Brazylijskie VLI podpisuje umowę na dziewięć lokomotyw Wabtec

Brazylijskie VLI podpisuje umowę na dziewięć lokomotyw Wabtec

02 marca 2023 | Źródło: Wabtec Corporation / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

VLI - firma zajmująca się rozwiązaniami logistycznymi, obsługująca porty, koleje i terminale - podpisała dziś umowę na dziewięć lokomotyw serii Evolution firmy Wabtec (model ES43BBI), które dołączą do floty premium firmy, przeznaczonej do transportu ładunków na linii Ferrovia Centro-Atlântica (FCA ). Zamówienie, o wartości około 200 mln R$ (Reali Brazylijskich), stanowi kolejną inwestycję VLI w krajowy przemysł taboru kolejowego. Oczekuje się, że pierwsze lokomotywy zostaną dostarczone za około 18 miesięcy.

 

Fot. Wabtec Corporation

 

Nowe lokomotywy zaspokajają zwiększone zapotrzebowanie na przewozy towarowe w należącym do firmy korytarzu Central-East, którym w kierunku systemu portowego Espírito Santo transportowane są ładunki pochodzące z przemysłu stalowego, agrobiznesu, węgla, nawozów, paliw i celulozy. Wśród tych przewozów znajduje się niedawno podpisana 30-letnia umowa z LD Cellulose na transport celulozy rozpuszczającej. VLI będzie transportować rocznie 500 000 ton materiału wyprodukowanego w Triângulo Mineiro do portu Barra do Riacho (ES).

"Podpisanie tej umowy wzmacnia nasze zobowiązanie wobec klientów, którzy przewożą swoje ładunki z VLI na Ferrovia Centro-Atlântica oraz zdolność naszego zespołu do współtworzenia rozwiązań generujących efektywność. Należy również pamiętać, że wczesne odnowienie umowy koncesyjnej Ferrovia Centro-Atlântica przyniesie nowe wzrosty wolumenu ładunków, a w konsekwencji więcej zachęt dla krajowych producentów wagonów i lokomotyw" - mówi Fábio Marchiori, tymczasowy dyrektor generalny VLI i dyrektor ds. finansów, łańcucha dostaw i usług dla firm.

W przypadku kontraktu z LD Cellulose, firma zainwestowała 400 mln R$ w wagony specjalnie zaprojektowane do transportu rozpuszczonej się miazgi.

Rozszerzenie ładunku w Espírito Santo

Oprócz przepływów rozpoczętych niedawno przez firmę, takich jak LD Celulose, VLI bada nowe inwestycje i możliwości zwiększenia ilości transportowanych do portów Espírito Santo. Przykładem tego jest niedawne ogłoszenie protokołu ustaleń z Vports (dawniej Codesa) w sprawie prac ekspansyjnych w nowym porcie Vitória, w celu zwiększenia wolumenu ładunków transportowanych przez to miejsce. Dokument zakłada, że z badań, które zostaną przeprowadzone wspólnie, może wynikać, że istnieje możliwość inwestycji w koleje, porty i terminale o wartości do 200 mln R$.

W studium szacuje się wzrost o około 5 milionów ton mineralnych i roślinnych mas stałych do obecnej matrycy ładunkowej w strumieniach importowych i eksportowych państwa. Aby obsłużyć ten wzrost przewożonych ilości, VLI przeanalizuje również potrzebę pozyskania nowych wagonów i lokomotyw.

Obecnie VLI przemieszcza około 25 milionów ton rocznie w portach i na liniach kolejowych Espírito Santo, przy czym ładunki przemieszczają się wzdłuż linii kolejowej Centro-Atlântica w Minas Gerais oraz linii kolejowej Vitória-Minas, na której VLI działa na podstawie prawa drogi, aby dostać się do portów Espírito Santo. Obecna działalność portowa koncentruje się w Praia Mole, Granéis Líquidos i Produtos Diversos, zainstalowanych w Complexo Portuário de Tubarão. Firma wierzy jednak w rozwój tego korytarza i bada nowe publiczne i prywatne możliwości portowe w Espírito Santo.

 

Uroczystość podpisania umowy. Fot. Wabtec Corporation

 

O lokomotywach

ES43BBi to ciężka lokomotywa zaprojektowana specjalnie dla kolei o rozstawie 1000 mm w Brazylii. Jest wyposażona w potężny 12-cylindrowy silnik serii Evolution o mocy 4500 KM oraz osiem osi napędzanych, zaprojektowanych do pracy w ekstremalnych warunkach Brazylii. Wraz ze sprawdzonym silnikiem serii Evolutions, ES43BBi może pochwalić się zaawansowanym technologicznie systemem trakcji AC z indywidualnym sterowaniem osi i solidnymi wózkami przegubowymi.  Lokomotywa jest również wyposażona w przeprojektowany system powietrze-powietrze oraz dodatkowe dmuchawy zintegrowane bezpośrednio z silnikami trakcyjnymi. Dzięki lepszemu zużyciu paliwa, niższej emisji i mniejszemu zużyciu części, lokomotywa zapewnia również niższe koszty cyklu życia. W lokomotywie zastosowano również rozwiązania programowe RailConnect™ 360, w tym Trip Optimizer, LOCOTROL® Distributed Power System, PTC i PTC 2.0, co dodatkowo zwiększa wydajność, bezpieczeństwo i optymalizuje jazdę pociągu.

"Lokomotywa Wabtec ES43BBi została opracowana w Brazylii, przez brazylijskich inżynierów, aby skupić się na zwiększeniu produktywności, wydajności, zmniejszeniu zużycia paliw i emisji dla kolei, które działają w rozstawie metrycznym" - powiedział Danilo Miyasato, prezes i lider Wabtec LatAm. "Biorąc pod uwagę wyzwania stawiane przez metryczną skrajnię i logistykę krajową, Wabtec połączył potrzeby VLI z najbardziej innowacyjną technologią lokomotywy AC". Dziś w kraju działa ponad 50 lokomotyw tego modelu, które cechuje wysoki poziom niezawodności i dostępności."

 

Lokomotywa Wabtec ES43BBi. Fot. Wabtec Corporation

 

Kolej Środkowo-Atlantycka

Kolej Centro-Atlântica przebiega przez siedem brazylijskich stanów, transportując bogactwa z różnych segmentów, takich jak agrobiznes, przemysł stalowy i budownictwo cywilne, w celu zaopatrzenia rynków krajowych i zagranicznych. Wczesne odnowienie koncesji FCA, które jest obecnie realizowane przez organy regulacyjne, może oznaczać nowy cykl wzrostu, inwestycji i wkładu w krajowy przemysł kolejowy, ze względu na nabycie nowych wagonów i lokomotyw do transportu oczekiwanego wzrostu obciążenia, zapewniając jeszcze szerszą i bardziej wydajną obsługę klientów.

VLI angażuje się we wspieranie transformacji logistyki w kraju, poprzez integrację usług w portach, na kolei i w terminalach. Firma obejmuje linie kolejowe Norte Sul (FNS) i Centro-Atlântica (FCA), a także terminale intermodalne, które łączą załadunek i rozładunek produktów z transportem kolejowym, oraz terminale portowe zlokalizowane w strategicznych osiach wzdłuż brazylijskiego wybrzeża, takich jak Santos (SP), São Luís (MA) i Vitória (ES). Przez trzy kolejne lata w rankingu 100 Open Corps - który uznaje bodźce do otwartej innowacji - VLI transportuje bogactwa Brazylii trasami przebiegającymi przez regiony północny, północno-wschodni, południowo-wschodni i środkowo-zachodni.

Wabtec Corporation  koncentruje się na tworzeniu rozwiązań transportowych, które poruszają i ulepszają świat. Firma jest wiodącym globalnym dostawcą sprzętu, systemów, rozwiązań cyfrowych i usług o wartości dodanej dla przemysłu kolejowego, a także górniczego, morskiego i przemysłowego. Wabtec jest liderem w branży kolejowej od ponad 150 lat i ma wizję osiągnięcia bezemisyjnego systemu kolejowego w USA i na całym świecie.