Malatura lokomotyw ČD Cargo po raz pierwszy zawiera motywy alpejskie i austriacką flagę.
Na dniach ČD Cargo odbiera dwie nowe lokomotywy Siemens Vectron AC DPM. Jak na razie stosunkowo mniej rozpowszechniona wersja Vectronów może być eksploatowana w obu systemach zasilania AC stosowanych na głównych liniach zelektryfikowanych w Europie. Lokomotywa może również jeździć poza liniami zelektryfikowanymi dzięki zastosowaniu silnika wysokoprężnego, tzw. Diesel Power Module. Moduł ten jest wówczas wykorzystywany na pierwszej i ostatniej mili.
Od ubiegłego tygodnia lokomotywy są oklejone w lokomotywowni ČD Cargo w Czeskich Budziejowicach. "Są to lokomotywy, które wdrożymy głównie w celu osiągnięcia wydajności w Austrii, gdzie już korzystamy z podobnego typu lokomotyw od innego producenta i w pełni się on sprawdził" - powiedział Tomáš Tóth, prezes zarządu ČD Cargo. Zakup lokomotyw był wynikiem procesu przetargowego, który spółka zakończyła na przełomie 2021 i 2022 roku.

Lokomotywy, oznaczone jako 393.001 i 393.002, są w wersjach do pracy w systemach zasilania 15 kV/16,7 Hz i 25 kV/50 Hz. Mogą więc kursować na części linii w Czechach, na Słowacji, na Węgrzech, a przede wszystkim w Austrii i Niemczech. Jednostka spalinowa ma moc 180 kW, jest przystosowana do prędkości 30 km/h i może być wykorzystana w celu dojazdu z linii zelektryfikowanych na bocznice i odwrotnie.
To trzynasta i czternasta lokomotywa Siemens Vectron należąca do ČD Cargo. W przyszłym roku spółka przejmie kolejne dziesięć Vectronów. Będą to maszyny wielosystemowe, które będą nosiły oznaczenie A54 i zostaną dopuszczone do eksploatacji w krajach Beneluksu, odpowiednio w Belgii i Holandii. Można więc przewidzieć, gdzie firma skupi swoją uwagę na dalszą ekspansję zagraniczną.
W przypadku nowych lokomotyw elektrycznych ČD Cargo stawia natomiast na dwie najbardziej rozpowszechnione serie lokomotyw firm Siemens i Alstom. W przypadku serii Traxx spółka dysponuje już dziś szesnastoma lokomotywami, w 2024 roku odbierze dziesięć kolejnych, a w 2025 roku jedenaście.
Do końca 2025 roku ČD Cargo będzie posiadać łącznie 61 lokomotyw interoperacyjnych, a liczba ta jest daleka od zakończenia. Obecnie trwają negocjacje dotyczące realizacji ostatniej części opcji z umowy ramowej z Alstomem i rozbudowy floty lokomotyw w spółkach zależnych CD Cargo Polska i Słowacja.
ČD Cargo jest w trakcie odnawiania i podtrzymywania swojej floty, więc z pewnością nie są to ostatnie zakupy. Nie jest tajemnicą, że firma dąży również do rozwoju lokomotyw Vectron w wersji dual-mode.