Alstom i Irish Rail zaprezentowali w Dublinie pełnowymiarowy model wagonu DART+ (video)

Alstom i Irish Rail zaprezentowali w Dublinie pełnowymiarowy model wagonu DART+ (video)

30 marca 2023 | Źródło: Alstom / Koleje Irlandzkie / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Naturalnej wielkości prototyp nowego wagonu floty DART+ został opracowany przez producenta Alstom w ramach ostatniej fazy procesu projektowania. W trakcie całego procesu, od zamówień po fazy rozwojowe, trwały konsultacje z klientami i maszynistami i z wykorzystaniem grup fokusowych.  Do tej pory zamówiono łącznie 185 nowych wagonów, których dostawa rozpocznie się w 2024 r., a wejście do eksploatacji nastąpi w 2025 r. Nowe pociągi, produkowane w Polsce, w chorzowskim zakładzie Alstom zapewnią większą pojemność i niskoemisyjną ofertę transportową w Wielkim Dublinie.

Fot. Koleje Irlandzkie

 

Alstom podpisał z Irish Rail dziesięcioletnią umowę ramową na 750 nowych pociągów podmiejskich X'trapolis dla sieci DART, przy czym pierwsze zamówienie na 37 pociągów pięciowagonowych obejmuje 15-letni kontrakt na konserwację. Trzydzieści jeden z zamówionych pociągów to akumulatorowe elektryczne zespoły trakcyjne (BEMU), pozostałe sześć to elektryczne zespoły trakcyjne (EMU).

Nick Crossfield, dyrektor zarządzający Alstom UK and Ireland, powiedział: "Cieszymy się, że możemy osobiście pokazać Irish Rail i irlandzkiej publiczności nowe pociągi DART+. Pociągi te są dowodem na to, że Irish Rail zamierza szybko obniżyć emisję dwutlenku węgla w sieci dojazdów do pracy w rejonie Wielkiego Dublina, który jest najbardziej zaludniony w Irlandii. Jako globalny lider innowacji i dostawca ekologicznych rozwiązań w zakresie mobilności, Alstom jest tutaj, aby pomóc Irlandii w prowadzeniu zmian dla jej obywateli dzięki zrównoważonej sieci kolejowej."

Modułowy pociąg dojazdowy X'trapolis firmy Alstom odniósł wielki sukces - na całym świecie sprzedano ponad 6 000 wagonów. Pociągi w Dublinie zostały zaprojektowane specjalnie dla programu DART+.

DART+ to program transformacji, dzięki któremu kolej stanie się sercem zrównoważonej sieci transportowej Irlandii. Finansowany w ramach Narodowego Planu Rozwoju przez Krajowy Urząd Transportu, DART+ jest inwestycją, która podwoi możliwości transportowe i potroi elektryfikację sieci Wielkiego Dublina, ułatwiając zrównoważoną mobilność i rozwój w celu poprawy jakości życia w stolicy i okolicznych hrabstwach. Liczba osób mieszkających w odległości do 1 km od stacji DART wzrośnie ogromnie z około 250 000 obecnie do 600 000 w przyszłości.

 

Źródło: Koleje Irlandzkie

 

Każdy 82-metrowy pociąg DART+ pomieści 550 pasażerów i ułatwi dostępność dzięki szerokim trapom, zintegrowanej niskiej podłodze i samozamykającej się szczelinie. Inne cechy obejmują dedykowane strefy rowerowe i rodzinne, ulepszone udogodnienia dla pasażerów, takie jak wygodnie umieszczone na wysokości ramion gniazdka do ładowania telefonów komórkowych, a także rowerów i skuterów elektrycznych, oraz zaawansowane systemy nadzoru wideo w całym pociągu, aby zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów i pracowników.

 

Fot. Alstom

 

W ramach dziesięcioletniej umowy ramowej do sieci DART+ dostarczonych zostanie 750 wagonów elektrycznych, z akumulatorami lub bez. Oprócz floty pociągów Alstom dostarczy szereg rozwiązań serwisowych, w tym umowę na wsparcie techniczne i części zamienne na pierwsze 15 lat eksploatacji floty, wdrożenie swoich technologii HealthHub i TrainScanner do konserwacji predykcyjnej oraz zapewnienie trzech symulatorów pociągów do szkolenia maszynistów. Rozbudowa floty DART w ramach programu DART+ jest finansowana przez Narodowy Plan Rozwoju Urzędu Transportu na lata 2021-2030.

 

Fot. Alstom

 

37 zamówionych pociągów, w tym 31 akumulatorowo-elektrycznych zespołów trakcyjnych (BEMU), będzie mogło pokonywać trasy o długości ponad 80 kilometrów poza zelektryfikowaną siecią DART na czystym zasilaniu akumulatorowym, usuwając stary tabor spalinowy z tych niezelektryfikowanych linii. Te pociągi X'trapolis będą pierwszą w Irlandii nowoczesną flotą pociągów zasilanych bateriami, co pomoże rozszerzyć wysiłki Irlandii na rzecz zmniejszenia emisji dwutlenku węgla poprzez transport publiczny.

System baterii będzie doładowywany na stacjach szybkiego ładowania przy wybranych terminalach, a także poprzez odzyskanie energii hamowania podczas jazdy nowych pociągów bateryjno-elektrycznych.

 

Fot. Koleje Irlandzkie

 

Jako pionier w dziedzinie zrównoważonej i inteligentnej mobilności, Alstom posiada kompleksowe portfolio rozwiązań w zakresie ekologicznej mobilności, które są już dostępne na rynku, takie jak pierwszy na świecie pociąg na wodór, Coradia iLint, który jest już w służbie komercyjnej w Niemczech, a także pociągi elektryczne z bateriami, które są już sprzedawane w Niemczech (Coradia Continental BEMU).