RWE i VTG opracowują koncepcję logistyki dla amoniaku: koleją z terminalu importowego do klienta

RWE i VTG opracowują koncepcję logistyki dla amoniaku: koleją z terminalu importowego do klienta

24 lutego 2023 | Źródło: VTG / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

RWE chce postawić na transport koleją amoniaku z planowanego ekologicznego terminalu importowego tego nośnika energii w Brunsbüttel. W tym celu przedsiębiorstwo współpracuje z wiodącym europejskim prywatnym przedsiębiorstwem logistyki kolejowej VTG, aby dostarczać amoniak koleją do klientów w Niemczech i krajach sąsiednich. W tym celu obie firmy podpisały w połowie lutego br. protokół ustaleń (MoU).

 

Fot. VTG

 

RWE i VTG wspólnie opracują koncepcję logistyczną zaopatrywania klientów. Obejmuje to określenie możliwości dostaw oraz ustalenie zdolności przeładunkowych i transportowych. Dla klientów przemysłowych korzystny jest transport kolejowy, ponieważ duże ilości produktu mogą bezpiecznie dotrzeć do miejsca przeznaczenia nawet bez podłączenia do rurociągu lub portu śródlądowego. Dostawy amoniaku w wagonach-cysternach są ustalone od lat. Jednakże transformacja przemysłu i rynku energetycznego tworzy nowe rynki dla amoniaku z nowymi wymaganiami użytkowymi.

"Zielony amoniak jest ważnym kluczem do transformacji energetycznej, ponieważ można go wykorzystać do dekarbonizacji wielu procesów przemysłowych. W przyszłości Niemcy będą importować duże ilości amoniaku, na przykład poprzez terminal planowany przez RWE w Brunsbüttel. Stamtąd cząsteczki będą dystrybuowane bezpośrednio do odbiorców przemysłowych. VTG ma wieloletnie doświadczenie w transporcie amoniaku cysternami. Dlatego RWE i VTG wspólnie analizują możliwości dystrybucji amoniaku koleją" - wyjaśnia Ulf Kerstin, dyrektor handlowy RWE Supply & Trading.

Sven Wellbrock, Chief Operating Officer Europe i Chief Safety Officer w VTG, dodaje: "Oprócz ogromnego znaczenia jako podstawowy materiał dla przemysłu, amoniak będzie również odgrywał ważną rolę w zabezpieczeniu dostaw energii w nadchodzących dekadach. Jest to część strategii Nowej Energii VTG, której celem jest zapewnienie naszym klientom jak najlepszego wsparcia w transformacji w kierunku zrównoważonych procesów przemysłowych. Wspólnie z RWE chcemy pokazać, że duże ilości amoniaku mogą być już w krótkim czasie dostarczane koleją w sposób niskoemisyjny i konkurencyjny."

Aby osiągnąć cele klimatyczne, zapotrzebowanie na zielone molekuły będzie w przyszłości silnie rosło. Aby sprostać zapotrzebowaniu na dekarbonizację przemysłu, Niemcy oprócz własnej produkcji wodoru potrzebują dostępu do zielonych cząsteczek z innych części świata. RWE stara się rozwijać globalnie zdywersyfikowany portfel projektów i umów na odbiór wodoru i jego pochodnych, takich jak amoniak. W tym kontekście RWE planuje również budowę ekologicznego terminalu importowego amoniaku w Brunsbüttel. Od 2026 roku ma tu trafiać około 300 000 ton zielonego amoniaku rocznie.

Amoniak (NH3) jest związkiem wodoru i azotu. Uważany jest za jeden z najczęściej stosowanych surowców podstawowych w chemii. Co roku na świecie produkuje się około 180 milionów ton, które są przetwarzane między innymi na nawozy, tworzywa sztuczne i inne chemikalia. O zielonym amoniaku mówi się wtedy, gdy jest on produkowany z wodoru, który został wytworzony w procesie elektrolizy z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii.