Kolejowa „Złota pięćdziesiątka”

Kolejowa „Złota pięćdziesiątka”

27 marca 2023 | Źródło: Koleje Mazowieckie
PODZIEL SIĘ

W drugiej połowie marca Spółka KM odebrała kolejne trzy nowoczesne pojazdy serii ER160. Tym samym w swoim parku taborowym ma ich już 50 – zrealizowane zostało ponad 80% rekordowej umowy podpisanej przez Koleje Mazowieckie z siedlecką firmą Stadler Polska.

 

Fot. Koleje Mazowieckie

 

20 marca w Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru w Tłuszczu został podpisany końcowy protokół techniczny pojazdu o numerze 48, natomiast tydzień później odebrane zostały dwa kolejne elektryczne zespoły trakcyjne o numerach 49 i 50. Nowo dostarczone elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT serii ER 160 zostały wyprodukowane w ramach piątej, ostatniej umowy wykonawczej, zawartej w II kwartale 2022 r. Obejmuje ona produkcję 16 pięcioczłonowych ezt typu FLIRT, z czego pięć już zostało odebranych. Pojazdy te zostaną skierowane do obsługi połączeń na linii Warszawa – Tłuszcz. Wartość umowy to ponad 530 mln zł brutto, a jej dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 wynosi ponad 215 mln zł. 

 

Fot. Koleje Mazowieckie 

 

– Nasza współpraca z firmą Stadler trwa już od 15 lat. W parku taborowym KM posiadamy 10 sztuk ezt. FLIRT pierwszej generacji, a ich naprawy w poziomie utrzymania P5, na które umowa została podpisana na początku miesiąca, wykona Stadler Service Polska. Jest nam niezmiernie miło, że wzajemna współpraca tak dobrze się rozwija i bardzo wszystkim za to dziękuję – powiedział Robert Stępień, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny.

Co istotne pojazdy typu FLIRT wykonane są ze stopów aluminiowych, dzięki czemu są lżejsze niż pojazdy stalowe, co w połączeniu z zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi gwarantuje niższe zużycie energii elektrycznej oraz mniejsze zanieczyszczenie środowiska. Stopniowo zastępują one pojazdy starszego typu, co wpływa na polepszenie wizerunku firmy, jako nowoczesnej i rozwijającej się.

 

Fot. Koleje Mazowieckie 

 

– Cieszymy się, że jako przewoźnik kolejowy, możemy zapewniać naszym pasażerom coraz lepsze oraz bezpieczniejsze warunki podróży na mazowieckich szlakach. Nie zamierzamy schodzić z tej drogi. Konsekwentnie najstarsze typy posiadanego taboru zastępujemy i chcemy zastępować nowymi pojazdami kolejowymi. Mamy ambitne plany zakupowe – ezt jednopokładowe i dwupokładowe, pojazdy elektryczno-akumulatorowe. Niebawem ogłosimy przetargi, choć z niecierpliwością czekamy na uruchomienie środków unijnych czy z KPO – powiedział Czesław Sulima, Członek Zarządu, Dyrektor Eksploatacyjny.

– Bardzo się cieszę przekazując dziś naszemu Klientowi kolejne 2 pojazdy z ostatniej umowy realizacyjnej. Tym samym dostarczyliśmy już Kolejom Mazowieckim 50 nowoczesnych i komfortowych pojazdów FLIRT najnowszej generacji w ramach realizacji kontraktu z 2018 roku. Dzięki dostawom nowych pociągów możemy przyczynić się do poprawy jakości podróżowania koleją na Mazowszu, co jest dla nas powodem do dumy i radości. To dla nas bardzo ważne zamówienie, ale jednocześnie duże wyzwanie. Produkcja i dostawy pojazdów FLIRT dla Mazowsza przypadły na trudny czas, w którym jako spółka mierzymy się z wieloma problemami. Zwłaszcza rosnące koszty produkcji są dla nas obecnie wielkim wyzwaniem. Mimo to działamy nieprzerwanie, aby wywiązać się ze zobowiązań wobec naszego Klienta i pasażerów w regionie – mówił Tomasz Prejs, Prezes Zarządu Stadler Polska.

Nowe pojazdy zapewniają większy komfort i bezpieczeństwo podróży. Zostały wyposażone w klimatyzację, urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej, jak również defibrylatory AED. W toaletach zabudowano system gaśniczy, który jest oparty na przyjaznych dla środowiska płynach (mgła wodna). Te nowoczesne jednostki stopniowo zastępują najstarsze elektryczne zespoły trakcyjne typu EN57.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne KZN Switcher unowocześnia wagony specjalne
Następny artykuł Pociąg towarowy uderzył w samochód osobowy Pociąg towarowy uderzył w samochód osobowy