To historyczna zmiana na pomorskich torach gdzie za ponad 1,1 mld zł trafi 31 elektrycznych pociągów

To historyczna zmiana na pomorskich torach gdzie za ponad 1,1 mld zł trafi 31 elektrycznych pociągów

27 marca 2023 | Źródło: Pomorskie.eu / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Stało się zgodnie z medialnymi zapowiedziami (patrz - Kurier Kolejowy). Już za 3 lata stare, kilkudziesięcioletnie jednostki EN57, które jeszcze kursują po Pomorzu zastąpią nowe elektryczne pociągi. Samorząd województwa uruchamia pełną opcję na zakup łącznie 31 nowych elektrycznych składów. Będzie to możliwe również dzięki porozumieniu z PKP SKM. Dostawcą pociągów będzie polska firma, Newag z Nowego Sącza, czyli sprawdzony i niezawodny producent znanych Pomorzanom Impulsów. Wartość projektu to ponad 1,1 mld zł.

 

Fot. Pomorskie.eu

 

Dokument uruchamiający opcję został podpisany dzisiaj, 27 marca 2023 r. Została również podpisana umowa pomiędzy samorządem województwa pomorskiego a PKP SKM w Trójmieście dotycząca współpracy w zakupie 10 nowych EZT przeznaczonych do obsługi przewozów aglomeracyjnych. Dokumenty zostały podpisane podczas LII sesji Sejmiku Województwa Pomorskiego. Aby umożliwić zakup pociągów radni województwa przegłosowali uchwałę zmieniającą budżet oraz Wieloletnią Prognozę Finansową.

Mieszkańcy Trójmiasta pamiętają wielokrotne próby zakupu przez PKP SKM w Trójmieście składów do obsługi komunikacyjnego kręgosłupa metropolii, czyli linii 250 z Gdańska do Wejherowa. Pięć lat temu, w 2017 r. SKM podpisała umowę na dofinansowanie zakupu nowych składów. Jako źródło finansowania wskazane były środki z Funduszu Spójności na lata 2014-2020 oraz środki własne.

 

Podpisanie umowy o współpracy.
Mieczysław Struk - Marszałek Województwa Pomorskiego
i Maciej Lignowski Prezes Zarządu PKP SKM w Trójmieście.
Fot. Pomorskie.eu

 

- Samorząd województwa pomorskiego od dawna chciał pomóc spółce w zakupie pociągów. Dlatego podpisujemy dziś porozumienie, dzięki któremu będziemy partnerem projektu - poinformował marszałek Mieczysław Struk.

Oznacza to, że Województwo Pomorskie będzie podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków kwalifikowanych i wykonania części projektu.

- Nasza współpraca oznacza, że od 2026 r. linia Gdańsk - Wejherowo będzie obsługiwana wyłącznie zmodernizowanymi lub fabrycznie nowymi pojazdami - zaznaczył marszałek.

Pociąg do obsługi ruch aglomeracyjnego. Wizualizacja materiały prasowe UMWP

 

W 2022 r. przewiezionych zostało ponad 57 mln pasażerów, a z pociągów samej tylko trójmiejskiej SKM skorzystało ponad 43 mln podróżnych. Największą bolączką pasażerów jest stan taboru, a zwłaszcza tego będącego w dyspozycji PKP SKM Trójmiasto.

- Takich zakupów samorząd województwa jeszcze nie robił. To historyczna zmiana w budżecie. Wartość całego projekty to ponad 1,1 mld zł. Środki unijne z POIS i FEP to ok. 690 mln zł. - mówił Mieczysław Struk. Wkład własny, czyli środki pochodzące z budżetu województwa to ok. 442 mln zł. Dzięki temu do 2026 r. na pomorskich torach pojawi się łącznie 31 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

 

Pociąg do obsługi połączeń regionalnych. Wizualizacja materiały prasowe UMWP

 

Województwo Pomorskie zamówiło dwa rodzaje pociągów: 11 składów do obsługi linii regionalnych oraz 20 pociągów dedykowanych trasie aglomeracyjnej. Pociągi regionalne będą mogły pomieścić ok. 440 pasażerów, w tym, 140 na miejscach siedzących. Będzie w nich zamontowanych 16 stojaków rowerowych. Z kolei tabor przeznaczony do ruchu aglomeracyjnego będzie budowany z myślą o linii 250. Wyróżniać się będzie większą liczbą par drzwi (trzy zamiast dwóch na człon). Dzięki temu wymiana podróżnych na stacjach będzie dużo sprawniejsza. Taki skład pomieści około 500 osób. Także w aglomeracyjnych składach zainstalowane będą stojaki rowerowe. Wszystkie zakupione składy będą klimatyzowane i wyposażone w monitoring. Na pokładzie będą zainstalowane wyświetlacze z pełną informacją dla pasażerów. Składy będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.