Najdłuższy tunel kolejowy świata pod przełęczą Świętego Gottharda

Najdłuższy tunel kolejowy świata pod przełęczą Świętego Gottharda

27 marca 2023 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Nowy tunel odpowiada już za ponad połowę ruchu tranzytowego przez Szwajcarię

 

Fot. SBB Cargo

 

Prawie trzy czwarte tranzytowego ruchu towarowego w całej Szwajcarii odbyło się w ubiegłym roku koleją. Tak wynika z nowych danych za pełny rok opublikowanych przez Szwajcarski Federalny Urząd Transportu (BAV). Udział ten pozostał taki sam jak w roku poprzednim (73,9% wszystkich przewozów). Jednak duże zmiany zachodzą w wykorzystaniu głównych tuneli kolejowych, przez które ładunki podróżują koleją.

Według danych BAV w ubiegłym roku przez Szwajcarię przejechało 38 mln ton ładunków. Ogólny ruch spadł nieznacznie (-0,3% ), ale wielkość transportu drogowego spadła bardziej (-0,7%). Po raz pierwszy w historii transport kolejowy przez tunel pod Gotthardem stanowił ponad połowę ruchu tranzytowego towarów. O ile pod przełęczą Gottharda natężenie ruchu wzrosło o 9%, o tyle przez tunele Lötschberg i Simplon spadło o 16,7%. Okazuje się więc, że w pełni dwutorowy tunel pod Gotthardem i odcinki łączące są coraz bardziej popularną trasą dla przewoźników.
 
Natężenie ruchu pod Gotthardem zaczęło znacząco rosnąć w 2020 r., kiedy ukończono również tunel Ceneri. Wraz z tunelem Gotthard Foot Tunnel o długości 57 kilometrów, otwartym w 2016 roku, tunel Ceneri tworzy połączenie kolejowe północ-południe przez Alpy (Neue Eisenbahn-Alpentransversale, NEAT).
 
Statystyki obejmują również ranking ruchu transalpejskiego według przewoźników, w którym w dłuższym okresie prym wiodą SBB Cargo i BLS Cargo. W ubiegłym roku ich udział jednak zmalał, a DB Cargo zanotowało wzrost o ponad cztery procent.
 
Szwajcaria od dawna należy do krajów o największym udziale kolejowego ruchu tranzytowego. Obok infrastruktury powodem tego są wyższe opłaty za transport drogowy.
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Śmiertelny wypadek kolejowy w Rumunii, lokomotywa uderzyła w wagon na stacji Galati Śmiertelny wypadek kolejowy w Rumunii, lokomotywa uderzyła w wagon na stacji Galati
Następny artykuł KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne