Światowa premiera: Autonomiczne pojazdy na żądanie w normalnym ruchu drogowym

Światowa premiera: Autonomiczne pojazdy na żądanie w normalnym ruchu drogowym

23 lutego 2023 | Źródło: Deutsche Bahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Rewolucja w lokalnym transporcie publicznymw Niemczech. W Darmstadt i powiecie Offenbach w maju tego roku zostanie uruchomiony pilotażowo zupełnie nowy rodzaj mobilności. Deutsche Bahn, Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV) i lokalni partnerzy HEAG mobilo i Kreisverkehrsgesellschaft Offenbach (kvgOF) testują autonomiczne auta. Będą one później poruszać się z normalną prędkością w ruchu drogowym bez udziału kierowców.

 

 

Fot. Deutsche Bahn AG

 

Taka oferta w kontekście lokalnego transportu publicznego jest jak dotąd unikalna na skalę światową. Dwuletnia faza testowa i wdrożeniowa projektu jest możliwa dzięki Federalnemu Ministerstwu Cyfryzacji i Transportu (BMDV). Minister dr Volker Wissing przekazał partnerom projektu odpowiednie zawiadomienie o dofinansowaniu w wysokości czterech milionów euro.

Dr Volker Wissing, federalny minister ds. cyfryzacji i transportu: "Szczególnie na obszarach wiejskich zapotrzebowanie na więcej usług transportu publicznego przy niskim popycie często osiąga granice ekonomiczne. Ponadto do 2030 roku w Niemczech będzie brakowało około 87 000 kierowców autobusów. To połączenie stanowi dla nas poważny problem, ponieważ pilnie potrzebujemy transportu publicznego, aby osiągnąć nasze cele klimatyczne. Samojezdne e-shuttle, które można wezwać na żądanie, są więc prawdziwym przełomem, zwłaszcza dla obszarów wiejskich. A co najlepsze, to nie jest science fiction, ale od przyszłego roku będzie częścią regularnej usługi transportu publicznego w naszym kraju."

Evelyn Palla, dyrektor ds. transportu regionalnego w Deutsche Bahn AG: "Otwieramy nowy rozdział w transporcie lokalnym. Autonomicznie jeżdżące pojazdy to ogromna szansa na przyspieszenie rewolucji mobilności również na obszarach wiejskich. Będziemy dokładnie testować nową technologię, aby nasi pasażerowie czuli się komfortowo i bezpiecznie docierali do celu. Wraz z naszymi spółkami zależnymi CleverShuttle i ioki sprawiamy, że transport publiczny staje się tak wygodny i elastyczny jak posiadanie własnego samochodu."

Prof. Knut Ringat, dyrektor zarządzający Rhein-Main-Verkehrsverbund: "Ponad 400 000 bardzo zadowolonych pasażerów, prawie dwa miliony przejechanych kilometrów i nagroda German Mobility Award 2022 w kategorii Best Practice mówią same za siebie, on-demand w RMV to historia sukcesu i idealne uzupełnienie autobusów i kolei. Pojazdy autonomiczne to zarówno rewolucja, jak i logiczny kolejny krok. Bez kierowców pojazdy mogą być wykorzystywane jeszcze bardziej elastycznie, co przynosi korzyści zwłaszcza na obszarach wiejskich."

W maju w Darmstadt po raz pierwszy na drogę wyjedzie autonomiczny pojazd. W kolejnych miesiącach dołączy do nich 14 kolejnych pojazdów. Osiem będzie działać w dzielnicy Offenbach, siedem w Darmstadt. W pierwszej fazie testowej wszystkie wahadłowce będą prowadzone przez specjalnie przeszkolonych kierowców i bez pasażerów. Po udanej drugiej fazie testowej z udziałem klientów testowych, pojazdy zostaną zintegrowane z istniejącymi usługami na żądanie w Darmstadt ("HeinerLiner") i w dzielnicy Offenbach ("kvgOF Hopper") i będą mogły być następnie rezerwowane przez wszystkich zainteresowanych.

DB i RMV już od 2020 r. współpracują nad największą w Niemczech siecią na żądanie. Pod parasolem RMV usługa będzie dostępna w sumie w dziewięciu miastach i powiatach. W ramach projektu do końca roku będzie działać ponad 100 pojazdów na żądanie, obsługujących ponad 3 000 wirtualnych przystanków. Ze względu na swoją wielkość i dostępność niemal przez całą dobę, usługa na żądanie stanowi swoisty filar w koncepcji transportowej regionu.

Deklarowanym celem RMV i DB jest przyciągnięcie nowych klientów do lokalnego transportu publicznego poprzez elastyczne usługi na żądanie. Powinno to w znacznym stopniu przyczynić się do transformacji mobilności i ochrony klimatu.

Oprócz RMV i DB, lokalne firmy transportowe HEAG mobilo i Kreisverkehrsgesellschaft Offenbach (kvgOF) są zaangażowane w projekt "Regularna obsługa autonomicznie jeżdżącego transportu na żądanie oparta na AI" (KIRA). Spółka zależna DB, CleverShuttle, obsługuje autonomiczne pojazdy. Spółka zależna DB, ioki, dostarcza oprogramowanie do rezerwacji i planowania tras. Partner projektu, firma Mobileye, która specjalizuje się w pojazdach autonomicznych, dostarcza system autonomicznej jazdy. Niemieckie Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR), Instytut Technologii w Karlsruhe (KIT) oraz Związek Niemieckich Przedsiębiorstw Transportowych (VDV) są również częścią finansowania BMDV.