Maszyniści z pięciu województw potwierdzają skuteczność SENSUM – aplikacji do ekologicznej jazdy

Maszyniści z pięciu województw potwierdzają skuteczność SENSUM – aplikacji do ekologicznej jazdy

09 marca 2023 | Źródło: PKP Energetyka
PODZIEL SIĘ

Bezpieczeństwo, efektywność działania systemu w różnych warunkach atmosferycznych i poziom oszczędności – weryfikację m. in. tych parametrów zakłada trwająca właśnie, druga faza testów SENSUM. Innowacyjny system wspierający ekonomiczną i ekologiczną jazdę testowali dotąd maszyniści z Kolei Mazowieckich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Teraz dołączyły do nich Koleje Śląskie, Koleje Wielkopolskie oraz Koleje Małopolskie. Projekt realizowany jest w ramach Centrum Efektywności Energetycznej Kolei.

 

Fot. PKP Energetyka

 

Jadąc pociągiem w jednym z pięciu województw: mazowieckim, łódzkim, śląskim, wielkopolskim i małopolskim, możemy trafić na skład, który jedzie płynniej i generuje znacznie niższy ślad węglowy. To dzięki SENSUM – aplikacji, która znacząco usprawnia prowadzenie pojazdu i umożliwia oszczędzanie energii. W pierwszej fazie maszyniści przejechali z SENSUM łącznie ponad 200 godzin. System rozwija PKP Energetyka, przy współpracy z inżynierami z firmy REDS.

Eko-driving to świadoma, umiejętna i oszczędna jazda, umożliwiająca zużycie jak najmniejszej ilości energii lub paliwa. SENSUM to pierwsze tak innowacyjne rozwiązanie dla polskiej kolei, przygotowywane dla maszynistów
i przez maszynistów w modelu ko-kreacji.
W ramach I fazy testów pozytywnie oceniono przede wszystkim jakość komunikacji pomiędzy tabletami
a systemem centralnym, precyzję lokalizacji i wyświetlanych rekomendacji oraz projekt interfejsu. Zgodnie
z wnioskami z tej I fazy system poprawia komfort pracy oraz świadomość sytuacyjną, a dodatkowo zwiększa motywację i zaangażowanie prowadzących pojazd. Na podstawie uwag zgłaszanych przez maszynistów korzystających z SENSUM wprowadzono pakiet poprawek i ulepszeń, a najnowsza wersja aplikacji trafiła znów do kabin, do ostatecznej weryfikacji.
 
 

 Źródło: PKP Energetyka

 
Cieszymy się, że już w fazie testów coraz więcej przewoźników dołącza do grona użytkowników SENSUM, dzięki czemu mają bezpośredni wpływ na ostateczny kształt systemu. Staramy się rozwijać aplikację w dialogu
z bezpośrednimi odbiorcami, tak aby była w pełni dopasowana do potrzeb każdego maszynisty. Wierzymy, że już niedługo, dzięki wspólnym działaniom, eko-driving na kolei będzie standardem, a tablety SENSUM dostępne
w każdym pojeździe, co znacząco wpłynie na efektywność energetyczną sektora – powiedział Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka i wiceprzewodniczący Prezydium Rady Programowej CEEK.
 
Tym razem potwierdzony zostanie między innymi poziom oszczędności energii generowany przez maszynistów korzystających z systemu, przesyłanie ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa na szlaku pomiędzy tabletami oraz skuteczność działania systemu w różnych warunkach szlakowych, atmosferycznych, itp.
 „Doświadczenia przewoźników zagranicznych, a także liczne badania naukowe wykazują, że wdrażanie eko-drivingu oparte o dynamiczne rekomendacje przesyłane do kabiny maszynisty pozwala na znaczące oszczędności energii, sięgające 15% w przypadku przewozów aglomeracyjnych. Zaprojektowany i wykonany przez REDS system SENSUM stanowi polską implementację tej koncepcji i oparty jest o najnowocześniejsze technologie. System przechodzi obecnie drugą fazę testów eksploatacyjnych i jestem pewien, że w jej wyniku wykażemy znaczące obniżenie zużycia energii trakcyjnej przez maszynistów korzystających z SENSUM” – powiedział dr inż. Witold Bartnik, prezes zarządu REDS.
 
W ramach wspólnej pracy nad SENSUM, w lutym br. odbyły się warsztaty organizowane przez CEEK, z udziałem prawie 50 maszynistów z kilkunastu różnych spółek kolejowych. Podczas wydarzenia prezentowano możliwości SENSUM, a uczestnicy mieli także okazję przetestować system na specjalnie zaprojektowanym symulatorze. II faza testowa potrwa do końca marca, a następnie, w IV kwartale br., planowane jest uruchomienie produkcyjne SENSUM.
Wdrożenie SENSUM w skali całego sektora kolejowego umożliwi wygenerowanie oszczędności zużycia energii elektrycznej na poziomie 400 GWh a więc tyle, ile potrzeba do zasilenia 20 tys. gospodarstw domowych przez 10 lat, oraz redukcję emisji CO2 o 320 tys. ton - tyle rocznie pochłania Puszcza Białowieska.