Przewozy towarowe między Kazachstanem a Chinami w I kwartale 2023 r wzrosły o 32%.

Przewozy towarowe między Kazachstanem a Chinami w I kwartale 2023 r wzrosły o 32%.

09 maja 2023 | Źródło: Koleje Kazachstańskie / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Według informacji podanych przez Koleje Kazachskie (KTZ), wielkość przewozów towarowych między Kazachstanem a Chinami w pierwszym kwartale 2023 roku wyniosła ponad 6,4 mln ton, co oznacza wzrost o 32% w stosunku do pierwszego kwartału 2022 roku. Do ChRL wysłano 3,8 mln ton ładunków (+56%), a w przeciwnym kierunku 2,6 mln ton (+7%). Przewozy kontenerowe wzrosły o 18%, w tym kontenery tranzytowe o 23%.

 

Fot. Koleje Kazachstańskie

 

W kwietniu 2023 r. średni dzienny odbiór pociągów przez stronę chińską wynosił 14 pociągów na przejściu w Alashankou i 8 pociągów na przejściu w Khorgos. W celu osiągnięcia uzgodnionego przez stronę chińską i kazachską rocznego natężenia ruchu na poziomie 26,1 mln ton konieczne jest zwiększenie odbioru pociągów na tych przejściach odpowiednio do 18 i 10 pociągów dziennie.

Ograniczeniem po stronie chińskiej jest przepustowość linii jednotorowej przechodzącej przez stację Alashankou, dlatego stacja jest przebudowywana, a na odcinku Jinghe - Alashankou budowany jest drugi tor. Ze swojej strony KTZ buduje drugie tory na linii Dostyk - Moyinty, co ma pięciokrotnie zwiększyć przepustowość. Trwa budowa linii kolejowej Bakhty - Ayagoz, która otworzy trzecie przejście graniczne w Bakhty i zwiększy ruch towarowy między Kazachstanem a Chinami o 20 mln ton rocznie.

Kompleks przeładunkowy stacji Alashankou składa się ze specjalistycznych terminali. Każdy rodzaj ładunku ma swój własny terminal przeładunkowy. Na przykład ładunki masowe (hematyt, koncentrat, pelety i koks) rozładowywane są w terminalu 11. Istnieją terminale do rozładunku metali nieżelaznych (miedź, żelazostopy, aluminium) oraz ładunków jednostkowych (sprzęt, stal, metal walcowany). Funkcjonują specjalne terminale do rozładunku ładunków w kontenerach "Open Top" i big-bagach.  Trwa wydłużanie torów na terminalach, co zwiększy ich pojemność z 30 do 54 wagonów i pozwoli na przyjmowanie ładunków eksportowych z Kazachstanu do 5 pociągów dziennie. Prace zakończą się latem 2023 roku.

Na stacji znajdują się dwie wywrotnice wagonów. Ładunek jest rozładowywany przenośnikiem taśmowym do koszy zasypowych. W stacji znajduje się 8 bunkrów o pojemności 1850 m/3.  Dziennie wyładowywane są do 3 transporty, głównie peletów.

Pociągi towarowe wiązące zboże kierowane są na bocznicę, która ma pojemność 53 wagonów. W terminalu przeładunkowym może przebywać jednocześnie 7 wagonów zboża. Rozładunek jednego wagonu trwa 6-7 minut, a pociągu 4-5 godzin. Dzienna ilość rozładunków wynosi 6 000 ton. Terminal zbożowy posiada 5 bunkrów, każdy o pojemności 1.200 ton. Rozpoczęto budowę kolejnych 16 bunkrów o pojemności magazynowej ponad 200 000 ton. Oddanie do użytku planowane jest latem 2023 roku.

Kontenery uniwersalne przeładowywane są na kilku stanowiskach z torami o szerokości 1435 i 1520 mm, z których jedno ma front załadunkowy o długości 820 m. Planowana jest renowacja i budowa dodatkowych powierzchni dla 500 kontenerów.