Renfe i Stadler Rail z umową na dostawę i utrzymanie 12 lokomotyw normalnotorowych za 136 mln euro

Renfe i Stadler Rail z umową na dostawę i utrzymanie 12 lokomotyw normalnotorowych za 136 mln euro

10 marca 2023 | Źródło: RENFE / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Zarząd Renfe przyznał firmie Stadler Rail 15-letni kontrakt na budowę i utrzymanie 12 lokomotyw elektrycznych o dużej mocy i standardowym rozstawie kół. Kontrakt ma wartość 136,7 mln euro i będzie częściowo finansowany przez Unię Europejską, która zatwierdziła dotację w wysokości 15 mln euro na ten projekt w ramach planu Next Generation Recovery, Transformation and Resilience.

Fot. Renfe

 

Lokomotywy mają być dostarczone do 31 grudnia 2025 roku.

Renfe planuje wykorzystać lokomotywy zakontraktowane dla Korytarza Śródziemnomorskiego, w którym Zarządca Infrastruktury Kolejowej, ADIF, instaluje standardowy rozstaw szyn UIC na sieci kolejowej użyteczności publicznej (RFIG), co oznacza zwiększenie maksymalnej długości pociągów towarowych do 750 metrów.

Lokomotywy o dużej mocy zapewnią Renfe Mercancías nowe możliwości rozwoju ze względu na możliwość zwiększenia ruchu krajowego i międzynarodowego, co pozytywnie wpłynie na działalność firmy.

Większa efektywność energetyczna

Jest to zdecydowane zobowiązanie Renfe Mercancías do optymalizacji nowej infrastruktury od momentu jej oddania do użytku, a jednocześnie będzie to oznaczało większą efektywność planów transportowych poprzez mniejsze zużycie energii, wykorzystanie energii niezanieczyszczającej, mniejszą agresję wobec torów, niski poziom hałasu wewnętrznego i zewnętrznego, brak wibracji, większą nośność i wyższy poziom niezawodności.

Zwiększenie aktywności Renfe Mercancías doprowadzi ostatecznie do znacznych oszczędności w zakresie kosztów zewnętrznych, biorąc pod uwagę, że jak uznała Komisja Europejska, kolej jest tym rodzajem transportu towarowego, który generuje najmniejszą emisję zanieczyszczeń. W 2021 roku Renfe Mercancías zaoszczędziła na kosztach zewnętrznych 291 milionów euro, unikając zaangażowania 2,4 miliona ciężarówek. Renfe Mercancías dokonała skoku w zakresie emisji, zwiększając wykorzystanie energii elektrycznej o certyfikowanym pochodzeniu odnawialnym i zerowej emisji dwutlenku węgla do 100% całkowitej zużywanej energii elektrycznej.