak szybko - mówił Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. - Wkraczamy teraz w najtrudniejszy etap budowy. Chcemy powiadomić o tym mieszkańców i przedstawić, jakie rozwiązania przygotowaliśmy na ten czas - dodał.

Po rozebraniu nawierzchni rozpocznie się przebudowa wodociągu i odwodnienia, a następnie rozpoczną się przygotowania do prac przy ciepłociągach. Będzie się to wiązało z wykonaniem głębokich wykopów i ich zabezpieczeniem. W kolejnym etapie będą przebudowane instalacje elektryczne. Te prace powinny zostać zakończone na przełomie kwietnia i maja.

W kolejnych miesiącach wykonawca skoncentruje się na przebudowie magistrali ciepłowniczej, zasilającej tę część Warszawy. Prace te można wykonywać jedynie od czerwca do sierpnia. Przebudowa ciepłociągu to jedna z największych inwestycji na trasie tramwaju do Wilanowa – nowy odcinek instalacji rozciąga na długości 2 km.

­- Wykonawca, Budimex, realizuje tę trudną inwestycję, mobilizując wszystkie zasoby. Na dziś jest to około 250 pracowników, w docelowym okresie będzie ponad pół tysiąca. Mamy też około 120 maszyn budowlanych – koparek, maszyn do rozbierania nawierzchni, wywrotek, które w miarę postępu prac będą sukcesywnie zwiększan - mówił Artur Stankiewicz, dyrektor kontraktu z Tramwajów Warszawskich.

Zmiana organizacji ruchu i dodatkowe kursy autobusów

11 lutego zamknięta została jedna jezdnia na ul. Sobieskiego i al. Rzeczpospolitej. Wytyczanie ruchu powinno zakończyć się 19 lutego. Główne skrzyżowania będą przejezdne, jednak w trakcie postępu prac tymczasowo będą wyłączane inne drogi – skrzyżowanie z ul. van Beethovena i Sejmu Czteroletniego, częściowo utrudniony będzie dostęp do ul. Truskawieckiej.

Priorytet zyskał transport publiczny. Autobusy jadące z Wilanowa do centrum korzystają z nowo wytyczanego buspasa o długości blisko 5 km. Od 13 lutego nowe połączenie do metra linii M1 zapewniają autobusy linii 217 na wydłużonej trasie. Z przystanku przy al. Rzeczypospolitej i ul. Branickiego będzie można dojechać do stacji Imielin autobusami trzech linii – 217, 263 i 319 (w porannym szczycie co 4-5 minut). Zmieni się końcowy odcinek linii 172 – autobusy dojadą do pętli Stegny (a nie Sadyba).

Wzdłuż budowy można swobodnie poruszać się pieszo. Utrzymane zostały kładki przebiegające nad budową. Ze względów bezpieczeństwa ruch rowerowy powinien odbywać się stroną zachodnią, tuż obok ruchu drogowego.

Informacje dla mieszkańców

W związku z budową tramwaju do Wilanowa zorganizowano szeroką akcję informacyjną dla mieszkańców. Tramwajarze przygotowali 80 tysięcy ulotek oraz plakaty, które pojawiły się na kilkudziesięciu przystankach i w budynkach znajdujących się przy trasie tramwaju. Zawieszono 100 banerów, które informują o rozpoczęciu robót i odsyłają do strony poświęconej inwestycji tramwajdowilanowa.pl. Miasto przeprowadziło też kampanię radiową.

W Wilanowie, na skrzyżowaniu al. Rzeczypospolitej z ul. Klimczaka i ul. Prymasa A. Hlonda, w pobliżu Świątyni Opatrzności Bożej, otwarty został punkt informacyjny dla mieszkańców.

Tysiąc nowych drzew

Tramwaje Warszawskie posadzą na trasie do Wilanowa ponad 600 drzew. Proponowane gatunki to m.in. lipy holenderskie, lipy drobnolistne, platany klonolistne, wiśnie piłkowane, klony polne i dęby szypułkowe. Parametry drzew będą zgodne ze standardami kształtowania zieleni Warszawy. Oznacza to, że obwód pnia nowo zasadzonego drzewa musi wynosić 25 cm. Drzewa muszą mieć wysokość 5 metrów, czyli w momencie zasadzenia będą sięgały drugiego piętra przy budynkach.

Tramwajarze przykładali wagę do zieleni podczas projektowania tramwaju do Wilanowa. Niektóre rozwiązania nigdy nie były wcześniej stosowane podczas budowy tras tramwajowych w stolicy. Na dziewięciu peronach pojawią się drzewa – będą to lipy. Tego typu rozwiązania stosowane są m.in. w Paryżu, na przykład na Bulwarze Poniatowskiego. Przy torach i przy jezdniach tramwajarze posadzą lipy i platany. Pierwszy raz w historii budowy tras tramwajowych w Warszawie przy torach znajdą się drzewa formowane. Jest to rozwiązanie stosowane w wąskich miejscach, gdzie nie byłoby możliwe zasadzenie zwykłego drzewa.

Kolejnych 400 dodatkowych, w ramach akcji „Przystanek Zieleń”, przygotuje wykonawca prac. Nasadzenia planowane są na terenach należących do wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni. Obecnie przyjmowane są zgłoszenia do I etapu akcji. Aby zgłosić swoją wspólnotę, wystarczy wypełnić formularz na stronie www.przystanekzielen.waw.pl .

 

Tramwaj skróci się czas przejazdu mieszkańców Wilanowa i sąsiadującej części Dolnego Mokotowa do centrum Warszawy. Przejazd od terminalu na wysokości ul. Branickiego do stacji metra Centrum wyniesie około 25 minut. To krócej niż autobus pośpieszny zatrzymujący się na mniejszej liczbie przystanków. Trasa do Wilanowa będzie miała dwie odnogi: wzdłuż ul. Gagarina i wzdłuż ul. Św. Bonifacego. Według prognoz, po uruchomieniu trasy tramwaj z Wilanowa będzie przewoził 4370 pasażerów na godzinę, przy założeniu, że w wagonie będzie ok. 150 osób (a przecież przeznaczone na tę trasę wagony Hyundai mogą przewozić maksymalnie 240 osób). Zakładana liczba tramwajów z Sielc, Stegien i Wilanowa jadących do centrum w każdej godzinie to 30 wagonów.