Siemens Mobility i Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) zaprezentowali projekt pojazdu Mireo Plus B i Mireo Plus H. Wygląd zewnętrzny i wnętrze przełamuje dotychczasowe schematy i wprowadza nowe rozwiązania w zakresie wzornictwa i obsługi pasażerów. Flota licząca łącznie 38 pojazdów zostanie dostarczona jesienią 2024 roku i od grudnia 2024 roku będzie wykorzystywana na sieci Heidekrautbahn (RB27) oraz na sieci Ostbrandenburg.
Producent pojazdów szynowych Siemens Mobility i Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) zaprezentowali 3.05.2023 roku ostateczny projekt pojazdu Mireo, który od grudnia 2024 r. będzie eksploatowany na sieci Heidekrautbahn i Ostbrandenburg. Zarówno wygląd zewnętrzny, jak i wewnętrzny wysokowydajnego i zrównoważonego pojazdu odzwierciedla innowacyjność przyjaznych dla klimatu napędów hybrydowych, a także szeroki zakres usług dodatkowych w zakresie wyposażenia, obsługi pasażerów i komfortu.
"Cieszymy się, że dostarczymy te przyjazne dla klimatu i zrównoważone pociągi z napędem wodorowym lub akumulatorowym dla NEB" - mówi Elmar Zeiler, szef działu pociągów regionalnych w Siemens Mobility. "Pociągi Mireo Plus B i Mireo Plus H łączą innowacyjność i zrównoważony rozwój tam, gdzie elektryfikacja linii za pomocą sieci trakcyjnych nie jest możliwa lub nie jest ekonomiczna. Tylko dzięki mocnej kolei i alternatywnym rodzajom napędu uda nam się wnieść znaczący wkład przeciwko zmianom klimatu."
Wygląd zewnętrzny
Projekt autorstwa Sebastiana Büschinga wykorzystuje elementy korporacyjnego designu NEB, aby w zabawny sposób przełamać "konwencjonalny" wygląd zewnętrzny pociągów regionalnych. Tak więc, wersja NEB Mireo nie prezentuje ciągłych pasów lub sztywnych, symetrycznych kształtów znanych z transportu lokalnego, ale pracuje z luźno rozmieszczonymi obszarami kolorów, które tylko z daleka przypominają znajomy wygląd pasów. Począwszy od monochromatycznej kabiny kierowcy, niebieskie obszary kolorystyczne są coraz częściej całkowicie rozpuszczane przez jasnoszare elementy w kierunku centrum. Ten pomysł na projekt wywodzi się z faktu, że pociągi regionalne jeżdżą prawie całą dobę, przewożąc pasażerów - kolorowe obszary symbolizują przejście od nocy do dnia.
Poziome ułożenie i fazowane kolorowe powierzchnie zewnętrzne nawiązują do ruchu pociągu i nasuwają skojarzenia z prędkością i dynamiką. Mireo symbolizuje w ten sposób innowacje technologiczne, które oczekują na realizację w NEB, ale także w sieci East Brandenburg oraz w Heidekrautbahn.
Drzwi
Dwuwagonowe wagony są wyposażone w trzy drzwi po każdej stronie o szerokości 1300 mm. Dzięki temu oraz wysokości wejścia wynoszącej odpowiednio 600 i 800 mm pasażerowie na wózkach inwalidzkich lub z wózkami dziecięcymi mogą łatwo wsiadać i wysiadać, nawet na niższych peronach. Żółta kolorystyka i ciemnoniebieskie obramowanie nadają im również kontrastowy wygląd zgodny z TSI-PRM.
"Specjalny pojazd zasługuje na specjalny design" - mówi Detlef Bröcker, dyrektor zarządzający Niederbarnimer Eisenbahn. "Niezwykły, świeży wygląd zewnętrzny i wewnętrzny Mireo oznacza w eksploatacji wolny od CO2, atrakcyjny i mocny SPNV. Mireo będzie toczącym się punktem orientacyjnym dla innowacji, ochrony klimatu i zmiany w transporcie w Berlinie i Brandenburgii."
Projek wnętrz.
Projekt wnętrza Mireo dla NEB zaczyna się już na zewnątrz od drzwi: nowy typ trasowania ma na celu przyspieszenie wymiany pasażerów, zwłaszcza przy dużym natężeniu ruchu pasażerskiego i rowerowego. Wejście odbywa się przede wszystkim przez drzwi przednie i tylne, z których każde prowadzi do jednego z dwóch obszarów wielofunkcyjnych (rozpoznawalnych dzięki nisko osadzonym oknom). Odpowiednio duże piktogramy (rower, wózek inwalidzki) wskazują kierunek do wyznaczonych drzwi wejściowych; wewnątrz pojazdu pasażerowie są prowadzeni przez podwójne strzałki na podłodze. Wyjście dla rowerów odbywa się przez środkowe drzwi.
Siedzenia i strefa rodzinna
Tapicerka siedzeń również nawiązuje do dwóch elementów korporacyjnego designu NEB z jego kolorystyką i podwójną strzałką i kontynuuje zewnętrzny design wewnątrz pojazdu. Strefa rodzinna oferuje różne zajęcia dla dzieci oraz elementy informacyjne dla rodziców i jest rozpoznawalna dzięki stołom pokrytym grą.
Mireo Plus B jest wyposażony w 127 miejsc siedzących i 155 miejsc stojących, Mireo Plus H w 134 miejsca siedzące i 145 miejsc stojących. Oba typy pojazdów posiadają dwanaście miejsc parkingowych dla rowerów oraz dwa miejsca dla wózków inwalidzkich.
Mireo: Zmiana technologiczna w regionalnym transporcie pasażerskim Brandenburgii.
Mireo to najnowocześniejszy pociąg zespołowy z napędem wodorowym lub akumulatorowo-elektrycznym, wyposażony w system trakcyjny o dużej mocy napędowej 1,7 MW, zapewniający przyspieszenie do 1,1 m/s² i certyfikowaną prędkość maksymalną 140 km/h. Mireo został zaprojektowany tak, aby był energooszczędny i przyjazny dla środowiska. Zarówno samonośna, spawana lekka konstrukcja w aluminiowym integralnym wykonaniu, jak i ulepszona aerodynamika, efektywność energetyczna komponentów oraz inteligentne zarządzanie zasilaniem pokładowym przyczyniają się do redukcji zasobów i emisji.
NEB zamówił u Siemensa Mobility w latach 2021 i 2022 łącznie 38 pojazdów platformy Mireo. Od grudnia 2024 roku 31 zasilanych bateryjnie pojazdów Mireo Plus B ma być wykorzystywanych na sieci Wschodniej Brandenburgii; siedem zasilanych wodorem pojazdów Mireo Plus H ma jeździć na sieci Heidekrautbahn. Będzie to pierwszy przypadek zastosowania pojazdów szynowych zasilanych wodorem i akumulatorem w transporcie publicznym w Brandenburgii i Berlinie. Przejście z oleju napędowego na wodór i baterie zmniejsza emisję CO2 o około 14,5 miliona kilogramów rocznie i oszczędza około 5,5 miliona litrów oleju napędowego.
"Umowy transportowe East Brandenburg i Heidekrautbahn oznaczają początek nowej ery w Berlinie i Brandenburgii" - mówi Thomas Dill, kierownik Centrum Oddziału Transportu Lokalnego i Zarządzania Jakością w Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB). "To pierwszy dzień zmiany z konwencjonalnych pojazdów spalinowych na pojazdy niezwykle przyjazne dla środowiska - w przypadku Heidekrautbahn nawet początek ery bez emisji CO2 na niezelektryfikowanych liniach w berlińskim i brandenburskim lokalnym pasażerskim transporcie kolejowym (SPNV). Nowy design wspaniale się w to wpisuje."
Wykorzystanie pojazdów napędzanych wodorem na kolei Heidekrautbahn jest częścią Hydrogen Rail Heidekrautbahn, wspieranego naukowo pilotażowego wspólnego projektu finansowanego przez rząd federalny oraz kraje związkowe Berlin i Brandenburgia, mającego na celu rozwój regionalnej, zrównoważonej infrastruktury wodorowej, która obejmuje również elektrownię hybrydową i punkt tankowania. Cały pociąg RB27 ma być napędzany wyłącznie zieloną - regeneracyjną i regionalną - energią.
Mireo dla NEB jest obecnie w fazie produkcji. Montaż końcowy ma odbywać się w fabryce Siemensa w Krefeld od końca października 2023 roku. Od grudnia pierwszy pociąg może zostać przekazany do centrum testowego w Berg Wildenrath.
Projekt Mireo zostanie zaprezentowany szerszej publiczności podczas Dnia Otwartego NEB 13 maja 2023 roku w Basdorfie.