Najdłuższy tunel kolejowy świata pod przełęczą Świętego Gottharda

Najdłuższy tunel kolejowy świata pod przełęczą Świętego Gottharda

27 marca 2023 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Nowy tunel odpowiada już za ponad połowę ruchu tranzytowego przez Szwajcarię

 

Najdłuższy tunel kolejowy świata pod przełęczą Świętego Gottharda
Fot. SBB Cargo

 

Prawie trzy czwarte tranzytowego ruchu towarowego w całej Szwajcarii odbyło się w ubiegłym roku koleją. Tak wynika z nowych danych za pełny rok opublikowanych przez Szwajcarski Federalny Urząd Transportu (BAV). Udział ten pozostał taki sam jak w roku poprzednim (73,9% wszystkich przewozów). Jednak duże zmiany zachodzą w wykorzystaniu głównych tuneli kolejowych, przez które ładunki podróżują koleją.

Według danych BAV w ubiegłym roku przez Szwajcarię przejechało 38 mln ton ładunków. Ogólny ruch spadł nieznacznie (-0,3% ), ale wielkość transportu drogowego spadła bardziej (-0,7%). Po raz pierwszy w historii transport kolejowy przez tunel pod Gotthardem stanowił ponad połowę ruchu tranzytowego towarów. O ile pod przełęczą Gottharda natężenie ruchu wzrosło o 9%, o tyle przez tunele Lötschberg i Simplon spadło o 16,7%. Okazuje się więc, że w pełni dwutorowy tunel pod Gotthardem i odcinki łączące są coraz bardziej popularną trasą dla przewoźników.
 
Natężenie ruchu pod Gotthardem zaczęło znacząco rosnąć w 2020 r., kiedy ukończono również tunel Ceneri. Wraz z tunelem Gotthard Foot Tunnel o długości 57 kilometrów, otwartym w 2016 roku, tunel Ceneri tworzy połączenie kolejowe północ-południe przez Alpy (Neue Eisenbahn-Alpentransversale, NEAT).
 
Statystyki obejmują również ranking ruchu transalpejskiego według przewoźników, w którym w dłuższym okresie prym wiodą SBB Cargo i BLS Cargo. W ubiegłym roku ich udział jednak zmalał, a DB Cargo zanotowało wzrost o ponad cztery procent.
 
Szwajcaria od dawna należy do krajów o największym udziale kolejowego ruchu tranzytowego. Obok infrastruktury powodem tego są wyższe opłaty za transport drogowy.
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Śmiertelny wypadek kolejowy w Rumunii, lokomotywa uderzyła w wagon na stacji Galati Śmiertelny wypadek kolejowy w Rumunii, lokomotywa uderzyła w wagon na stacji Galati
Następny artykuł KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne