Koleje Słowackie (ZSSK) dążą do dalszej modernizacji i wymiany przestarzałej floty pojazdów oraz do zapewnienia pasażerom najwyższej jakości usług na poziomie XXI wieku. 4 nowe elektryczne jednostki piętrowe powstające w Zakładach Stadler Polska w Siedlcach trafią do eksploatacji na liniach zachodniej Słowacji, w regionach Bratysławy, Nitry, Trnavy, Trenczyna i Żyliny, a także Bańskiej Bystrzycy. Zgodnie z umową podpisaną w grudniu 2021 roku pojazdy powinny trafić do rąk słowackiego przewoźnika do kńca tego roku. Kurier Kolejowy publikował zdjęcia powstających jednostek na rok przed przekazaniem do użytkowania, wykonane podczas wizyty w Siedlcach w połowie grudnia ubiegłego roku.
"Nowoczesne jednostki elektryczne są naprawdę kluczowe dla przewozów regionalnych na ruchliwych trasach zachodniej Słowacji i dla utrzymania komfortu naszych pasażerów. Wzmacniając nasze usługi kolejowe czterema bardziej nowoczesnymi jednostkami piętrowymi, staramy się odpowiedzieć na zatłoczone drogi i dać ludziom możliwość szybkiego, bezpiecznego i ekologicznego podróżowania. Jesteśmy przekonani, że jednostki wybranego oferenta będą wysokiej jakości i będą działać niezawodnie - powiedział podczas uroczystości podpisania umowy z producentem - spółką Stadler Polska, Roman Koreň, prezes zarządu ZSSK.
Podstawowe cechy nowych jednostek KISS E.MU6 produkowanych dla Kolei Słowackich:
- jednostki mają konstrukcję piętrową,
- osiągają prędkość 160 km/h,
- każdy wagon posiada niskopodłogowe dwustronne przedziały wsiadania o wysokości krawędzi wsiadania 550-600 mm nad górną krawędzią toru oraz pomocniczy stopień wysuwany/wysuwany na wysokości 200-280 mm, umożliwiający wsiadanie z niższych peronów,
- posiadają nowoczesny system informacyjny:
- system akustyczny (zewnętrzny/wewnętrzny)
- system wizualny (panele przednie, boczne i wewnętrzne)
- Wi-Fi
- system kamer
- system zliczania pasażerów,
- są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Dostęp dla pasażerów niepełnosprawnych jest możliwy również poprzez składaną rampę z platform 250 - 500 mm powyżej górnej krawędzi torów,
- są klimatyzowane z możliwością chłodzenia/ogrzewania pomieszczeń (w tym ogrzewanie podłogowe),
- umożliwiają przewóz co najmniej 15 rowerów (kombinacja stojaków i pasów napinających)
- mają pojemność 611 miejsc siedzących (z czego 30 w klasie pierwszej i 552 w klasie drugiej),
- możliwość łączonej jazdy co najmniej dwóch jednostek.