SBB i Alstom osiągają porozumienie w sprawie dwupokładowych pociągów dalekobieżnych.

SBB i Alstom osiągają porozumienie w sprawie dwupokładowych pociągów dalekobieżnych.

13 marca 2023 | Źródło: SBB / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

SBB i Alstom osiągnęły porozumienie, Alstom zrekompensuje SBB opóźnienie w dostawie floty dwupokładowych pociągów dalekobieżnych wraz z różnymi usługami, co w przybliżeniu odpowiada cenie sześciu dwupokładowych pociągów dalekobieżnych. Współpraca będzie kontynuowana. SBB i Alstom kontynuują prace nad dalszą optymalizacją dalekobieżnych pociągów dwupokładowych. Obecnie pociągi te stanowią jedną z najbardziej niezawodnych flot SBB i są podstawą ruchu dalekobieżnego w Szwajcarii.

Fot. SBB

 

Latem 2022 roku SBB przyjęło sześćdziesiąty drugi i tym samym ostatni z dalekobieżnych pociągów piętrowych od Alstomu - całe półtora roku po przejęciu projektu od Bombardiera. Niedostateczna na początku niezawodność floty jest od 2018 roku systematycznie poprawiana. Alstom po przejęciu Bombardier Transportation w 2021 roku podjął intensywne starania o dalsze ograniczenie zakłóceń. To zaangażowanie procentuje dla klientów kolei, ponieważ zakłócenia występują teraz tylko co 15 000 do 20 000 kilometrów przejechanych przez jeden z tych pociągów. Jest to wynik powyżej średniej dla pozostałej floty pasażerskiej SBB. Odwołania pociągów w przypadku dalekobieżnych pociągów dwupokładowych są obecnie na tym samym poziomie, co w przypadku istniejącego taboru. Z tego powodu dwupokładowe pociągi dalekobieżne stanowią obecnie niezawodny trzon ruchu dalekobieżnego w Szwajcarii.

SBB i Alstom zgadzają się na pakiet odszkodowań

Mimo to SBB i Alstom będą kontynuować prace nad dalszą optymalizacją pociągów w przyszłości. W związku z powtarzającymi się opóźnieniami w dostawach floty dwupokładowych pociągów dalekobieżnych, grupa Alstom zgodziła się wypłacić pakiet rekompensat, który odpowiada mniej więcej wartości sześciu pociągów. Alstom zapewni między innymi utrzymanie pociągów poza okresem ustalonym w umowie. Firma zapewni również dostawę części zamiennych potrzebnych w najbliższych latach. Ponadto Alstom będzie nadal inwestować w optymalizację komfortu podróży i wspierać szkolenie pracowników SBB poprzez dostarczanie i nadzorowanie symulatorów. SBB i Alstom osiągnęły porozumienie w sprawie tej rekompensaty poza sądem. Odpowiednie porozumienie zostało podpisane przez SBB i Alstom w dniu 3 marca 2023 r. SBB i Alstom uzgodniły, że nie będą ujawniać żadnych dalszych szczegółów.

Klienci mają skorzystać bezpośrednio z porozumienia

W 2014 roku SBB osiągnęło już porozumienie z Bombardierem w ramach nowego planu dostaw, przewidujące, że SBB otrzyma trzy dodatkowe pociągi jako rekompensatę - bezpłatnie. Wprowadzenie nowego pociągu jest zawsze wyzwaniem i prowadziło do ograniczeń również w poprzednich flotach. Projekt dwupokładowego pociągu dalekobieżnego również doświadczył dużych opóźnień. Jednak zarówno SBB, jak i Alstom uważają, że ten projekt zamówień publicznych ma szansę zakończyć się sukcesem. Klienci kolei skorzystają z osiągniętego porozumienia, ponieważ dwupokładowe pociągi dalekobieżne będą jeszcze bardziej niezawodne i komfortowe.