Projekt pociągu Mireo Plus B i Mireo Plus H dla regionu Berlin-Brandenburgia zaprezentowany

Projekt pociągu Mireo Plus B i Mireo Plus H dla regionu Berlin-Brandenburgia zaprezentowany

04 maja 2023 | Źródło: Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Siemens Mobility i Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) zaprezentowali projekt pojazdu Mireo Plus B i Mireo Plus H. Wygląd zewnętrzny i wnętrze przełamuje dotychczasowe schematy i wprowadza nowe rozwiązania w zakresie wzornictwa i obsługi pasażerów. Flota licząca łącznie 38 pojazdów zostanie dostarczona jesienią 2024 roku i od grudnia 2024 roku będzie wykorzystywana na sieci Heidekrautbahn (RB27) oraz na sieci Ostbrandenburg.

 

 

Pociąg bateryjny Mireo Plus B, studium projektowe. Fot. Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

 

Producent pojazdów szynowych Siemens Mobility i Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) zaprezentowali 3.05.2023 roku ostateczny projekt pojazdu Mireo, który od grudnia 2024 r. będzie eksploatowany na sieci Heidekrautbahn i Ostbrandenburg. Zarówno wygląd zewnętrzny, jak i wewnętrzny wysokowydajnego i zrównoważonego pojazdu odzwierciedla innowacyjność przyjaznych dla klimatu napędów hybrydowych, a także szeroki zakres usług dodatkowych w zakresie wyposażenia, obsługi pasażerów i komfortu.

"Cieszymy się, że dostarczymy te przyjazne dla klimatu i zrównoważone pociągi z napędem wodorowym lub akumulatorowym dla NEB" - mówi Elmar Zeiler, szef działu pociągów regionalnych w Siemens Mobility. "Pociągi Mireo Plus B i Mireo Plus H łączą innowacyjność i zrównoważony rozwój tam, gdzie elektryfikacja linii za pomocą sieci trakcyjnych nie jest możliwa lub nie jest ekonomiczna. Tylko dzięki mocnej kolei i alternatywnym rodzajom napędu uda nam się wnieść znaczący wkład przeciwko zmianom klimatu."

 

Pociąg wodorowy Mireo Plus H, studium projektowe. Fot. Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

 

Wygląd zewnętrzny

Projekt autorstwa Sebastiana Büschinga wykorzystuje elementy korporacyjnego designu NEB, aby w zabawny sposób przełamać "konwencjonalny" wygląd zewnętrzny pociągów regionalnych. Tak więc, wersja NEB Mireo nie prezentuje ciągłych pasów lub sztywnych, symetrycznych kształtów znanych z transportu lokalnego, ale pracuje z luźno rozmieszczonymi obszarami kolorów, które tylko z daleka przypominają znajomy wygląd pasów. Począwszy od monochromatycznej kabiny kierowcy, niebieskie obszary kolorystyczne są coraz częściej całkowicie rozpuszczane przez jasnoszare elementy w kierunku centrum. Ten pomysł na projekt wywodzi się z faktu, że pociągi regionalne jeżdżą prawie całą dobę, przewożąc pasażerów - kolorowe obszary symbolizują przejście od nocy do dnia.

Poziome ułożenie i fazowane kolorowe powierzchnie zewnętrzne nawiązują do ruchu pociągu i nasuwają skojarzenia z prędkością i dynamiką. Mireo symbolizuje w ten sposób innowacje technologiczne, które oczekują na realizację w NEB, ale także w sieci East Brandenburg oraz w Heidekrautbahn.

Pociąg bateryjny Mireo Plus B, studium projektowe. Fot. Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)
Pociąg wodorowy Mireo Plus H, studium projektowe. Fot. Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

 

Drzwi

Dwuwagonowe wagony są wyposażone w trzy drzwi po każdej stronie o szerokości 1300 mm. Dzięki temu oraz wysokości wejścia wynoszącej odpowiednio 600 i 800 mm pasażerowie na wózkach inwalidzkich lub z wózkami dziecięcymi mogą łatwo wsiadać i wysiadać, nawet na niższych peronach. Żółta kolorystyka i ciemnoniebieskie obramowanie nadają im również kontrastowy wygląd zgodny z TSI-PRM.

"Specjalny pojazd zasługuje na specjalny design" - mówi Detlef Bröcker, dyrektor zarządzający Niederbarnimer Eisenbahn. "Niezwykły, świeży wygląd zewnętrzny i wewnętrzny Mireo oznacza w eksploatacji wolny od CO2, atrakcyjny i mocny SPNV. Mireo będzie toczącym się punktem orientacyjnym dla innowacji, ochrony klimatu i zmiany w transporcie w Berlinie i Brandenburgii."

Projek wnętrz.

Projekt wnętrza Mireo dla NEB zaczyna się już na zewnątrz od drzwi: nowy typ trasowania ma na celu przyspieszenie wymiany pasażerów, zwłaszcza przy dużym natężeniu ruchu pasażerskiego i rowerowego. Wejście odbywa się przede wszystkim przez drzwi przednie i tylne, z których każde prowadzi do jednego z dwóch obszarów wielofunkcyjnych (rozpoznawalnych dzięki nisko osadzonym oknom). Odpowiednio duże piktogramy (rower, wózek inwalidzki) wskazują kierunek do wyznaczonych drzwi wejściowych; wewnątrz pojazdu pasażerowie są prowadzeni przez podwójne strzałki na podłodze. Wyjście dla rowerów odbywa się przez środkowe drzwi.

Mireo Plus B, widok wnętrza pomieszczenia wielofunkcyjnego, studium projektowe.
Fot. Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)
Mireo Plus B, widok wnętrza na strefę dla wózków inwalidzkich i WC, studium projektowe.
Fot. Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

 

Siedzenia i strefa rodzinna

Tapicerka siedzeń również nawiązuje do dwóch elementów korporacyjnego designu NEB z jego kolorystyką i podwójną strzałką i kontynuuje zewnętrzny design wewnątrz pojazdu. Strefa rodzinna oferuje różne zajęcia dla dzieci oraz elementy informacyjne dla rodziców i jest rozpoznawalna dzięki stołom pokrytym grą.

Mireo Plus B jest wyposażony w 127 miejsc siedzących i 155 miejsc stojących, Mireo Plus H w 134 miejsca siedzące i 145 miejsc stojących. Oba typy pojazdów posiadają dwanaście miejsc parkingowych dla rowerów oraz dwa miejsca dla wózków inwalidzkich.

Mireo: Zmiana technologiczna w regionalnym transporcie pasażerskim Brandenburgii.

Mireo to najnowocześniejszy pociąg zespołowy z napędem wodorowym lub akumulatorowo-elektrycznym, wyposażony w system trakcyjny o dużej mocy napędowej 1,7 MW, zapewniający przyspieszenie do 1,1 m/s² i certyfikowaną prędkość maksymalną 140 km/h. Mireo został zaprojektowany tak, aby był energooszczędny i przyjazny dla środowiska. Zarówno samonośna, spawana lekka konstrukcja w aluminiowym integralnym wykonaniu, jak i ulepszona aerodynamika, efektywność energetyczna komponentów oraz inteligentne zarządzanie zasilaniem pokładowym przyczyniają się do redukcji zasobów i emisji.

 

Mireo Plus B, widok z wnętrza na miejsce siedzące, studium projektowe.
Fot. Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

 

NEB zamówił u Siemensa Mobility w latach 2021 i 2022 łącznie 38 pojazdów platformy Mireo. Od grudnia 2024 roku 31 zasilanych bateryjnie pojazdów Mireo Plus B ma być wykorzystywanych na sieci Wschodniej Brandenburgii; siedem zasilanych wodorem pojazdów Mireo Plus H ma jeździć na sieci Heidekrautbahn. Będzie to pierwszy przypadek zastosowania pojazdów szynowych zasilanych wodorem i akumulatorem w transporcie publicznym w Brandenburgii i Berlinie. Przejście z oleju napędowego na wodór i baterie zmniejsza emisję CO2 o około 14,5 miliona kilogramów rocznie i oszczędza około 5,5 miliona litrów oleju napędowego.

"Umowy transportowe East Brandenburg i Heidekrautbahn oznaczają początek nowej ery w Berlinie i Brandenburgii" - mówi Thomas Dill, kierownik Centrum Oddziału Transportu Lokalnego i Zarządzania Jakością w Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB). "To pierwszy dzień zmiany z konwencjonalnych pojazdów spalinowych na pojazdy niezwykle przyjazne dla środowiska - w przypadku Heidekrautbahn nawet początek ery bez emisji CO2 na niezelektryfikowanych liniach w berlińskim i brandenburskim lokalnym pasażerskim transporcie kolejowym (SPNV). Nowy design wspaniale się w to wpisuje."

Wykorzystanie pojazdów napędzanych wodorem na kolei Heidekrautbahn jest częścią Hydrogen Rail Heidekrautbahn, wspieranego naukowo pilotażowego wspólnego projektu finansowanego przez rząd federalny oraz kraje związkowe Berlin i Brandenburgia, mającego na celu rozwój regionalnej, zrównoważonej infrastruktury wodorowej, która obejmuje również elektrownię hybrydową i punkt tankowania. Cały pociąg RB27 ma być napędzany wyłącznie zieloną - regeneracyjną i regionalną - energią.

Mireo dla NEB jest obecnie w fazie produkcji. Montaż końcowy ma odbywać się w fabryce Siemensa w Krefeld od końca października 2023 roku. Od grudnia pierwszy pociąg może zostać przekazany do centrum testowego w Berg Wildenrath.

Projekt Mireo zostanie zaprezentowany szerszej publiczności podczas Dnia Otwartego NEB 13 maja 2023 roku w Basdorfie.