Rytro i Barcice – pierwsze dworce w Dolinie Popradu otwarte!

Rytro i Barcice – pierwsze dworce w Dolinie Popradu otwarte!

02 marca 2023 | Źródło: PKP S.A.
PODZIEL SIĘ

Są niewielkich rozmiarów, łączą w wyglądzie nowoczesność i górski charakter, a do tego są przyjazne środowisku i osobom z niepełnosprawnościami. PKP S.A. otworzyły dla podróżnych pierwsze dworce w Dolinie Popradu!

 

Fot. PKP S.A.

 

Roboty budowlane związane z przebudową dworców w Rytrze i Barcicach rozpoczęły się w kwietniu ubiegłego roku. Inwestycje zrealizowano w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. Dzięki nim dworce Rytro i Barcice odzyskały swój dawny wygląd, a ponad to stały się obiektami nowoczesnymi i spełniającymi współczesne standardy obsługi podróżnych.

– Dziś otworzyliśmy po przebudowie dwa pierwsze dworce w Dolinie Popradu. Rytro i Barcice to historyczne budynki, które nie tylko odzyskały swój dawny wygląd, ale również stały się nowoczesną przestrzenią obsługi podróżnych – komfortową, dostępną i bezpieczną. W najbliższych miesiącach planujemy otwarcie kolejnych dziesięciu dworców w Dolinie Popradu – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych. 

 

Fot. PKP S.A 

 

– Otwarcie dworców w Rytrze i Barcicach to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy Doliny Popradu zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i ekologicznej infrastruktury kolejowej oraz komfort podróży do Nowego Sącza. Mam nadzieję, że zmodernizowane budynki dworców staną się wizytówkami miejscowości Rytro i Barcice oraz ważnymi punktami komunikacyjnymi na mapie powiatu nowosądeckiego. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 3 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Dworce w Rytrze i Barcicach to kolejne zakończone przez PKP S.A. inwestycje w województwie małopolskim i jednocześnie dwa pierwsze dworce z dwunastu, które otworzyliśmy dla podróżnych po modernizacji w Dolinie Popradu. Oprócz tego, że budynki zyskały na estetyce, a także stały się komfortowe, dostępne i bezpieczne, niezwykle ważny jest fakt, że po latach została na nich przywrócona obsługa podróżnych. Mamy nadzieję, że przyczyni się to do dalszego rozwoju turystyki w Dolinie Popradu – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

– Konsekwentnie realizujemy politykę zrównoważonego terytorialnie rozwoju. To filar Strategii „Małopolska 2030”, którą przyjęliśmy jednogłośnie. Dworce w Barcicach i Rytrze są tego najlepszym przykładem. Zmodernizowane obiekty nie tylko zmieniły swój wygląd, ale także znacząco ułatwią podróżowanie mieszkańcom i turystom. Nowe obiekty są w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przy wsparciu funduszy unijnych małopolska kolej staje się szybsza, bardziej nowoczesna i dostępna dla podróżujących – mówi Witold Kozłowski, marszałek województwa małopolskiego.

Rytro w nowej odsłonie

Dworzec w Rytrze zachował swoją historyczną bryłę, a także wygląd elewacji, którą po renowacji pomalowano na jasny kolor. Na wzór historycznej odtworzono stolarkę okienną i drzwiową, a także drewnianą wiatę od strony peronów. Została ona pokryta dachówką w kolorze naturalnej czerwieni, podobnie jak całe zadaszenie budynku. Nowością jest nocna iluminacja dworca zarysowująca jego kształt oraz napisy przestrzenne z nazwą stacji, „dworzec kolejowy” i logotypem PKP.

Przestrzeń obsługi podróżnych wewnątrz budynku jest na wskroś nowoczesna i utrzymana w modnych kolorach. Dominującymi są biele (sufit, ściany, okładzina winylowa w dolnej części ścian) i jasne szarości (posadzka gresowa). Całość aranżacji uzupełniają ławki, a także gabloty, zegar, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Nowoczesny charakter wnętrza podkreślają, proste i geometryczne oprawy LED. W pobliżu poczekalni znalazły się toalety, natomiast w skrzydłach dworca, z osobnymi wejściami od zewnątrz, przestrzeń przeznaczone na potrzeby spółek kolejowych i na wynajem.

Wraz z budynkiem dworca zmieniło się również jego otoczenie. Po jego obydwóch stronach powstały parkingi rowerowe. Od strony południowej wybudowano wiatę wraz z miejscem do odpoczynku oraz stacją naprawczą jednośladów. Natomiast od strony północnej, bliżej ulicy, zainstalowano stojaki rowerowe. W ich pobliżu powstanie rzeźba kwietna. Ułożono również nowe chodniki wokół dworca oraz zamontowano nowe elementy małej architektury – ławki, kosze oraz gabloty. Na parkingu dla samochodów naprawiono nawierzchnię oraz wyznaczono miejsca parkingowe.

Barcice odnowa

Drugim z dworców, który przeszedł modernizację, jest budynek w Barcicach. Posiada on klasyczną bryłę i wygląd. Renowację przeszła elewacja dworca, zyskując nowy, jasnobeżowy kolor, a w górnych partiach została pokryta brązowym deskowaniem. Na wzór historycznej odtworzono stolarkę okienną i drzwiową. Wyremontowano wiatę oraz wykonano nowe poszycie dachowe z dachówki w kolorze ceglanym. Podobnie jak w Rytrze dworzec zyskał nową iluminacją nocną oraz podświetlane napisy. 

 

Fot. PKP S.A 

 

W wystroju wnętrza dworca, w części służącej obsłudze podróżnych, połączono nowoczesność z historią. Poczekalnię utrzymano w bielach i szarościach, co jest zgodne ze współczesnymi trendami w architekturze wnętrz. Sufit i ściany wraz z okładziną wykonano w kolorach jasnych, a posadzkę utrzymano w szarościach. Zdecydowano się również na wyeksponowanie drewnianych krokwi w suficie wyższej części poczekalni. Poczekalnię wyposażono również w ławki z miejscem na bagaż, gabloty z rozkładem jazdy, zegar, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Pozostałą przestrzeń na dworcu zajmują toalety oraz pomieszczenia techniczne.

 

Fot. PKP S.A 

 

Nowy wygląd zyskało również otoczenie dworca. Wyburzono dawny budynek gospodarczy, a w jego miejscu powstał teren zielony oraz wiata rowerowa z miejscami do odpoczynku oraz słupkiem naprawczym dla jednośladów. Przy dworcu wykonano również nowe chodniki oraz miejsce parkingowe dla osoby z niepełnosprawnościami, a także, po drugiej stronie torów, kilka miejsc postojowych. Całość aranżacji przestrzeni w najbliższej okolicy dworca uzupełniono o elementy małej architektury, takie jak ławki, kosze, oświetlenie oraz rzeźbę kwietną.

Przyjazne, eko i bezpieczne!

Dworce Rytrze i Barcicach to nie tylko zmiana wyglądu. Dzięki inwestycjom stały się one przyjazne osobom z niepełnosprawnościami oraz środowisku, a także bezpieczne. Zlikwidowano na nich oraz w ich otoczeniu bariery architektoniczne utrudniające poruszanie się w ich przestrzeni osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Wprowadzono również szereg usprawnień. Wśród nich m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastową kolorystykę wnętrz oraz plany dotykowe dworców. W pełni do potrzeb osób z niepełnosprawnościami dostosowano toalety.

Dworce wyposażono w rozwiązaniach proekologiczne i nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Każdy z nich posiada energooszczędne, automatycznie sterowane oświetlenie, panele fotowoltaiczne do wytwarza „zielonej energii” oraz system i inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS). Steruję on urządzeniami i instalacjami w budynku, optymalizując zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej. Wśród wdrożonych rozwiązań ekologicznych znalazły się jeszcze pompy ciepła do ogrzewania budynków oraz centrale wentylacyjne z odzyskiem ciepła. Natomiast nad bezpieczeństwem budynku i ludzi będą „czuwać” nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu czy przeciwpożarowe.

Koszt przebudowy dworców Rytro i Barcice to odpowiednio 6,44 mln zł i 4,22 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe, a za projekt i wykonanie przebudów odpowiadała SKB S.A. Dworce w Dolinie Popradu to łącznie dwanaście inwestycji. Wszystkie zostaną udostępnione podróżnym jeszcze w tym roku.