Rodzina zwierząt Kolei Czeskich powiększy się o lisy z Pesy napędzane silnikami Rolls-Royce'a

Rodzina zwierząt Kolei Czeskich powiększy się o lisy z Pesy napędzane silnikami Rolls-Royce'a

01 marca 2023 | Źródło: Koleje Czeskie / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Jeszcze w tym roku na czeskich torach pojawi się "nowe zwierzę". Po słoniach, panterach, pająkach, rekinach i myszach, nowy pojazd Pesy Bydgoszcz (seria 847) również będzie nosił nazwę ze świata zwierząt. Koleje Czeskie, w oparciu o wyniki publicznej ankiety wybrały dla niego nazwę RegioFox. W plebiscycie na Facebooku pojawiały się również propozycje nazwy RegioShark II i RegioWolf.

 

Fot. Koleje Czeskie

 

Nowe jednostki silnikowe od PESY Bydgoszcz, które są obecnie testowane przez producenta na torze testowym w Velimie, będą nazwane RegioFox. Pierwsze lisy będą kursować w Regionie Środkowoczeskim i Pradze, w Regionie Południowoczeskim i Pardubickim oraz w Vysočinie. Koleje Czeskie zamówiły już 76 RegioFoxów. Pociągi będą napędzane silnikami Rolls-Royce'a, które oprócz konwencjonalnego oleju napędowego mogą być zasilane biopaliwem HVO.

Przestronne wnętrze ze 115 miejscami siedzącymi (w tym 9 miejsc w pierwszej klasie), dostęp dla wózków inwalidzkich, ogrzewanie, klimatyzacja, gniazda lub złącza USB do ładowania małych urządzeń elektronicznych, Wi-Fi, próżniowa toaleta z przewijakiem, wewnętrzne i zewnętrzne oświetlenie LED, nowoczesny system informacji audiowizualnej z monitorami LCD, system kamer, system łączności GSM-R i europejski ETCS. Tym wszystkim może pochwalić się wyposażenie nowych pociągów motorowych dla przewozów regionalnych, które dziś otrzymały nazwę handlową RegioFox.

"Lis to przebiegłe i sprytne zwierzę i cieszę się, że RegioFox zaoferuje pasażerom wiele sprytnych rozwiązań i maksymalny komfort. Nowa nazwa została wybrana przez naszych pasażerów w plebiscycie w mediach społecznościowych. Zamówiono już siedemdziesiąt sześć tych jednostek silnikowych. Nie bez znaczenia jest fakt, że pojazdy są wyposażone w najnowocześniejsze niskoemisyjne silniki Rolls-Royce spełniające limity emisji spalin Stage V - mówi Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD.

 

 

Wnętrze pojazdu RegioFox. Fot. Koleje Czeskie

 

Jednostka będzie miała również wystarczająco dużo miejsca, aby przewieźć osiem rowerów, trzy wózki dziecięce i dwa wózki inwalidzkie. RegioFoxy zapewnią maksymalne bezpieczeństwo dzięki europejskiemu systemowi sygnalizacji ETCS oraz szybsze podróżowanie z maksymalną prędkością 120 km/h.

"Wypełniamy nasze zobowiązania umowne i wspólnie z regionami znacząco modernizujemy przewozy regionalne. Jednostki RegioFox są tego dowodem. Wagony są niskopodłogowe, co ułatwi podróż osobom starszym, rodzinom z małymi dziećmi czy osobom niepełnosprawnym. Wszyscy pasażerowie docenią ergonomicznie zaprojektowane fotele, klimatyzację i nowoczesny system informacyjny. Wygoda, łączność Wi-Fi oraz gniazdka elektryczne ze złączami USB do ładowania elektroniki podróżnej pozwalają wykorzystać czas w podróży na pracę, naukę, relaks czy nawet oglądanie filmów. Pociągi są również wyposażone w system liczenia pasażerów, co zapewni nam i zamawiającym transport lepszy wgląd w wykorzystanie poszczególnych połączeń - mówi Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. transportu pasażerskiego.

 

Wnętrze pojazdu RegioFox. Fot. Koleje Czeskie

 

Próbna eksploatacja nowych jednostek rozpocznie się w drugiej połowie tego roku w Pradze, Czechach Środkowych i Południowych. Kolejne RegioFoxy trafią następnie do regionów Pardubice, Hradec Králové, Pilzno i Vysočina. Zastąpią one na liniach starsze pojazdy serii 814, 842, 843 lub zestawy z lokomotywą 754 i wagonami Bdt. Dostawca ma pewne opóźnienia, ale pierwsza jednostka została już dostarczona na tor testowy w pobliżu Velim. Trwają testy, po których nastąpi zatwierdzenie przez Urząd Transportu Kolejowego.

Regiony Czech, w których eksploatowane będą pojazdy RegioFox. Żródło Koleje Czeskie

 

Wyposażenie jednostek silnikowych RegioFox:

  •  nowoczesne jasne i niezatłoczone klimatyzowane wnętrze z ergonomicznie zaprojektowanymi tapicerowanymi siedzeniami w wersji 1 i 2 klasy,
  •  wsiadanie przystosowane dla osób na wózkach inwalidzkich z podłogą pojazdu na poziomie nowoczesnych peronów bez konieczności pokonywania schodów; pasażerowie na wózkach inwalidzkich będą wyposażeni w platformę niwelującą przestrzeń pomiędzy peronem a podłogą pojazdu; na przystankach z niższymi peronami wsiadanie ułatwi dodatkowy wysuwany stopień,
  • nowoczesne bezpieczne drzwi przesuwne obsługiwane za pomocą przycisków, centralnie zamykane i blokowane przed ruszeniem pociągu; dodatkowo, z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących, drzwi przednie jednostki będą wyposażone w pilota reagującego na radio dla niewidomych oraz sygnalizator akustyczny
  • przestronną toaletę dostępną dla wózków inwalidzkich z systemem zamkniętym i składanym stolikiem do przewijania niemowląt
  • gniazdka elektryczne do zasilania przenośnej elektroniki pasażerów, w tym porty USB, Wi-Fi, rozkładane lub składane stoliki w zależności od układu siedzeń,
  • wystarczającą ilość miejsca na wózki dziecięce, rowery i wózki inwalidzkie,
  • nowoczesny system informacji audiowizualnej dostarczający informacji o podróży pociągiem i przystankach wszystkim pasażerom, w tym osobom niewidomym, niedowidzącym lub niesłyszącym, oraz etykiety informacyjne w języku Braille'a dla osób niewidomych i niedowidzących wewnątrz pociągu.