Stadler Polska testuje w Velimie jednostkę Kiss wyprodukowaną dla Kolei Słowackich (zdjęcia)

Stadler Polska testuje w Velimie jednostkę Kiss wyprodukowaną dla Kolei Słowackich (zdjęcia)

06 maja 2023 | Źródło: Vladimír Fišar
PODZIEL SIĘ

Na torze kolejowym Centrum Testowego Velim Instytutu Badań Kolejowych rozpoczęły się testy jednostki Stadler Kiss przeznaczonej do eksploatacji na Słowacji. Cztery jednostki zostały zamówione przez firmę Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

 

Fot. Vladimír Fišar

 

Sześciowagonowe, dwupokładowe pojazdy budowane są w polskich zakładach Stadlera w Siedlcach i mogą pomieścić 611 pasażerów. Posiadają niskopodłogowy dostęp i są w pełni klimatyzowane. Będą rozmieszczone na liniach Bratysława - Żylina, Bratysława - Nové Zámky oraz Bratysława - Kúty - Břeclav. Mają się również pojawić na liniach z Trnavy do Galanty. Jeśli nie uda się na czas zakończyć transformacji węzła Žilina na prąd zmienny, będą tymczasowo kursować na linii z Palárikova przez Zvolen do Bańskiej Bystrzycy.

Fot. Vladimír Fišar 

 

Jednostki są przystosowane do prędkości 160 km/h. Będą wyposażone w nowoczesny system informacyjny, wifi, system kamer oraz automatyczne zliczanie pasażerów. Mogą też przewieźć piętnaście rowerów. W klasie pierwszej będzie 30 miejsc siedzących, a w klasie drugiej 552. ZSSK zapłaci za nowe wagony 76,95 mln euro, z czego większość pochodzi z funduszy europejskich.

 

Fot. Vladimír Fišar 

 

Stadler pokonał w przetargu Škoda Transportation. Stadler uzgodnił umowę podwykonawczą z firmą ŽOS Vrútky, udział w kontrakcie wynosi 4%. Dostarczy radiostacje, systemy informacyjne i zapewni homologację do eksploatacji na słowackiej sieci kolejowej.

 

Fot. Vladimír Fišar 

 

Plan zakupu czterech dwupokładowych jednostek został wcześniej skrytykowany przez słowackie Ministerstwo Finansów. Według materiału, pojemność pociągów, zwłaszcza w godzinach szczytu, jest niewystarczająca w porównaniu z konwencjonalnymi zestawami lokomotyw i wagonów pasażerskich.

 

Fot. Vladimír Fišar 

 

Podstawowe dane techniczne nowych pojazdów KISS E.MU6:

  • jednostka ma konstrukcję piętrową,
  • osiąga prędkość 160 km/h,
  • każdy wagon posiada niskopodłogowe dwustronne przedziały wsiadania z krawędzią wsiadania na wysokości 550-600 mm nad górną częścią toru oraz pomocniczy stopień wysuwany/wsuwany na wysokości 200-280 mm, umożliwiający wsiadanie z niższych peronów,
  • posiada nowoczesny system informacyjny:   
  • system akustyczny (zewnętrzny/wewnętrzny)
  • system wizualny (panele przednie, boczne i wewnętrzne)
  • Wi-Fi
  • system kamer
  • system zliczania pasażerów,

jest przystosowana do przewozu pasażerów niemobilnych, tj. osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej, z uwzględnieniem Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności (zwanych dalej TSI PRM) - wsiadanie do EJ, miejsce dla konwojentów, kabina WC - a także posiadają stanowisko przewijania niemowląt. Wszystkie cele toaletowe (1x TSI PRM + 3x standard) są w systemie zamkniętym i wyposażone w zabezpieczenie przeciwzamrożeniowe. Dostęp dla osób niepełnosprawnych możliwy jest również poprzez składaną rampę z platform 250 - 500 mm powyżej górnej krawędzi toru,  

  • jest klimatyzowana z chłodzeniem/ogrzewaniem pomieszczeń (zarówno ogrzewanie, jak i ogrzewanie podłogowe),
  • umożliwia przewóz co najmniej 15 rowerów (kombinacja stojaków i pasów napinających),
  • pojemność 611 miejsc siedzących (z czego 30 w klasie pierwszej i 552 w klasie drugiej),
  • możliwość łączenie w jednej trakcji przynajmniej dwóch jednostek .
  •  
Fot. Vladimír Fišar