Rozpędzić lokomotywę EuroDual

Rozpędzić lokomotywę EuroDual

22 kwietnia 2023 | Źródło: European Loc Pool AG / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Chcąc zapewnić homologację lokomotywy EuroDual w Słowenii, Chorwacji, Serbii i Czarnogórze, European Loc Pool (ELP) współpracuje z firmą Stadler Valencia i lokalnymi partnerami zewnętrznymi w celu przeprowadzenia jazd próbnych i potwierdzenia zgodności lokomotywy z lokalną infrastrukturą i wymogami krajowymi.

 

Fot. European Loc Pool AG

 

"Ta inicjatywa jest kolejnym krokiem w 'Innovation-Journey' ELP w całej Europie. Jak tylko uzyskamy homologacje w czterech krajach, zrobimy kolejny krok i zorganizujemy jazdy testowe w Macedonii Północnej, Rumunii, Bułgarii i Grecji" - mówi Willem Goosen, prezes ELP.

Same jazdy próbne odbędą się w czerwcu i lipcu 2023 roku we wszystkich wymienionych krajach. Z tej okazji lokomotywa będzie nosić nazwę "Leteći Balkanac" i charakteryzować się specjalnym projektem ELP inspirowanym tradycją silnych i szybkich lokomotyw, które niegdyś przemierzały to terytorium. Wzornictwo podkreśla działanie przez pięć granic w korytarzu. Dzięki tej inwestycji ELP ponownie pokazuje swoje zaangażowanie w rozwój tej nowej i innowacyjnej platformy lokomotywowej, ustanawiając EuroDual i nowe lokomotywy Euro9000 jako nowy standard dla 6-osiowych lokomotyw hybrydowych w Europie.

"ELP widzi ogromny potencjał w rozwijających się rynkach Europy Południowo-Wschodniej i rozszerzy istniejącą homologację dla Niemiec i Austrii o region Bałkanów. W ten sposób powstanie nowy korytarz, łączący porty w północnych Niemczech, z Morzem Adriatyckim, ale także umożliwi operatorom tworzenie nowych i innowacyjnych koncepcji transportowych dla rynków bałkańskich.", mówi Emiel Knarren (CCO ELP).

 

Źródło: European Loc Pool AG

 

Po pomyślnym zakończeniu jazd testowych, a następnie złożeniu i przejrzeniu dokumentacji przez ERA, homologacja we wszystkich wymienionych krajach spodziewana jest przed Bożym Narodzeniem 2023 roku.

"Charakterystyka infrastruktury kolejowej w Europie Południowo-Wschodniej stwarza doskonałe warunki do wdrożenia lokomotywy EuroDual. Kombinacja trudnych stromych odcinków z wymagającymi łukami przeplata się z niezelektryfikowanymi odcinkami korytarzy kolejowych. Nawet w tak trudnych warunkach poradzi sobie 6-osiowa EuroDual o sile pociągowej 500kN, z 2,8MW mocy trakcyjnej oleju napędowego i ponad 6MW mocy trakcji elektrycznej.", mówi Ľubomír Dlábik, Sales Account Manager, odpowiedzialny za Europę Południowo-Wschodnią w ELP.

 

Mapa jazd próbnych lokomotywy EuroDual na Bałkanach. Źródło: European Loc Pool AG

 

Po pomyślnym zakończeniu jazd testowych, a następnie złożeniu i przejrzeniu dokumentacji przez ERA, homologacja we wszystkich wymienionych krajach spodziewana jest przed Bożym Narodzeniem 2023 roku.

"Charakterystyka infrastruktury kolejowej w Europie Południowo-Wschodniej stwarza doskonałe warunki do wdrożenia lokomotywy EuroDual. Kombinacja trudnych stromych odcinków z wymagającymi łukami przeplata się z niezelektryfikowanymi odcinkami korytarzy kolejowych. Nawet w tak trudnych warunkach poradzi sobie 6-osiowa EuroDual o sile pociągowej 500kN, z 2,8MW mocy trakcyjnej oleju napędowego i ponad 6MW mocy trakcji elektrycznej.", mówi Ľubomír Dlábik, Sales Account Manager, odpowiedzialny za Europę Południowo-Wschodnią w ELP.

Więcej o lokomotywach hybrydowych

ELP stawia na innowacyjne sześcioosiowe lokomotywy hybrydowe o mocy do 2,8 MW spalinowe, 9 MW elektryczne i zdolności trakcyjnej 500 kN. Standardowo wszystkie pojazdy są wyposażone w system ETCS Baseline 3 dla operacji poziomu 2. Pierwsze lokomotywy ELP EuroDual są eksploatowane na niemieckiej sieci kolejowej od kwietnia 2020 roku. Umożliwiają one pracę na liniach zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych, a także operacje ładunkowo-milowe i manewrowe. Wszystkie lokomotywy dualne są wyposażone w zdalne sterowanie radiowe.

Począwszy od połowy 2023 roku, druga generacja podwójnych lokomotyw ELP, Euro9000, zostanie wprowadzona do eksploatacji jako hybrydowa wielosystemowa lokomotywa elektryczna przeznaczona do użytku we wszystkich europejskich korytarzach. Jako "klient startowy", European Loc Pool zamówił w maju 2019 roku u Stadlera pierwsze dziesięć lokomotyw Euro9000. Pierwsza wersja z silnikiem wysokoprężnym o mocy 1,9 MW i elektrycznym o mocy 9 MW przy sile pociągowej 500 kN będzie używana w Niemczech, Austrii, Holandii, Włoszech, Belgii i Szwajcarii. Następnie obszar działania lokomotywy zostanie rozszerzony na inne kraje i korytarze. Pierwsza lokomotywa tej serii do użytku w sześciu krajach została zaprezentowana na targach InnoTrans 2022 w Berlinie.

O ELP

European Loc Pool (ELP) jest młodą, innowacyjną firmą leasingową dla lokomotyw, została założona w maju 2018 roku. Siedziba firmy znajduje się w Frauenfeld w Szwajcarii. ELP zamówiła pierwsze 10 lokomotyw EuroDual w trzecim kwartale 2018 roku Od tego czasu ELP podpisała umowę ramową ze Stadlerem na 100 lokomotyw hybrydowych Co'Co'. Z tej umowy 85 lokomotyw zostało już wydzierżawionych w ramach długoterminowych umów o pełnej obsłudze u ponad 30 operatorów w sześciu krajach. ELP kieruje swoją ofertę do operatorów kolejowych i firm logistycznych w całej Europie i skupia się na nowych innowacyjnych sześcioosiowych lokomotywach hybrydowych. Kompleksowy leasing ELP obejmuje ofertę utrzymania i ubezpieczenia, jak również możliwość dostosowania wyglądu zewnętrznego lokomotyw.

ELP jest zaangażowana w zrównoważony rozwój i wykorzystuje zaawansowane technologie, aby zmniejszyć swój wpływ na środowisko, jednocześnie poprawiając wydajność operacyjną. Doświadczony zespół profesjonalistów ELP stawia na pierwszym miejscu bezpieczeństwo, niezawodność i opłacalność, aby przekroczyć oczekiwania klientów.